2022. június 11-12. között került megrendezésre a Hungaroringen a Kamion Európa-Bajnokság és Fesztivál, amelyre az MHC Mobility csapata is meghívást kapott! Ezúton is köszönjük az ETV IVECO Truck-nak és az MAN TRUCK & BUS-nak a különleges élményt. Kamionsport és a kamionversenyzés Magyarországon. Hogyan, mikor indult el, milyen szabályokhoz kötött. Cikkünkben összefoglaljuk a kamionversenyzés történetét.
Írta: Hídváry Zsuzsanna
A kamionversenyzést Magyarországon elsőként a Hungarocamion kezdte el a 80-as évek második felében. Az első sikereket Krasznai János érte el, legnagyobb dicsősége az 1989-es Kamion Európa-Bajnokságon elért összesített harmadik hely volt, ezután évekig nem volt magyar versenyző a mezőnyben.
A következő korszak akkor indult el, amikor Jobbágy Ákos megálmodta az újkori kamionversenyzést. 2008-ban megalakult az OXXO Energy Drink Truck Race Team, akik részben gyári, részben saját fejlesztéssel építettek egy MAN versenykamiont. Első versenyzőjük Szobi Balázs volt, már az Ő nevével is szép sikereket ért el a még gyerekcipőben járó csapat. 2011-ben, Szobi Balázs tragikus halála után új pilótát keresett a csapat, és a szimulátor bajnokságból már jól ismert Kiss Norbertre esett a választás. Norbi már az első versenyein felvette a kesztyűt, szállította a pontokat és hozta az eredményeket.
2014 újabb mérföldkő lett a magyar kamionversenyzés történetében: Kiss Norbi Európa-bajnok lett! 2015-ben pedig megrendezésre került a Hungaroringen az I. Hungarian Truck Fest, erre több mint 30 000 ember volt kíváncsi.
Több csapatváltás után Norbi a megszokott MAN-nel, a Révész Racing színeiben száguldozik az újabb győzelmek és az európai bajnoki címek felé.
Nézőként várakozáson felüli élményt nyújtott a több mint 1000 lóerős monstrumok száguldása és a kamionok mélyen dübörgő hangja.
Röviden a versenyről és főbb szabályairól:
Ezeknél a szabályoknál szigorúbb feltételeknek felelnek meg a meghívóink által gyártott EURO6 környezetvédelmi besorolású tehergépjárművek.
A versenykamionok ugyan külsőleg hasonlítanak utcai társaikra, de ha jobban megnézzük, láthatjuk az egyedileg tervezett futóművet és fékrendszert, a fülke mögött elhelyezett motort, a hatalmas turbó feltöltőt és a versenyzésre átalakított fülkebelsőt. Fellelhetünk bennük a gyárival megegyező alkatrészeket is. Különlegességük az extrém módon döntött, állítható első futómű, a vízhűtéses fékrendszer, a több mint 1000 lóerős motor, amely 5-6000 Nm forgatónyomaték leadására képes. Ez a hatalmas terhelés az állóhelyzeti rajtnál nagyon megterhelné a hajtásláncot, ezért a versenyeken repülőrajt van.
Egyfajta versenygumiabroncsot használnak, ellentétben az autóversenyekkel, itt nincs esőgumi, és a gumik cseréje kizárólag a futamok között lehetséges. Ennek oka, hogy a versenykamionok kerekeinek pont ugyanannyi rögzítési pontja van, mint közúti társaiknak, ezért a gyors kerékcsere nem kivitelezhető. A pontos fogyasztásukról nincs adatunk, de abban biztosak vagyunk, hogy a meghívóink által gyártott és forgalmazott, fuvarozók számára biztosított tehergépjárművek lényegesen kevesebb üzemanyagot égetnek el.
Versenykamionok tartós bérletét ugyan nem vállaljuk, de cserébe a tehergépjárművek utcai változatait megtalálhatod az MHC Mobility-nél. Fordulj hozzánk bizalommal, hogy minél hamarabb suhanhass te is az utakon!
További képeinket az alábbi linken érheti el: GALÉRIA