Akkumulátor: új fejlesztések a láthatáron

Az EV akkumulátorok piaca dinamikusan fejlődik. A legtöbb gyártó lázasan kutat új energiatárolási technológiák után. A megtapasztalt és ígért hatótáv növekedés, valamint a töltési sebesség csökkenés az elektromos járművekre való átállásra serkentik Ügyfeleinket.

Akkumulátor - az e-autó lelke

Azzal már mindenki tisztába van, hogy az akkumulátoron múlik a legtöbb az elektromos járművek kapcsán. Az autók energia tárolóját számos integrált cellából álló elem alkotja, egyszerűen fogalmazva: mintha sok ceruza elemet tennénk egymás mellé. Számos konstrukciójú és tulajdonságú akkumulátorral találkozhatunk, attól függően, hogy melyik gyártó, milyen úton indult el. Különböznek a nyersanyag összetételben, a névleges teljesítményben, a maximális töltési sebességben és így tovább.

Li-Ion – a legnépszerűbb

Jelenleg a legtöbb gyártó lítium-ion cellákat használ. Ez a megoldás 3-400 km-es hatótávolságot ad egyetlen feltöltéssel, és népszerűségének köszönhetően már a beszerzése is üzemgazdaságos. A legelterjedtebb, hiszen a technológia már bevált, ezeket használjuk már évek óta a mobil elektronikai eszközeinkben.

LPO – a haladó

A – többek között a KIA / Hyundai autókban használt – LPO akkumulátorok egyre nagyobb teret nyernek. A lítium-polimer (LPO) akkumulátor előnyei: a nagy energiasűrűség, a gyorsabb töltés, az alacsonyabb tűzveszély.

A Tesla elektromos autóinak gyártásához használt akkumulátorok helyzete még érdekesebb. A gyártó háromféle akkumulátortípust használ: NCA, LFP, NCM, amelyek közül mindig az adott modellre és az elérni kívánt hatótávolságra legmegfelelőbbet teszik a Teslákba.

SSB – a jövő

Pár év múlva már kereskedelmi forgalomban is megjelenhetnek az újgenerációs technológiákon alapuló akkumulátorok, amelyek célkitűzése, hogy hosszú – 500 km feletti - távokat is hasonló idő alatt tudjunk megtenni, mint a mostani belső égésű járműveinkkel.

Ilyen például a SALD (Spatial Atom Layer Deposition) technika, ami több mint 1000 km hatótávolságú akkumulátor 15 perces töltési idővel.

A másik Messiás az SSB (Solid-State Battery) típusú szilárdtest-akkumulátorok a modern és hatékony elektromos járművek energiaellátó rendszereinek fejlesztésével kapcsolatos következő lépésnek számítanak. Jelenleg számos autóipari vállalat, például a Toyota és a Renault dolgozik a szilárd elektrolit környezetet használó akkumulátorok sorozatgyártásának bevezetésén. Természetesen a könnyű- (LCV) illetve nehéz haszongépjárművek (CV) gyártói is szeretnék használni ezt a hatékony technikát.

A magazin következő számában részletesen ismertetjük a szilárd elektroliton alapuló modern akkumulátor-technológiákat.

Az elektromos autók gyártói jellemzően a következő négyféle lítium-ion akkumulátortípust használják jelenleg:

  1. NCA - Lítium-nikkel-kobalt-alumínium-oxid
  2. NMC - Lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid
  3. LMO - Lítium-mangán-oxid
  4. LFP - Lítium vasfoszfát
  5. LPO - Lítium-polimer

Írta: Tomasz Piekarski

Do you want to lease a car?

Call us
+36 30 131 5791

Contact us

Newsletter

Sign up and be always up to date with out offer!
Get the latest news and special offers for the rental of vehicles and services!


We have to collect some data when you use this website so it works and is secure. We'd also like your consent to collect data to study how people use our site. This will help us improve our service and tailor the marketing you see on the apps and other websites. Select “Close” to agree or 'Show more' to know better about the cookies. You can change your mind by changing the browser settings. Show more.. Accept