Az EV akkumulátorok piaca dinamikusan fejlődik. A legtöbb gyártó lázasan kutat új energiatárolási technológiák után. A megtapasztalt és ígért hatótáv növekedés, valamint a töltési sebesség csökkenés az elektromos járművekre való átállásra serkentik Ügyfeleinket.
Akkumulátor - az e-autó lelke
Azzal már mindenki tisztába van, hogy az akkumulátoron múlik a legtöbb az elektromos járművek kapcsán. Az autók energia tárolóját számos integrált cellából álló elem alkotja, egyszerűen fogalmazva: mintha sok ceruza elemet tennénk egymás mellé. Számos konstrukciójú és tulajdonságú akkumulátorral találkozhatunk, attól függően, hogy melyik gyártó, milyen úton indult el. Különböznek a nyersanyag összetételben, a névleges teljesítményben, a maximális töltési sebességben és így tovább.
Li-Ion – a legnépszerűbb
Jelenleg a legtöbb gyártó lítium-ion cellákat használ. Ez a megoldás 3-400 km-es hatótávolságot ad egyetlen feltöltéssel, és népszerűségének köszönhetően már a beszerzése is üzemgazdaságos. A legelterjedtebb, hiszen a technológia már bevált, ezeket használjuk már évek óta a mobil elektronikai eszközeinkben.
LPO – a haladó
A – többek között a KIA / Hyundai autókban használt – LPO akkumulátorok egyre nagyobb teret nyernek. A lítium-polimer (LPO) akkumulátor előnyei: a nagy energiasűrűség, a gyorsabb töltés, az alacsonyabb tűzveszély.
A Tesla elektromos autóinak gyártásához használt akkumulátorok helyzete még érdekesebb. A gyártó háromféle akkumulátortípust használ: NCA, LFP, NCM, amelyek közül mindig az adott modellre és az elérni kívánt hatótávolságra legmegfelelőbbet teszik a Teslákba.
SSB – a jövő
Pár év múlva már kereskedelmi forgalomban is megjelenhetnek az újgenerációs technológiákon alapuló akkumulátorok, amelyek célkitűzése, hogy hosszú – 500 km feletti - távokat is hasonló idő alatt tudjunk megtenni, mint a mostani belső égésű járműveinkkel.
Ilyen például a SALD (Spatial Atom Layer Deposition) technika, ami több mint 1000 km hatótávolságú akkumulátor 15 perces töltési idővel.
A másik Messiás az SSB (Solid-State Battery) típusú szilárdtest-akkumulátorok a modern és hatékony elektromos járművek energiaellátó rendszereinek fejlesztésével kapcsolatos következő lépésnek számítanak. Jelenleg számos autóipari vállalat, például a Toyota és a Renault dolgozik a szilárd elektrolit környezetet használó akkumulátorok sorozatgyártásának bevezetésén. Természetesen a könnyű- (LCV) illetve nehéz haszongépjárművek (CV) gyártói is szeretnék használni ezt a hatékony technikát.
A magazin következő számában részletesen ismertetjük a szilárd elektroliton alapuló modern akkumulátor-technológiákat.
Az elektromos autók gyártói jellemzően a következő négyféle lítium-ion akkumulátortípust használják jelenleg:
- NCA - Lítium-nikkel-kobalt-alumínium-oxid
- NMC - Lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid
- LMO - Lítium-mangán-oxid
- LFP - Lítium vasfoszfát
- LPO - Lítium-polimer
Írta: Tomasz Piekarski