Teherautó teszt - MAN TGL 12.250 - Új időszámítás

Az MAN a közelmúltban teljes egészében megújította modell palettáját. A változás olyan mértékű volt, amelyre az elmúlt két évtizedben még nem volt példa. Az újítás mértékét jól tükrözi, hogy a fejlesztés kapcsán az MAN 100 millió euro értékű fejlesztést hajtott végre. Mi most egy TGL típusú, a városi disztribúciós feladatokra szánt teherautóban kaphatunk képet a változásokról.

Az MAN nevet az 1841-ben alakult, majd első teherautóját 1851-ben elkészítő Eisengießerei Klett & Comp. cég 1908-ban, negyedik szervezeti átalakulása után vette fel, és az elkövetkező 78 évben változatlanul meg is tartotta. Ebből ma már csak az MAN rövidítés él, amely a több, mint tíz tagú MAN csoport szinte minden tagjának nevében megtalálható. Az MAN Gruppe tagvállalatai a pénzügyi tevékenységektől a vasgyártásig szinte mindennel foglalkoznak. A névvel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy az MAN-t nem „man”-nak, hanem „m-a-n”-nek kell ejteni, mivel ez a Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg név rövidítése.

Az újdonságok bemutatására több szempontból is szükség volt. Egyrészt a konkurens gyártók sem várakoznak babérjaikon, másrészt pedig a haszongépjármű gyártókon is nagy a nyomás, hogy a 2025-ig 15 százalékkal, ezt követően pedig 30 százalékkal kell csökkenteni a teherautók szén-dioxid kibocsátását is. Ez már az a terület, ahol a sikeres marketing kevés, szükség van az újító műszaki megoldásokra a bírságok elkerülése érdekében. Nem szabad megfeledkezni az iparági előjelzésekről sem, nagy a nyomás, hiszen a tervek szerint az Európai Unióban 40 százalékkal fog bővülni az áruszállítás a következő két évtizedben.

Az MAN konkrétan 2015-ben kezdte el fejleszteni az új modelleket. A tesztmodellek 2019-ben kezdték meg a próbafutásokat, és közel 4 millió kilométert tettek meg különféle időjárási viszonyok között. A modellfrissítés a távolsági áruszállításra fejlesztett TGX nyerges vontatókat, az építőipari alkalmazásokra tervezett TGS-szériát, valamint a városi disztribúciós feladatokra szánt TGM&TGL típusú teherautókat érintette. Utóbbi, ahogy a tesztjármű esetében is, 4x2-es hajtáslánccal érhető el.

A megújult MAN teherautók elsősorban modernebb fülkéjükről ismerhetők fel, de műszaki szempontból is korszerűsítették őket. A vállalat címerállata, az oroszlán nemcsak a logóban, hanem az új járművek megjelenésben is visszaköszön. A króm sávba foglalt oroszlán alatt elhelyezkedő fekete hűtőmaszk pedig az állatok királyának nagyra tátott száját szimbolizálja a tervezők szerint.

Megőrizték a korábbi generációk fülkekínálatát, de itt is született néhány újdonság, az új szériával a gyár jelenleg kilenc különféle kabint kínál. A TGL széria továbbra is rendelhető a CC-fülkével, amely 2,24 méter széles és 1,62 méter hosszú. Ezt a tesztelt modellben is használt kabint elsősorban a disztribúciós, építőipari és kommunális feladatokra használt teherautókhoz ajánlják. A szűk utcákon való manőverezés a munka része, ezért fontos a kabin praktikus kialakítása. Már nem szükséges be- és kiszállás miatt hajlongani, hiszen a vezetőajtó akár 89 fokban is nyitható. A könnyed beszállást segítik a széles és csúszásmentes, középen elhelyezett lépcsőfokok. Az ajtó nyitásakor automatikusan a lépcső is megvilágítást kap.

Az új modellek új műszerfallal készülnek, amely a korábbiakhoz képest alacsonyabbak és szélesebbek, formájuk alapján pedig a távolsági buszokét idézi. Az analóg műszeregység helyét teljesen digitális színes kijelző vette át, amely megőrizte a hagyományos elrendezést. A multimédia rendszer számára 7, vagy 13,3 colos színes kijelző kerülhet a műszerfal közepébe. Új a multifunkcionális kormánykerék is, amelyről a különféle vezetéstámogató asszisztensek könnyen és egyszerűen kezelhetőek. Abban az esetben, ha automataváltós a jármű, akkor annak kapcsolója is a kormányoszlopon kapott helyet. A kormánykerék is minden eddiginél alkalmazkodóbb, hiszen megállás után teljesen előre, vízszintes helyzetbe állítható, használat közben pedig a személygépkocsikhoz hasonlóan meredek szögben is a sofőr ölébe dönthető.

Ezt az MAN teherautót is a moduláris felépítés jellemzi, a fuvarozó igényei szerint szabható egyedire a pilótafülke és annak szolgáltatásai. A tesztelt verziónak ugyan hagyományos visszapillantó tükrei vannak, de a TGL sorozathoz is immár elérhető OptiView digitális tükörhelyettesítő rendszer nyerte, amely a közelmúltban nyerte el az Európai Szállítási Díj a Fenntarthatóságért 2022 kitüntetést a segédrendszerek kategóriájában. A kikanyarodás vagy a sávváltás azon helyzetek közé tartozik, amelyekben a jó tükörtechnika ellenére a vezető korábban potenciálisan kritikus helyzetekbe kerülhetett, ha a többi közlekedő nehezen volt látható, különösen a holttérben. Az opcionálisan rendelhető OptiView digitális tükörhelyettesítő rendszer kamerák segítségével két nagy méretű, nagy felbontású képernyőn mutatja meg a teherautó körüli forgalmi helyzetet az A oszlopokon, valamint a médiarendszer képernyőjén. A normál nézeten kívül a járművezetők rendelkezésére áll a nagyított és a nagy látószögű nézet is, így optimális rálátást kapnak a környező forgalomra. Az OptiView ezzel jelentősen csökkenti annak kockázatát, hogy a vezető esetleg nem vesz észre más közlekedőket a járműve körül. A rendszer látómezője a vezető- és utasoldali holttereket is átláthatóvá teszi, így különösen a városban hozzájárul a kerékpárosok és a gyalogosok fokozott biztonságához.

A szakember szemével

Halmos Zsolt, teherautó értékesítési vezető: "Az MAN mindig is költséghatékony teherautókat gyártott a piacra, és ez az új fejlesztés-csomag ezt még jobban optimalizálta a nagyvárosi közlekedésre. Öröm látni, hogy megjelentek a vezetői segédrendszerek, mint például az OptiView rendszer, amellyel közlekedési és gazdasági balesetek egyaránt megelőzhetők, így mindenki jól jár: a tulajdonos, a sofőr és a város lakók is. Moduláris felépítésének köszönhetően számos célra bevethető."

Do you want to lease a car?

Call us
+36 30 131 5791

Contact us

Newsletter

Sign up and be always up to date with out offer!
Get the latest news and special offers for the rental of vehicles and services!


We have to collect some data when you use this website so it works and is secure. We'd also like your consent to collect data to study how people use our site. This will help us improve our service and tailor the marketing you see on the apps and other websites. Select “Close” to agree or 'Show more' to know better about the cookies. You can change your mind by changing the browser settings. Show more.. Accept