Teherautó teszt - MAN TGL 12.250 - Új időszámítás

Az MAN a közelmúltban teljes egészében megújította modell palettáját. A változás olyan mértékű volt, amelyre az elmúlt két évtizedben még nem volt példa. Az újítás mértékét jól tükrözi, hogy a fejlesztés kapcsán az MAN 100 millió euro értékű fejlesztést hajtott végre. Mi most egy TGL típusú, a városi disztribúciós feladatokra szánt teherautóban kaphatunk képet a változásokról.

Az MAN nevet az 1841-ben alakult, majd első teherautóját 1851-ben elkészítő Eisengießerei Klett & Comp. cég 1908-ban, negyedik szervezeti átalakulása után vette fel, és az elkövetkező 78 évben változatlanul meg is tartotta. Ebből ma már csak az MAN rövidítés él, amely a több, mint tíz tagú MAN csoport szinte minden tagjának nevében megtalálható. Az MAN Gruppe tagvállalatai a pénzügyi tevékenységektől a vasgyártásig szinte mindennel foglalkoznak. A névvel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy az MAN-t nem „man”-nak, hanem „m-a-n”-nek kell ejteni, mivel ez a Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg név rövidítése.

Az újdonságok bemutatására több szempontból is szükség volt. Egyrészt a konkurens gyártók sem várakoznak babérjaikon, másrészt pedig a haszongépjármű gyártókon is nagy a nyomás, hogy a 2025-ig 15 százalékkal, ezt követően pedig 30 százalékkal kell csökkenteni a teherautók szén-dioxid kibocsátását is. Ez már az a terület, ahol a sikeres marketing kevés, szükség van az újító műszaki megoldásokra a bírságok elkerülése érdekében. Nem szabad megfeledkezni az iparági előjelzésekről sem, nagy a nyomás, hiszen a tervek szerint az Európai Unióban 40 százalékkal fog bővülni az áruszállítás a következő két évtizedben.

Az MAN konkrétan 2015-ben kezdte el fejleszteni az új modelleket. A tesztmodellek 2019-ben kezdték meg a próbafutásokat, és közel 4 millió kilométert tettek meg különféle időjárási viszonyok között. A modellfrissítés a távolsági áruszállításra fejlesztett TGX nyerges vontatókat, az építőipari alkalmazásokra tervezett TGS-szériát, valamint a városi disztribúciós feladatokra szánt TGM&TGL típusú teherautókat érintette. Utóbbi, ahogy a tesztjármű esetében is, 4x2-es hajtáslánccal érhető el.

A megújult MAN teherautók elsősorban modernebb fülkéjükről ismerhetők fel, de műszaki szempontból is korszerűsítették őket. A vállalat címerállata, az oroszlán nemcsak a logóban, hanem az új járművek megjelenésben is visszaköszön. A króm sávba foglalt oroszlán alatt elhelyezkedő fekete hűtőmaszk pedig az állatok királyának nagyra tátott száját szimbolizálja a tervezők szerint.

Megőrizték a korábbi generációk fülkekínálatát, de itt is született néhány újdonság, az új szériával a gyár jelenleg kilenc különféle kabint kínál. A TGL széria továbbra is rendelhető a CC-fülkével, amely 2,24 méter széles és 1,62 méter hosszú. Ezt a tesztelt modellben is használt kabint elsősorban a disztribúciós, építőipari és kommunális feladatokra használt teherautókhoz ajánlják. A szűk utcákon való manőverezés a munka része, ezért fontos a kabin praktikus kialakítása. Már nem szükséges be- és kiszállás miatt hajlongani, hiszen a vezetőajtó akár 89 fokban is nyitható. A könnyed beszállást segítik a széles és csúszásmentes, középen elhelyezett lépcsőfokok. Az ajtó nyitásakor automatikusan a lépcső is megvilágítást kap.

Az új modellek új műszerfallal készülnek, amely a korábbiakhoz képest alacsonyabbak és szélesebbek, formájuk alapján pedig a távolsági buszokét idézi. Az analóg műszeregység helyét teljesen digitális színes kijelző vette át, amely megőrizte a hagyományos elrendezést. A multimédia rendszer számára 7, vagy 13,3 colos színes kijelző kerülhet a műszerfal közepébe. Új a multifunkcionális kormánykerék is, amelyről a különféle vezetéstámogató asszisztensek könnyen és egyszerűen kezelhetőek. Abban az esetben, ha automataváltós a jármű, akkor annak kapcsolója is a kormányoszlopon kapott helyet. A kormánykerék is minden eddiginél alkalmazkodóbb, hiszen megállás után teljesen előre, vízszintes helyzetbe állítható, használat közben pedig a személygépkocsikhoz hasonlóan meredek szögben is a sofőr ölébe dönthető.

Ezt az MAN teherautót is a moduláris felépítés jellemzi, a fuvarozó igényei szerint szabható egyedire a pilótafülke és annak szolgáltatásai. A tesztelt verziónak ugyan hagyományos visszapillantó tükrei vannak, de a TGL sorozathoz is immár elérhető OptiView digitális tükörhelyettesítő rendszer nyerte, amely a közelmúltban nyerte el az Európai Szállítási Díj a Fenntarthatóságért 2022 kitüntetést a segédrendszerek kategóriájában. A kikanyarodás vagy a sávváltás azon helyzetek közé tartozik, amelyekben a jó tükörtechnika ellenére a vezető korábban potenciálisan kritikus helyzetekbe kerülhetett, ha a többi közlekedő nehezen volt látható, különösen a holttérben. Az opcionálisan rendelhető OptiView digitális tükörhelyettesítő rendszer kamerák segítségével két nagy méretű, nagy felbontású képernyőn mutatja meg a teherautó körüli forgalmi helyzetet az A oszlopokon, valamint a médiarendszer képernyőjén. A normál nézeten kívül a járművezetők rendelkezésére áll a nagyított és a nagy látószögű nézet is, így optimális rálátást kapnak a környező forgalomra. Az OptiView ezzel jelentősen csökkenti annak kockázatát, hogy a vezető esetleg nem vesz észre más közlekedőket a járműve körül. A rendszer látómezője a vezető- és utasoldali holttereket is átláthatóvá teszi, így különösen a városban hozzájárul a kerékpárosok és a gyalogosok fokozott biztonságához.

A szakember szemével

Halmos Zsolt, teherautó értékesítési vezető: "Az MAN mindig is költséghatékony teherautókat gyártott a piacra, és ez az új fejlesztés-csomag ezt még jobban optimalizálta a nagyvárosi közlekedésre. Öröm látni, hogy megjelentek a vezetői segédrendszerek, mint például az OptiView rendszer, amellyel közlekedési és gazdasági balesetek egyaránt megelőzhetők, így mindenki jól jár: a tulajdonos, a sofőr és a város lakók is. Moduláris felépítésének köszönhetően számos célra bevethető."

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+36 30 131 5791

Lépjen kapcsolatba velünk

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.

Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. A cookie-k kezeléséről IDE kattintva tájékozódhat. Több információ. OK