Scania P 280 B6X2*4NB - Átmeneti megoldás

Érdekes helyzet ez, hogy a személyautóknál egyértelműen a hibridek jelentik az átmenetet az elektromos autózás felé, de az áruszállításban ez a lépcső valahogy kimaradt. A teherautó-gyártók elvétve kínálnak hibrid modelleket, most viszont egy ilyet teszteltünk.

Szerző: Sebestyén Kálmán - Rolling Tons

Olyan sokféle igényt támaszt a fuvarozás, áruszállítás, hogy szinte érthetetlen, miért nem gondolkoznak a gyártók a hibrid megoldásokban. Az elosztófuvarozás, az agglomerációs kiszállítás, a webáruházak forgalma, s még ezernyi egyéb feladat tökéletes megoldása lenne a hibrid teherautó. A Scania ha kicsit későn is, de felismerte ezt, vagy a marketingszakembereik felmérték az ügyféligényeket, mindenesetre nyolc évvel ezelőtt, 2014-ben bemutatták az első hibrid teherautójukat. Az általunk próbált Scania P 280 B6X2*4NB már a negyedik generációs hajtásláncot kapta, nagyon felgyorsult a fejlesztés. Hiába, a közlekedés, az áruszállítás eddigi legnagyobb átalakulásának kellős közepén vagyunk. Félelmetes, ugyanakkor izgalmas időszak ez. S persze elkerülhetetlen is.

Visszatérve, tesztautónk a P fülkét kapta, amelyet kifejezetten az előbb említett feladatokra terveztek. A háromtengelyes (a leghátsó is kormányzott) fülke-alvázra egy alacsony platót és 21 tonna teherbírású horgos emelőt applikáltak. A teszt során a platón kilenc tonna tömegű műterhelés volt. A komfortról, a fülke sajátosságairól, az extrákról most nem írunk, ahhoz kevés volt ez az 50 kilométer, amire lehetőséget kaptunk. Arról nem is beszélve, hogy a QR-kód mögött olvasható cikkekben részletesen bemutattuk már ezeket. Így most kizárólag a hajtásra, vezethetőségre koncentráltunk.

A hajtást a Scania saját fejlesztésű hibrid rendszere adta, amiben a DC 07 hengerenként négyszelepes sorhatos dízelmotor dolgozott a 206 kilowattos (280 lóerős) teljesítménylépcsőben. Ehhez csatlakozott a hagyományos tengelykapcsoló nélküli GE281 egység, vagyis a hatfokozatú Opticruise automatizált váltóval közös házba épített két elektromos motor. Ezek közösen folyamatos 230 kilowatt leadására képesek, de rövid ideig, szükség esetén 290 kilowattot is tudnak. Az akkumulátorcsomag a gyári adatok szerint 60 kilométerre elegendő energiát képes tárolni, vagyis tisztán elektromos üzemben ekkora távot képes megtenni. De talán még ennél is fontosabb, hogy hibridüzemben 40 százalékkal kevesebb gázolajat kér a sima dízelmotorral szerelt változatoknál. Ugyanis minden olyan helyzetben, amikor lassítunk, áramot termelünk, s azt később fel tudjuk használni. Tesztautónk kezelése gyerekjáték volt, szinte semmiben nem különbözik a dízelváltozattól. A lassítófék szerepét a retardertől maga az elektromotor vette át, amely generátorként dolgozik. Abban a pillanatban, amikor lelépünk a gázpedálról és a jobb oldali bajuszkapcsolót magunk felé húzzuk, ellenállást fejt ki a kerekekre. A rekuperáció mértékét magunk szabályozhatjuk a karral, ugyanúgy, ahogy régebben a retarderrel. Emellett egy kipufogófék is segít, 127 kilowattnyi fékerővel 2500-as fordulaton. Önmagában tehát ez sem igényel megszokást, vagyis a vezető ugyanazt érzékei, mint a konvencionális hajtásnál. Mint ahogy minden más is teljesen azonos, kivéve a hangot – vagyis inkább a hangtalanságot. Nagyszerű élmény szinte teljes csendben suhanni elektromos üzemmódban vagy rekuperációkor, ráadásul a dízelmotortól érkező vibráció is megszűnik ilyenkor. Terheléstől, útviszonyoktól függően a sofőr három üzemmód közül választhat (Economy, Standard, Power), a motor és a váltó vezérlését végző szoftverek ezek szerint változtatják a karakterisztikákat.

Mint írtam, rohamléptekben halad az átállás az alternatív hajtásokra, emellett párhuzamosan a fuvarozási feltételek, főleg a városokban, is egyre szigorodnak. Közel vagyunk már ahhoz, hogy a nagyvárosokba éjszaka már csak olyan áruszállító járművekkel lehet behajtani, amelyek nem bocsátanak ki zajt és káros anyagot. Egy ilyen hibrid teherautó tökéletes megoldás az ilyen feladatokra, pláne, ha a rakodás közbeni töltés is megoldott. Akkor a gyári 60 kilométeres hatótáv akár a duplájára vagy még többre is növekedhet. Tesztautónk, amennyiben a töltő alkalmas erre, fél óra alatt nulláról teljesen feltölthető.

Szóval a jövő elkezdődött, még ha nem is olyan sorrendben, mint a személyautóknál. Kíváncsi vagyok, hogy a hibridek meg tudják-e vetni a lábukat a fuvarozásban, vagy egy kis kitérő után tényleg már csak az elektromos hajtások jönnek.

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

The Zone TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Ne maradjon le a legújabb híreinkről, ajánlatainkról és iparági újdonságainkról – csak egy kattintásra van tőlük.

Bármikor leiratkozhat a hírleveleink alján található linken keresztül. Az adatkezelés részleteit az Adatvédelmi Szabályzatban találja.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.