Lízing alapok

Melyik a legjobb autós lízingforma?

A vállalati járműbeszerzés kapcsán a tulajdonlás a haladó vállalatok körében mára már szinte kikopott, s bár a céges autók lízing lehetőségei több mint egy évtizede vannak jelen a magyar piacon, mégis sokszor a konstrukciók bemutatásával kell kezdenünk a tárgyalásokat új ügyfeleink esetén. Az MHC Mobility Magazin szerkesztőségi ülésén úgy döntöttünk, hogy az idei év első lapszámában egyszerűen és közérthetően összesítjük a vállalatok számára elérhető három lízingforma jellemzőit, hogy segítsünk kiigazodni a flottázásban újaknak és a törzsbérlőknek egyaránt.

Pénzügyi vagy operatív lízing?

Kétféle lízing jöhet szóba, amennyiben vállalati beszerzésben gondolkodunk. Az egyik a pénzügyi lízing, amelyet bankok szolgáltathatnak, a másik pedig az operatív (szolgáltatás) lízing, amelyet a flottaszolgáltatásra specializált vállalatok biztosítanak. Pénzügyi lízing esetében csak finanszíroztatjuk, míg az operatív lízing esetén szolgáltatáscsomaggal együtt béreljük a használni kívánt flottás járművünket. Az operatív lízing szinonimái: tartósbérlet, hosszútávú bérlet, flottabérlet.

Tanács: A bankok csak pénzügyi lízinggel foglalkoznak, a flottaszolgáltatók pedig csak operatívval. Erre figyeljünk az ajánlatok bekérésekor.

Pénzügyi lízing: zárt vagy nyílt?

A legnagyobb különbség abban rejlik, hogy zárt lízing lejártakor a bérlőnek meg kell vennie a gépjárművet, a nyílt esetében pedig a lízing kifutásakor eldönthetem, hogy megveszem-e a járművet, vagy a bank lesz a jármű tulajdonosa. (További különbségekről lásd a táblázatot)

Manapság már csak azok választják a pénzügyi lízinget, akiknél a futamidő végi tulajdonszerzésen van a fő hangsúly a jármű beszerzésekor. Pénzügyi lízing esetén a bérlők lesznek az autók üzembentartói – így az üzemeltetéssel kapcsolatos minden teher és felelősség rajtuk van, a kockázatot a bérlő futja. Leginkább kis ügyfélnek számítunk majd mind a bank mind a kereskedők és szervizek szemében, a flottakezelő vállalatok több ezer darabos járműparkjához képest. Bármilyen probléma esetén önállóan kell intézkednünk. Éjjel-nappal.

Ez előny, ha szeretünk az autónkról magunk gondoskodni, mert megvan hozzá a szenvedélyünk, szakértelmünk és a kockázatvállalási kedvünk is. Ha bármelyik hiányzik az előbbi szempontokból, akkor inkább válasszuk a szolgáltatás alapú operatív lízinget, a flottakezelést.

Tanács: Nyílt végű? Legyünk körültekintőek! A nyílt végű pénzügyi lízingszerződés könnyen átminősülhet járművásárlásnak, amennyiben a nyílt végű pénzügyi lízing szerződésben szereplő kivásárlási ár jóval alacsonyabb a jármű valós piaci értékénél. Ebben az esetben a vételi opció lehívása nem jelent valódi döntési helyzetet a lízingbe vevőnek, így a hatóságok utólagosan átminősíthetik zárt végű lízinggé az ügyletet, és 27% ÁFA befizetésre kötelezhetik a lízingbe vevőt a büntetés mellett.

Operatív lízing: A WIN-WIN megoldás

Tapasztalataink alapján azt mondhatjuk, hogy az operatív lízing az igazi win-win választás járműhasználat kapcsán. Miért? Íme néhány racionális indok:

  • Flottakezelőként évente több száz gépjárművet veszünk a lehető legkedvezőbb beszerzési árakon – pár százalék árelőny, akár több millió forint különbség.
  • Óriási mennyiségben szerzünk be mindent Ügyfeleink számára, így a mi kedvezményeink ott kezdődnek, ahol a kis vásárlóké véget érnek. Igaz ez szervizre, alkatrészre, gumiabroncsra, és minden másra is, kivéve a hatósági díjakat.
  • Operatív lízing esetén nem a bérlő, hanem a bérbeadó vásárolja meg az eszközt, így a bérlőnek nem csak a likviditása biztosított, hanem a fejlesztésre fordítható tőkéje is szabad marad.
  • Az MHC Mobility-nál összegyűlt több évtizedes tapasztalatunkra és szakmai rutinunkra támaszkodva, gyorsan és eredményesen tudjuk képviselni a bérlő érdekeit a gyártókkal, szervizekkel, biztosító társaságokkal szemben, legyen akár garanciális-, akár káreseményről szó.
  • Teljes körű prémium flottaszolgáltatásunkat választva a bérlőinknek csak a jármű gondos használata marad a bérleti díjak kiegyenlítése mellett, minden feladatot, problémát az MHC Mobility dedikált flottamenedzsere old meg, hogy Önök vállalkozásuk sikerességére tudjanak koncentrálni.
  • Az autóipar jelenlegi forradalmi – háborús helyzetében (motorizáltság, elektrifikáció, csip-, és alkatrészhiány stb…) jobb, ha ki tudjuk szervezni a kockázatokat egy megbízható flottakezelőre.

Tanács: Operatív szerződés esetén két kulcs van: a szolgáltatás csomag tartalma, és a maradványérték garantáltsága.

(1) A szolgáltatáscsomag tartalmát tételesen nézzük végig, hogy valóban benne vannak-e a számunkra szükséges elemek (pl: szerviz, csereautó, gumizás), illetve miért számlázhatnak még útközben?

(2) A garantáltnak ígért maradványértéket van-e lehetősége a flottakezelőnek bármilyen “indokkal” felülbírálnia a bérlő terhére? Sokan ígérnek garantált maradványértéket, de például úgy, hogy a futamidő felénél egyszer joguk van módosítani – akkor miben garantált?  Így könnyű alacsony díjat ígérni… Válasszunk olyan flottakezelőt, aki valódi garanciát ad.

A jövő a mobilitásé

A sikeres vállalatok minél komplexebb, és minél inkább teljeskörűbb módon szervezik ki a kockázatos feladatokat, így a gépjármű üzemeltetést is, ezért nyer teret egyre nagyobb arányban a flottaszolgáltatás, illetve a teljes körű mobilitás, mint amit az MHC Mobility is kínál e-kerékpártól kezdve a nehéz és speciális tehergépjárművekig.

Zárásul készítettünk egy táblázatos összehasonlítást a három lízingtermék kapcsán, bízunk benne, hogy hozzásegíti Önöket a megalapozott döntéshez.


Ez a cikkünk az MHC Mobility Magazin 2022/1 számában jelent meg. Ha tetszett a cikkünk, és szeretné Magazinunkat igényelni, kérjük jelezze itt

Tekintse meg aktuális céges flotta ajánlatainkat!

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.