VILLANYAUTÓ TESZT – BMW IX3 – A VÁLASZTÁS SZABADSÁGA

Az, hogy a BMW-nek van tisztán elektromos meghajtású modellje nem újdonság, az viszont igen, hogy olyan jármű kategóriában is megjelent tisztán elektromos hajtású modellel a bajor gyár, mint a SUV-szegmens. A BMW X modellcsalád első tisztán elektromos változata az X3-as modellre épül, és mi is próbára tehettük.

Az X3-sal való rokonság logikus koncepció mentén már a névválasztásnál is tetten érhető, hiszen egy i előnévvel indul útnak, az iX3-as újdonság. Az iX3 érkezésével ráadásul a bajor prémiumgyártó maradéktalanul felkínálja ügyfeleinek „a választás szabadságát”, hiszen immár a BMW X3 a vállalatcsoport első olyan modellje, amelyet benzinmotorral, dízelmotorral, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és tisztán elektromos meghajtással is megrendelhetnek az ügyfelek.

A gyártók jellemzően két úton indulnak el, ha villanyautót kezdenek gyártani. Az egyik, hogy teljesen új platformot építenek, a másik pedig, hogy meglévő technika alá építenek be villanyhajtást. Az előbbit véli a szakma hatékonyabbnak, de gyakorlati próbák alapján lehet, hogy legalább annyira jó út a második megoldás is. Erre nemcsak az iX3, hanem egyes Hyundai, Mercedes-Benz vagy Peugeot modellek is jó példát mutatnak.

Ugyan az iX3 új modell, de a benne található eDrive hajtáslánc-technológia már az ötödik generációnál tart. A BMW iX3 tökéletesen integrált hajtáslánc-technológiája fontos szerepet játszik a hatékonyság és a teljesítmény növelésében. Az elektromos motor, a váltó és a hajtáslánc vezérlőelektronikája egyetlen közös házban kapott helyet. Az elektromos motor, szinkronmotor-elv szerint, mágnesek használata nélkül dolgozik, amely lehetővé teszi az erőforrás ritkaföldfémektől mentes tömegtermelését. Az iX3 elektromos rendszerének energiafelvétele és energialeadása 30 százalékkal haladja meg a BMW jelenleg elérhető, tisztán elektromos meghajtású modelljeiben használt megoldást. Az elektromos motor hatásfoka elérheti a 93%-ot, míg a hagyományos belsőégésű motorok hatásfok maximuma 40% alatt marad.

A hajtáslánc-technológia maximális teljesítménye 286 lóerő, 400 Nm csúcs forgatónyomatékát pedig a legtöbb mai elektromos motorral ellentétben még a legmagasabb fordulatszám-tartományban is képes leadni. Az első BMW iX3 6,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-s sebességre, amely már a belsőégésű erőforrással szerelt BMW X3 xDrive30i felségterülete. A modell végsebességét a hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikája 180 km/h-nál szabályozza le. A hátsókerék-meghajtás a BMW modellek klasszikus vezetési élményét ígéri, a hajtásfüggő kipörgés-korlátozásnak (ARB technológia) köszönhetően maximális tapadás és kimagasló hatékonyság mentén.

A BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátora 188 darab akkumulátorcellát egyesít, az akkumulátor bruttó kapacitása 80 kWh – amelyből a rendszer 74 kilowattórát hasznosít –, a kimagasló hatékonyság mentén dolgozó hajtáslánc-technológiának köszönhetően az akkumulátor egyetlen feltöltésével 460 kilométer. Csak városi, illetve elővárosi használatban nekünk sikerült 500 km-t is kiautózni az iX3-asból, természetesen autópályán, nagy sebességgel közlekedve ennek a felét, körülbelül 300 km-t tud az autó. Remek a fogyasztása, sokkal kevesebb energiára van szüksége, mint mondjuk az Audi e-tron vagy a Mercedes-Benz EQC modelljének. Nekünk a legjobb fogyasztási érték 13,9, a legmagasabb pedig 17,4 kWh volt.

A modell egyfázisú és háromfázisú töltéssel is táplálható, akár 11 kW töltési sebességgel, utóbbi nagyon hasznos, hiszen így bő egy óra alatt visszanyerhető 100 km hatótávolság. Gyorstöltőre csatlakoztatva a nagyfeszültségű akkumulátor akár 150 kW töltési teljesítménnyel is képes felvenni az elektromos áramot, amely azt jelenti, hogy teljesen lemerült állapotból nem kevesebb, mint 34 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre tölthető az akkumulátor.

Ráadásul az iX3 nagyon különleges megoldást használ az energia visszatáplálására. A rendszer ugyanis automatikusan teszi a dolgát, a sofőrnek szinte semmi dolga nincsen, csak az utolsó pár méteren kell az autót megállítani fékkel. A fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálását vezérlő technológia folyamatosan elemzi a navigációs rendszer adatait és figyeli a vezetést támogató rendszerek szenzorjait, az energia-visszatáplálás intenzitását, így az adott útvonal és a vezetési szituáció sajátosságai szerint állítja be. Kereszteződéshez, sebességkorlátozás alá eső útszakaszhoz vagy forgalmi torlódáshoz (még a piros lámpát is felismeri!) érkezve például a technológia maximális intenzitású energia visszatáplálást alkalmaz, üres úton pedig a vitorlázó funkció azonnal aktiválódik, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról. A középkonzolon található kar B állásában az i modellekre jellemző, egypedálos vezethetőség aktiválódik, amely a lehető legintenzívebb energia visszatáplálást garantálja. De nincs szükség a használatára, mert alaphelyzetben tökéletesen teszi a dolgát a rendszer, tényleg hagyja gurulni a kocsit, ha van hely ehhez, és nagyon intenzíven lassít mondjuk a belvárosban araszolva, ha éppen sűrű a forgalom. Annyira meg lehet szokni, hogy másik autóba átülve elsőre el is felejt lassítani az ember, várja, hogy a kocsi mindezt megtegye magától.

A BMW iX3 aerodinamikai tulajdonságait típus-specifikus karosszériajegyek optimalizálják. Az első lökhárítót és a vese alakú „hűtőrács-párt” szinte teljesen zárt formában, az autó hátsó részét pedig a minél jobb légellenállás-csökkentés érdekében alkották meg a tervezők. A jármű körüli légáramlat optimalizálásában a vadonatúj fejlesztésű, innovatív „aerodinamikai keréktárcsák” is fontos szerepet játszanak. A jármű körüli légáramlatot továbbá hátsó diffúzor, alvázborítás és aktív hűtőrács lamellák optimalizálják, az iX3 légellenállási együtthatója így mindössze 0,29 (Cd).

A tisztán elektromos hajtáslánc-technológiáját a karosszérián és az utastérben is a BMW i divízió kék színe jelöli. Az ajtók mögött ráadásul letisztult elrendezés, elsőosztályú anyaghasználat és számos egyedi tervezésű felület fokozza a prémium hangulatot. A páratlan sokoldalúság a belsőégésű erőforrással szerelt BMW X3 modellel mindenben megegyező helykínálatban érhető tetten. A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla ledöntésével a csomagtér alapesetben 510 literes térfogata könnyedén akár 1 560 literesre is bővíthető.

Összességében az iX3 egy fantasztikusan jó SUV, megőrizte a X3-as modell kompakt méreteit, viszont olyan elektromos rendszert építettek alá, amely akár hosszabb távú használat mellett sem kér nagy kompromisszumot. Vételára is a prémium szegmensben megszokott szinten mozog, érdemes elgondolkodni az iX3 modell megvásárlásán annak, aki szereti a luxust, de egy kicsit zöldebben szeretné látni a világot.

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.

Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. A cookie-k kezeléséről IDE kattintva tájékozódhat. Több információ. OK