Akik rendszeresen olvassák Magazinunkat, azok már találkozhattak Nagy Lóránttal lapunk hasábjain, akkor a használtautó centrum munkatársait mutatta be, mint a győri telephely vezetője. Ezúttal azokról a feladatokról kérdeztük részletesebben, amelyek mindennapjait meghatározzák, de hogy a név mögött a személyiségét is megismerhessük, bemutatta nekünk a családját és hobbiját is.
Milyen lehetőségek, milyen nehézségek vannak jelenleg a használtautó piacon? Te, mint az cég használtautó centrumának vezetője, hogy érzed most a használtautó piac alakulását, milyen a kereslet, milyen gyorsan lehet kipörgetni?
Kezdjük ott, hogy “nincs autó”! Szerencsére számunkra ez nem kétségbeesett felkiáltás, hiszen saját flottánk folyamatos utánpótlás számunkra. A másik része a dolognak az, hogy késéssel tudjuk kihelyezni új flotta autókat. Ezáltal csökken -kitolódik- a visszaérkező autók darabszáma, mert a meglévő Bérlőink hosszabbítanak.
A meglévő autókat ma nagyon könnyű eladni. A piaci helyzet azt generálta, hogy jó előélettel, jó pedigrével rendelkező gépjárműveknek eladása könnyű. Sőt, nem árulok el titkot azzal, hogy manapság már egyre sűrűbben keresnek meg bennünket a márkakereskedők használt autó üzletágvezetői vételi szándékkal, mert nekik semmijük nincsen. A korábbi stratégia helyett, amikor csomagban értékesítették a flottakezelők a gépjárműveiket, mi már csak végfelhasználóknak adunk el gépjárművet. Ezzel a módszerrel ugyan több munka is van, de így nem csak nekünk, hanem a Vevőnek is jobb.
Ez a végfelhasználói értékesítési szemlélet szülte a prémium használtautó telep megszületését is?
Korábban is volt használható telepe az EuroFleet Zrt.-nek Szentendrén, de kinőttük. Tervek alapján dolgozunk, nem úgy, mint más autókereskedő, aki az alkalom szülte üzletből próbál meríteni. Látjuk előre mikor, mennyi autó érkezik vissza a flottából, ezért született a döntés még 2019-ben nem csak területben, hanem megközelítésben is egy nagyobb szintre kell lépnünk. Így került vissza a használtautó értékesítés Győrbe, ebbe az új Centrumba. Mondanom sem kell, Budapest, Bécs és Pozsony is 100-100 km távolságra van tőlünk, ezáltal nagyon nagy potenciális piacterünk van.
Mindez érződik a vásárlók arányaiban is?
Igen, érződik. Mi magunk sem gondoltuk volna akkoriban, hogy Győr, mint vonzáskörzet ennyire meg fogja mozgatni nem csak a szlovák vevőket, de a román vásárlókat is. Egy romániai vevő aki Németországban vásárolt eddig gépjárműveket, most félúton -nálunk- tudja megvenni ezeket az autókat. Ráadásul olyan magyarországi forgalomba helyezésű járműveket, amelyeknek ismert az szervizelése és káreseményes háttere is.
Minden megvan ahhoz, hogy könnyen, gyorsan értékesítsük az autókat. Van, hogy meghirdetünk gépjárműveket, és a későn ébredők lemaradnak. A “pórul” járt vevő jelölteket számon tartjuk, és komoly adatbázisunknak köszönhetően, meg tudom nekik mondani kellő pontossággal, hogy hasonló autó mikor lesz újra eladó. Egy jó autóért bizony már a magyar vásárlók is készek várni néhány hetet, de akár hónapot is. Meg merem kockáztatni, hogy az autóink 20-25 százalékát már ebben az “előjegyzéses” formában adjuk el.
Milyen nagyságrendben vásárolnak a külföldiek?
A darabszámról most szándékosan nem beszélek, az értékesítések 15 százaléka külföldre megy, főleg a nagyobb értékű gépjárművek tekintetében.
Amióta megnyílt a győri telep, úgy tűnik megy minden, mint a karikacsapás.
Igen nagyon jól haladunk, bár 2020 márciusában nyitottunk, pont akkor, amikor a Covid helyzet miatt komoly korlátozásokat vezettek be. Féltünk is egy kicsit legbelül. Tamásban és bennem is felmerült abban az időben a kérdés, hogy most mi lesz? Hittünk magunkban, hittünk a szolgáltatásunkban, és az idő minket igazolt. Én azt szoktam mindig előtérbe helyezni egy frissen idelátogató potenciális vásárlónál, hogy majd meg fogja tapasztalni, hogy nem mindegy, hogy egy szolgáltatótól vesz egy járművet vagy egy bizonytalan hátterű kereskedőtől. A cég fő tevékenysége az, hogy szolgáltat, ezért nagyon-nagyon komoly hangsúlyt fektetünk a minőségre: a Vevőt nem váratjuk, rögtön van válaszunk vagy megoldásunk egy problémára. Gyorsan és hatékonyan dolgozunk, a vevő elől semmit nem titkolunk el. Lehet, hogy a Vevő az első mondatnál egy picit felkapja a szemöldökét, hogy korábban sérült volt az autó, de mi ezt nem csak elmondjuk, hanem be is bemutatjuk hitelesen fényképekkel dokumentálva. Mindent leteszünk a Vevőjelölt elé az asztalra, így teljes a kép a felelős döntéshozatalhoz.
Milyen előnyt jelent, hogy gyakorlatilag minden autó márkakereskedésben van szervizelve, ami a telephelyre kerül?
Nekünk ez nagyon nagy előny, semmivel sem kell ügyeskedni. Mindent tudunk az autó korábbi műszaki állapotáról. Ha egy olyan hiba keletkezik az értékesítés után a gépjárműben, ami visszavezethető az előző szervizhez, akkor mi méltányossági alapon megpróbáljuk kiharcolni, hogy azt a vevőnk megkapja. Nagyon szoros kapcsolat köztünk és a vevő között, mi sosem engedjük el a vevőnk kezét. Ide két év múlva is bármikor betelefonálhat a Vevő, ugyanúgy állunk rendelkezésére, és ugyanúgy szolgáljuk ki, mint hogyha most kellene neki egy autót átadni. Itt nem teszünk különbséget régi és új vevő között.
A márkakereskedőknél egyre több helyen elhangzik, hogy előbb-utóbb nem lesz szükség autószalonra, mert online lehet autót rendelni. Ez hosszabb távon átrendezheti a használtautók értékesítését? Nem csak itt, hanem globálisan kérdezem, hogy a használtautók világába is eljöhet az online rendszer?
Igen, itt is van online vásárlás, alapvetően mi is szolgáltatunk ebben a formában. De a magyar ember kevésbé él ezzel a lehetőséggel, inkább külföldiek használják, akik távol vannak az autótól, amit meg akarnak vásárolni. Mi nagyon sokszor adtunk el úgy autót, hogy a vevő nem is látta a kocsit. De mivel elég komolyan megalapozzuk a beszélgetés elején azt, hogy kik vagyunk, honnan jövünk, mit tudunk nekik garantálni, ezért bizalmat szavaznak nekünk.
Év közben egy újabb szintre lépett a cég az MHC Mobility érkezésével. Ez jelent valami változást a használtautó részlegnél?
Most, hogy az MHC keretein belül tevékenykedünk, kinyíltak a lehetőségek, és ezzel párhuzamosan a munkaterhek is. Idővel győri Centrumunk lesz az MHC regionális használt értékesítési központja: személyautók, kisteherautók, nehézgépjárművek, kamionok és pótkocsik számára is.
Látsz már valamit, hogy a teher szegmensnek az értékesítése hogy halad?
Azt kell mondani, hogy ami 3,5 tonna alatt van, az olyan, mintha személyautó lenne, azokon a csatornákon és azzal az értékesítési folyamattal lehet könnyen eladni, amit eddig is alkalmaztunk és tapasztaltunk. Viszont a teherautó az egy teljesen külön világ. Olyannyira külön világ, hogy itt a hitelezés is más, más módszerekkel történik. Azt látjuk, hogy a teherautó piacot is ugyanúgy sújtja a járműhiány, mint a személyautókat. Az, hogy van egy személyautós elismertségünk, elősegíti az érdeklődést a nagyhaszon járművek irányába is.
Más területen dolgoztál korábban, mi az, ami miatt itt köt ki az ember a prémium használtautó telep vezetésénél?
Ez egy régi kapcsolat, Csőre Tamás és köztem. Én valamikor Tamás üzleti partnere voltam egy másik vállalat vezetőjeként. Megismerve az ő munkamorálját, a korrektségét, a gyorsaságát, egy nagyon szoros munkakapcsolat alakult ki köztünk. Amikor újratervezte a használtautó telepét Győrben, egy percig sem gondolkodtam a felkérésén. Az autószeretet alapvetően belém van kódolva. Az előző munkahelyemen azt csináltam, amire megbízást kaptam, és ez nem minden esetben volt szerelem, hanem inkább munka és hivatás. Most azt csinálom, amit szeretek. Felépíteni valamit, ami eddig nem volt, vagy legalábbis más utakon oldották meg. Nagy kihívás, de mivel nagyon-nagyon tiszták a célok, és egyértelműek az elvárások, aki szereti a munkáját és maximalista, az ezen érvek mentén nagyon gyorsan eredményessé válik. Prémium Használtautó Centrumunkat a semmiből építettük fel. Létrehoztunk egy közös koncepciót Tamással, és nagyon gyorsan megvalósítottuk, mivel egy hullámhosszon mozgunk. (nevet)
Tudom, hogy az elmúlt két évben nagyon sok teendőd volt a használtautó centrum felépítésével kapcsolatban. A sok feladat mellett jut elég idő a családra, kikapcsolódásra?
Röviden válaszolva nem jut, de szerencsére elviseli a család, még. Hála Istennek, már nagyok a gyerekek, és olyan párom van, aki nemcsak, hogy tolerálja, hanem partner is ebben. Ez előző munkahelyemen is nagyon sokat dolgoztam, ha nem ilyen volna az én kedves feleségem, aki maximálisan elviseli az én nehéz természetemet, a munka imádatomat, a maximalizmusomat, akkor talán már nem is lenne családom. Az az igazság, hogy elég sokszor hajlandóak vagyunk túltolni a munkát és a feladatokat. Természetesen, ha a cégnél ezt értékelik, és elismerik a sikereket, az nagy mértékben segíti az erőfeszítéseinket. A párom pedagógus, aki ért a gyerekekhez, a sajátjainkhoz is, így vele azért minden sokkal könnyebben megy.
Említetted, hogy számodra ez a munka egyben hobbi és szerelem is. De például, amikor hazamész, akkor el tudod engedni ezt, vagy otthon is folytatod és mondjuk átlapozol még egy-két autós szaklapot?
Hát van egy hatalmas nagy hendikepem, amit most akár idézőjelbe is lehet tenni. Én Romániában, Nagyváradon születtem, ahol azért nem volt olyan könnyű hozzájutni a magyar sajtóhoz, de mivel imádtam az autós újságokat, ennek ellenére én Autó-Motoron nőttem fel. Később, amikor a ’90-es évek elején megjelent az Autó Magazin, akkor annak is állandó olvasója lettem, ez volt az első nyugat-európai folyóirat, ami Magyarországon megjelent. Természetesen ezeket a magazinokat kidobni sose lehetett, így legalább egy félszobányi autós szakirodalmam volt. Azért mondom múlt időben, mert meg kellett szabadulni tőle, mivel tényleg nagyon sok volt. Szóval én mindent elolvastam, ami autós cikk volt. És az, hogy szeretem az autókat már gyerekkoromban is meglátszott, a szobám falán mindig egy BMW plakát lógott. (nevet) Én akkor, még a kommunista rendszerben kimondtam, hogy Nagy Lórántnak egyszer lesz majd egy BMW-je. Lehet, hogy nem ez volt a fő motiváló erő, de mindig ott volt a tudatalattiban. Amikor megvettem életem első saját BMW-jét, akkor a komoly teljesítményemnek hála kipipálhattam ezt célom.
A családban nem volt erre sem lehetőség, sem anyagi támogatottság, hogy én ezzel tudjak foglalkozni. Ezelőtt foglalkoztam autófelszerelési eszközökkel, utólagosan beszerelhető extrákkal, meg ilyenekkel. Felnőtt fejjel, már megtehettem azt, hogy azt csinálok, amit én akarok, és azzal foglalkozom, amivel én szeretnék.
Jelen munkakörben sok mindenre van lehetőséged?
Igen, itt a használtautó centrumban ki tudok bontakozni, mert a nagyon-nagyon spéci modellektől kezdve egészen az átlag autókig mindennel találkozunk. Itt minden autót ki kell próbálni, le kell tesztelni. Nekem, mint vezető kell tudnom legelőször azt, hogy most az autó zörög, technikai problémája van-e stb., szóval ezeket mind-mind felmérjük. Természetesen vannak kollégáim, akik ugyanezt a munkát nélkülem is el tudják hajszál pontosan végezni, de én minden nap ezzel foglalkozom. Szóval szeretjük ezt csinálni nagyon. Aztán, hogyha nő a munka, és nő a teher, lehet, hogy már ennyi időnk nem lesz minden autót babusgatni, mint ahogy most, de akkor is biztos, hogy kialakítunk valami olyan rendszert, amivel automatizmust tudjunk belevinni, és ne csússzon el semmi. A figyelmünk ott van minden egyes autón és minden egyes alkatrészem, hogy minden a helyén legyen, mivel csak így tudunk minőséget produkálni. Ez ilyen egyszerű.
Villámkérdések
- Költségek csökkentése, vagy bevétel növelése? Bevétel növelés
- Motiváció, vagy számonkérés? Motiváció
- Tengerpart, vagy hegyek? Hegyek
- Város, vagy vidék? Vidék
- Olvasás, vagy zene? Zene
- Egyéni vagy csapatsport? Csapatsport
- Food Truck, vagy bisztró? Bisztró
- Tesla, vagy Ferrari? Ferrari
Ha tetszett a cikkünk, és szeretné Magazinunkat igényelni, kérjük jelezze itt.