MHC Magazin

BMW M5 - Fogalom

Ha az autók témakörében játszanánk találós kérdéseket és a sportosság fogalmát kellene meghatározni egy feladványban, az M5-ös BMW-re viszonylag hamar rákérdeznénk, mint helyes megfejtésre. A bajorok sportos limuzinja éppen 40 éve jelen a piacon és az elmúlt négy évtizedben, mind műszaki megoldásaival, mind teljesítményével, mind megjelenésével valóban fogalommá érett ebben a kategóriában. Ez volt az a teszt, amelyre hónapok óta készültünk, de nehezen jött össze a randevú, hiszen szinte minden kolléga táncba akarta vinni az M5-öst, azért végül jutott nekünk is időpont egy személyes találkozóra.

Hogy megérte várni a nagy találkozást, az egy pillanatig nem volt kérdés. És az sem lehetett vita tárgya, hogy az autó jobb mint valaha. Ahogy teltek, múltak az évek a BMW mindig hozzáadott valami plusz új értéket az M5-ös következő generációjához és nincs ez másképpen a környezetvédelem jegyében most bevezetett plug-in rendszerrel sem. 


Típusról-típusra

Külsőre az M5 első generációja szinte alig különbözött az 5-ös sorozat alapmodelljétől, a leglátványosabb eltérés a motortérben volt keresendő. A mérnökök némileg továbbfejlesztették az M1 soros hathengeres benzinmotorját, amely így  286 lóerő maximális teljesítményre volt képes. A második generációja ugyancsak kivételes teljesítményt állított csatasorba: a benzinmotor kezdeti 315 lóerős maximális teljesítménye 1992-től 340 lóerőre nőtt, amelyhez a versenypályás használat és a kimagasló hétköznapi kényelem kettőse érdekében már alapfelszereltségként automata szintszabályozású hátsó futómű társult. Az 1998-ban debütáló harmadik nemzedékkel a sport kipufogórendszer dupla ikervégződése is bemutatkozott, amely diszkrét, mégis egyértelmű utalásként szolgált a modell menetteljesítményére és megjelent a V8-as benzinmotor is, amely 400 lóerő maximális teljesítménnyel bírt. A negyedik generáció minden korábbinál látványosabb fejlődést hozott, a Formula-1 technológiai újításaira támaszkodó, 507 lóerő maximális teljesítményre képes V10-es benzinmotorral. 2011-ben aztán a BMW visszatért a V8-as benzinmotorhoz, immár turbófeltöltéssel, 560 lóerős legnagyobb teljesítménnyel. 2018-ban jött a következő generáció immár állandó összkerék-hajtással. A tavaly leleplezett legújabb nemzedék a hibrid hajtásrendszerrel gazdagította az M5-ös modellek műszaki tárházát, ami a tesztalanyunkban is dolgozott.


M HYBRID 

Akkor merüljünk is el az új M5-ös modell M HYBRID hajtáslánc-technológiájában. A rendszer egy 4,4 literes, V8-as benzinmotor és egy elektromos motor párosából áll. Utóbbit a mérnökök kifejezetten a sport limuzin teljesítmény-karakterisztikájához hangolták és a nyolcfokozatú M Steptronic automataváltóba építették be. A belsőégésű erőforrás a legkorszerűbb M TwinPower Turbo technológiával, hengersorok közé épített kipufogócsonkkal és optimalizált olajleválasztó rendszerrel dolgozik. Maximális teljesítménye 585 lóerő, csúcs forgatónyomatéka pedig 750 Nm. Az elektromos motor maximális teljesítménye 197 lóerő, míg névleges csúcs forgatónyomatéka 280 Nm, a BMW által szabadalmazott előváltó szakaszban azonban ideiglenesen akár 450 Nm tényleges forgatónyomaték leadására is képes. Együttes használat mellett elképesztő rendszer teljesítmény értékeket kapunk. A csúcsnyomatán 1000 Nm, a maximális teljesítmény pedig 727 lóerő, ami több mint elég. Annak ellenére is, hogy a plug-in rendszer beépítése mellett nemcsak a valaha volt legerősebb M5-ös a mostani, hanem a valaha volt legnehezebb is (2435 kg).


Túl a 300 km/h-n
Számokra váltva ezt a lenyűgöző teljesítményt, szintén elképesztő adatokat, a valóságban pedig minden érzékszervünkre ható élményt kapunk. Az új M5 ugyanis 3,5 másodperc alatt futja meg a 0-100-as sprintet, de 10,9 másodperc elteltével az autó már akár 200 km/h-s tempóval roboghat. A hajsza alaphelyzetben 250 km/h-s sebességig fokozható, de a limiter kérésre kiiktatható és így 305 km/h-s végsebességet kapunk. Érdekességképpen jegyezzük fel azt is, ha tisztán elektromos módban használjuk az autót, akkor a villanymotorral 140 km/h a sebességcsúcs. Az élményt nagymértékben fokozza az elektronikusan vezérelt, folyamatosan állítható szelepekkel dolgozó sport kipufogórendszer, amely az adott helyzethez ad érzelmekben gazdag hangaláfestést. A duplacsöves kipufogó látványra sem utolsó, hiszen az M modellek védjegyeként a sportrendszer egyenként 100 milliméter átmérőjű, Black Chrome árnyalatú dupla ikervégződést visel.


Burn out

Természetesen ilyen teljesítményhez már kötelező elem az összkerékhajtás, amely a megszokott xDrive rendszer, de annak egy sportos változata. Ha nem vagyunk elég “tökös” legények, nyugodtan maradhat az autó az általános 4WD üzemmódban. Ha már egy kicsit jobban összebarátkoztunk, akkor jöhet a 4WD Sport mód, ami már megengedőbb az oldalirányú, driftes mozgások irányába. Csak profiknak való a 2WD mód, hiszen itt ha túlvállaljuk magunkat, annak kicsúszás, pörgés az ára. Mindehhez párosul még a rajtautomatika, ami már teljesen versenyautós hangokat és tudást ad az autónak. Fontos tudni, hogy a hátsókerék-hajtás aktiválásával kikapcsol az ESP is. Egy ilyen elindulás nemcsak bennünk hagy nyomott, hanem egy tetszetős burn-out-tal az aszfalton is.


Az utazás ára

Természetesen ha “Cobra11” tempóban nyomjuk az autópályán, akkor viszonylag hamar kiürül a benzintank és lemerül az akkumulátor. Ha mindent csutkára feltekerünk, akkor 100 km-re az akku energiája mellé hozzátehetünk 15-20 l/100 km-es átlagfogyasztást is, persze ilyenkor az élmény minden visz, de az élménynek ára van. Ezen talán senki sem lepődik meg, de nézzük a másik új oldalát is az M5-ösnek, amikor tulajdonképpen villanyautóként használjuk. Ilyenkor a közel 20 kWh-os nettó kapacitású akkumulátor segítségével 50-60 km is megtehető csak árammal. Ezt az új oldalát az autónak az Európai Unió környezetvédelmi előírásai miatt vezették be, de tulajdonképpen milyen jól! Hiszen a reggeli és délutáni csúcsforgalomban minek pöfögne a V8-as motor, ha simán elmehetünk károsanyag-mentesen is. Az akkumulátor 7,4 kW-os töltéssel ráadásul bő 3 óra alatt újra tele tölthető, így akár a munkahelyen feltankolva a hazafelé útra megint nyerhetünk 50 km-es hatótávolságot. Így válik zöldé egy sportmodell és ha sokan talán nem is értenek ezzel egyet, de pont ezért érdemelné meg az új M5-ös is a zöld rendszámot. Egyszerűen sokkal, de sokkal “zöldebb” mint a korábbi modellek és itt természetesen nem a tesztautó zöld színére gondoltunk.


Tartalomhoz a forma

Az újdonság atletikus kiállását látványos első lökhárító, a dombornyomott „M5” logót viselő C-oszlopok típus-specifikus kialakítása, valamint erőteljes kerékjárati ívek és küszöbkidolgozások nyomatékosítják, amelyek az ikonikus sportolót minden korábbinál magabiztosabban különböztetik meg az alap, 5-ös limuzintól. A letisztult megjelenésről ugyanakkor szokatlanul nagyarányú fényezett felület gondoskodik, amelyek a modell kimagasló menetdinamikai adottságait is éltetik. Mint ilyen, a karosszéria formanyelve – ahogyan az M-specifikus stílusjegyekkel fűszerezett luxus utastér hangulata is – az új BMW M5 sokoldalúságát hangsúlyozza. Magabiztossága és lehengerlő megjelenése a folyamatosan készenlétben álló, hatalmas erőtartalékból táplálkozik. A pihentető, tisztán elektromos gurulások közben diszktéren háttérbe húzódó teljesítmény a hosszabbra nyúló utazások „sportos limuzinjában” és a zárt versenypályák szabadjára engedett élsportolójában lélegzetelállító vehemenciával tör felszínre.


Progresszív utastér

A középkonzolon elhelyezett M-specifikus vezérlőpanel mellett az új M5 progresszív sportautó-utastere már alapfelszereltségként újratervezett, világító M gombokkal és laposabb alsó karimával ellátott M bőrkormányt, elektromosan állítható M multifunkciós üléseket, M-specifikus tartalmakkal dolgozó Ívelt Kijelzőt és Head-Up display-t kínál. A felhőalapú navigációs rendszerrel és kiterjesztett nézettel dolgozó BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés ugyancsak az újdonság alapfelszereltségének része. Az utastér exkluzivitásához az alapfelszereltségként kínált Merino bőrkárpitozás, az Interaction Bar funkcióegység, a négyzónás légkondicionáló, a fűthető első ülések, az M-specifikus opciókat és üdvözlő animációt is kínáló hangulatvilágítás, valamint a panoráma üvegtető is nagymértékben hozzájárul. Alapfelszereltség továbbá a Bowers & Wilkins surround audiorendszer, a vezeték nélküli telefontöltést kínáló okostelefontartó tálca, a Comfort Access funkció, a riasztórendszer, az automata csomagtérajtó-működtetés és a töltőkábel is.


Szumma

Összességében nagyon tetszett nekünk az új M5-ös. Megmaradt nagyszerű tuning autónak, ugyanakkor remekül alkalmazkodik a megváltozott környezetvédelmi szabályozásához is. Ráadásul, ahogy mostanában egyre több BMW modellre jellemző, ár/érték arányban is verhetetlennek látszik, hiszen ilyen jó áron kevés modell kínál ennyi lóerőt. 

Műszaki adatok - BMW M5

Motor: 4,4 literes, V-elrendezésű, nyolchengeres, biturbó benzinmotor + villanymotor

Legnagyobb rendszerteljesítmény: 535 kW (727 LE)

Legnagyobb rendszernyomaték: 1000 Nm

Sebességváltó: 8-fokozatú, M Steptronic automata

Hajtásrendszer: xDrive négykerék-meghajtás

Hosszúság: 5096 mm

Szélesség: 1970 mm

Magasság: 1510 mm

Tengelytáv: 3006 mm

Saját tömeg: 2435 kg

Végsebesség: 305 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h: 3,5 s
Akkumulátorkapacitás: 18,6 kWh

Tesztátlag: 18,6 kW/100 + 5 l/100 km
Alapár: 52 255 000 Ft

A tesztelt modell ára: 60 840 000 Ft

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

The Zone TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Ne maradjon le a legújabb híreinkről, ajánlatainkról és iparági újdonságainkról – csak egy kattintásra van tőlük.

Bármikor leiratkozhat a hírleveleink alján található linken keresztül. Az adatkezelés részleteit az Adatvédelmi Szabályzatban találja.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.