MHC Magazin

CUPRA Terramar VZ 1.5 TSI DSG pHEV - A mi autónk

A ’90-es évek elején csodaszámba ment, hogy nemcsak megjelentek a nyugati autók a magyar utakon, hanem hosszú idő után az Opelnek és a Suzukinak köszönhetően újraindult a hazai járműgyártás is. Ezt az eufórikus érzést remekül ragadta meg a japán gyár reklám szlogenje, amely egyszerűen a “mi autónként” írta le az Esztergomban készülő kisautókat. Szerencsére azóta tovább szaporodtak a magyar autógyárak, sőt hamarosan további üzemek is beindulnak. A közelmúltban csatlakozott a mi autóink sorába a győri Audi gyárban készülő CUPRA Terramar modell. Az újdonságot a sportos VZ verzióban, plug-in-hibrid hajtáslánccal tesztelhettük.

A Seat csúcsmodelljeiből született CUPRA márkanevet 2018‑ban vezette be önálló márkaként a Volkswagen konszerrn. Ekkor egy merész, új brand született, amely megalkuvást nem ismerő alappilléreire, az érzelmekre, a designra és a sportosságra épül. A CUPRA története, a Barcelonához közeli Sitgesben található Terramar versenypályáról indult el, hiszen itt mutatkozott be márka a világnak. Most éppen ez az emblematikus versenypálya adja a márka új korszakának legújabb hőse, a Terramar nevét.


Miért éppen Győr?

A német és a spanyol vállalat együttműködése 2011-re nyúlik vissza, amikor megkezdték az Audi Q3 gyártását a SEAT martorelli gyárában, amelyből közel 800 ezer darabot készítettek, majd az Audi A1-ét, melyből közel 400 ezer darabot gyártottak 2018 óta. Most, a Terramar gyártásával a győri lesz az Audi első olyan gyára, amelyben egy testvérmárka járművei is készülnek. A több mint 12000 alkalmazottal rendelkező győri létesítmény, amelyben 170 ezer járművet és több mint 1,6 millió motort gyártanak évente, a világ legnagyobb motorgyártó üzeme. Az, hogy Győrben gyártják a Terramart, számos előnyt kínál, ideértve a folyamatok optimalizálását is. A több mint négy éven át tartó zökkenőmentes együttműködés a CUPRA és az Audi csapatai között döntő fontosságú volt a Terramar piacra juttatásához.


A cápa
Egyesek számára a design a funkciókból ered, a CUPRA felfogásában azonban az érzelmekből. A spanyol gárda szeme előtt mindig is az lebegett, hogy Barcelonából inspirálják a világot, de ezzel a modellel, amelynek neve a "föld" (terra) és a "tenger" (mar) szavak kombinációja, még tovább merészkedtek. A Terramar vonalai önmagukért beszélnek, és erős karaktert mutatnak, amely elszántságot és összpontosítást sugall. Ezeket olyan érzéki felületekkel kombinálták, amelyek az érzelmi lelkületet és az emberi inspirációt tükrözik a jármű formavilágában. A modell oldalának alsó részén végigfutó, a CUPRA által "Rocker Wave"‑nek nevezett, hullámra emlékeztető, érzékien emelkedő vonal szinte felemeli a járművet, és egyedi személyiséget kölcsönöz neki. A határozott kialakítású, látványos "cápaorrú" elülső rész, valamint a hátsó rész éles, negatív felületeivel a feszültség erőteljes érzetét kelti.


Méretes 

Bár az Audi Q3 alapjaira épül, a Terramar méretében inkább a Volkswagen Tiguanhoz van közelebb: hossza 4,5 méter, szélessége 1,86 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága 2,68 méter, fordulókörének átmérője 11,5 méter. Nem túl nagy, de nem kis is kicsi, négy felnőtt utassal is igazán kényelmes autó. Egy hajszállal nagyobb az utastere, mint házon belül a Formentornak, ám annál hét centivel hosszabb, héttel magasabb és hárommal szélesebb. A gyártó adatai szerint alaphelyzetben 508 liter a csomagtartó térfogata, a 15 centis úton toltogatható hátsó üléssor révén 642 literre növelhető a csomagtér. Ez is bőven elegendő az úti holmik számára. 


Nézzünk mint a moziban
Az utastér izgalmas, meghökkentő belsőépítészeti megoldásai nem mind praktikusak, de jól néznek ki. Merész, újszerű, néhol vakmerő. Tele érzelemmel, ahogy a márka egésze. Magas fogyasztását újrahasznosítható anyagok bőséges használatával próbálja ellensúlyozni – ebben követi a konszernen belüli trendeket és technológiákat. Felhasználnak óceánokból kihalászott műanyagokból- és hálókból újrahasznosított kompozitokat, és természetesen rendelhető vegán bőr kárpit is. A műszerfalon 10,25 hüvelyk képátlójú digitális műszeregységet variálhatunk tetszés szerint, rengeteg információval. A középkonzolon trónoló érintőkijelző képátlója 12,9 hüvelyk, ezeket egészíti ki a szévédőre vetített menet- és navigációs adatok. Az indítógomb a kormány jobb oldalán található, balról a CUPRA gomb ismételt megnyomásával választhatunk a különböző üzemmódok között.


Fény show
Külön fejezetet érdemel a CUPRA külső és belső fényjátéka. Az utóbbi időben megszokhattuk, hogy a gyártók mindent bevetnek ezen a fronton, de spanyolok még magasabbra emelték a lécet. Nagyon tetszetős, amit a lámpák csinálnak, elöl és hátul is fontos szerep jut a a háromszög formáknak. Az első fényszórók Matrix LED technológiát használnak, a hátsó lámpatest pedig gyakorlatilag összeér a vörösben izzó CUPRA logóval. Remek vizuális megoldás ez a fénycsík, hiszen jól kiszélesíti az autót. További trükkje, hogy mindkét sarkában csak itt jelenik meg a Terramar modellnév az autón. Az utastérben a műszerfal megvilágításának szintén kiemelt szerep jut. Itt kapunk kontrollt az irányjelzőkről, de a holttérben található autókról is ebben a formában érkezik visszajelzés. Az hogy kiszálláskor a lábunk alá vetíti az autó a CUPRA lógót, tulajdonképpen már megszokott műsor, meglepő viszont az a kis rövidfilm, amit este vetít ki az autó elé a rendszer, egy hatalmas CUPRA felirattal zárva a show-t.


A Plug-in-hibrid

A CUPRA azt ígérte, hogy a Terramar az utolsó új belső égésű motoros modell az e-korszak előtt, azért részben már villamosították, hiszen két plug-in hibrid (204 vagy 272 lóerő) áll a kínálat csúcsán, míg az 1.5 eTSI belépőmodell indítógenetátort kap (150 lóerő). Tesztautónkban az erősebb pHEV rendszer dolgozott, itt az 1,5 literes, négyhengeres, benzines turbómotort egészíti ki villanyhajtás, valamint egy tölthető, nettó 20 kWh-os akkumulátor. A VW csoporton belül találunk hasonló konfigurációt az Audi, a Skoda és VW kínálatában is, a távolabbi konkurensek azonban lényegesebben kisebb hatótávval bírnak. A CUPRA ugyanis városban simán átlépi a 100 km-es hatótávot és tesztünk során, 110 km/h-s sebesség mellett akár Siófokig le lehet jutni kizárólag elektromos hajtással Budaörsről indulva (kb. 100 km.)


Tele tank

Ennek megfelelően ha maximumon tudjuk használni az elektromos rendszert, akkor 100 km költsége, otthoni töltés mellett 1200-1400 forint lehet. A másik véglet, ha CUPRA üzemmódban csúcsra járatjuk a gépet, ilyenkor ugyanis belép a rendszerbe a benzinmotor is, akár további 10 l/100 km-es átlagot is hozzáadva a fogyasztáshoz, de hát régóta tudott, hogy a teljesítménynek ára van. A Terramar egyébként 7,3 másodperc alatt futja meg 0-100-as sprintet, végsebessége pedig 215 km/h.


Szumma

Az új Terramar egyedi formavilágával abszolút különleges ajánlat a közepes SUV modellek között, és számtalan különleges CUPRA geg-et is kap a spanyol autóval tulajdonosa. Ár/érték arányban a konkurensek közül egy kicsit felfelé lóg ki a sorból, de tény, hogy plug-in-hibrid rendszerre a jelenleg elérhető egyik leghatékonyabb PHEV szisztéma. Természetesen aki érzelmi alapon dönt, annak további ráadás lehet, hogy immár a Terramar is a mi autónk. 


Műszaki adatok: CUPRA Terramar VZ 1.5 TSI DSG pHEV

Motor: 1,5 literes,  soros elrendezésű, négyhengeres, turbós benzinmotor + villanymotor

Legnagyobb rendszerteljesítmény: 200 kW (272 LE)

Legnagyobb rendszernyomaték: 400 Nm

Sebességváltó: 6-fokozatú, DSG automata

Hajtásrendszer: elsőkerék-meghajtás

Hosszúság: 4519 mm

Szélesség: 1869 mm

Magasság: 1586 mm

Tengelytáv: 2676 mm

Saját tömeg: 1930 kg

Végsebesség: 215 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h: 7,3 s
Akkumulátorkapacitás: 25,8 kWh

Tesztátlag: 16,8 kW/100 km vagy 6,1 l/100 km
Alapár: 19 890 570 Ft

A tesztelt modell ára: 23 593 371  Ft (akciós ár)


Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

The Zone TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Ne maradjon le a legújabb híreinkről, ajánlatainkról és iparági újdonságainkról – csak egy kattintásra van tőlük.

Bármikor leiratkozhat a hírleveleink alján található linken keresztül. Az adatkezelés részleteit az Adatvédelmi Szabályzatban találja.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.