Egy éve még csak teoretikus ügyféligényként merült fel: vajon lehetséges-e összeépíteni 100%-osan elektromos meghajtású és 100% elektromos raktérhűtésű kiszállító járművet? Az MHC Mobility-nél úgy tartjuk, elsőnek lenni mindig a legnagyobb kihívás, de számunkra az újdonságokról a lehetőség, és nem a veszély jut eszünkbe. Mégis, egy ilyen léptékű innováció, csak közös erőbedobással jöhetett létre. Esettanulmány jelleggel, most közzétesszük az eddig összegyűlt tapasztalatokat.
Szerző: Halmos Zsolt, haszongépjármű értékesítési vezető
Ismerd meg az Ügyfél igényét
Itt is, mint minden egyedi felépítményes projektnél a célmeghatározás, a specifikációs igények definiálása a legfontosabb feladat. Mérj kétszer, vágj egyszer tartja a mondás, és a mai anyag- és áru hiányos világban ez duplán igaz. Érkezett már csak baloldali tolóajtós jármű félre rendelés miatt, ami a haszongépjárművek világában, ahol az időt másodpercben és a költségeket fillérben mérik, bizony nagy problémát okozott. A specifikációhoz kell mindkét fél szakértelme és bizalma, a leendő bérlőé (jelen esetben a TESCO-é), aki milliméter pontossággal tudja meghatározni igényeit a vásárlói múltbeli szokásaira támaszkodva és jövőbeli tendenciákra alapozva, illetve a miénk (mint flottakezelőé), akik már rengeteg féle megoldást láttunk, és ismerjük az aktuális beszállítói kört – ki, mire és milyen színvonalon képes.
Ismerd a motor variánsokat
Elektromos, jó lesz? Az első berlini elektromos buszokra dízel aggregátoros klímát kellett szerelni, hogy megfeleljenek a napi igénybevételre - van amire még tényleg nem megoldás az elektromos meghajtás. De itt jön a flottakezelő felelőssége: az Ügyfeleit valóban támogatni szeretné, vagy csak eladni valami újdonságot? A motorizáltság típusok aranykorában a jó szolgáltató tudja melyik mire való, melyik milyen használat esetén a legköltséghatékonyabb megoldás. Jelen esetben a népszerű dekarbonizációs célok és a TESCO kiszállítási tevékenysége találkozott az elektromos kiszállító járművekben, így a megvalósításra való törekvés biztosított volt.
Merj első lenni!
Elsőnek lenni nagy kihívás, mert az első könnyebben hibázhat, mint aki másolja vagy követi az elsőt. Nem először vagyunk már innovációs úttörők, megvan a “rutinunk” abban, hogy miként lehet ügyféligényre épülő újdonságokat kellő biztonsággal, és megbízható minőségben a piacra vinni. Ne felejtsük el, a teherautókba tett minden egyes kilométer körülbelül háromszoros igénybevétel egy személyautóhoz képest, akkora a különbség, mint például a hobby és a professzionális fúrógép között.
Legyenek jó partnereid!
Az eredményes fejlesztés mindig a kiváló csapatmunka eredménye. Folyamatosan keressük a legjobb beszállítókat minden szakterületen. Jelen elektromos hűtős projekt kapcsán a jármű specifikációjában a Hovány csoport Mercedes-Benz szakértője, a hűtőberendezés kapcsán pedig a Liberatus Hungary volt segítségünkre, hogy megtaláljuk a lehető legjobb megoldást. Hűtőegység terén a Thermo King által gyártott E200 típusú elektromos berendezésre esett a választás. A hűtő egység energiaforrását a tengeri hajózásban már bizonyított Mastervolt akkumulátorok biztosítják. Bérlőnk pontos igényei alapján a hűtő berendezés akkumulátorát precízen tudtuk meghatározni, hogy a pakk a teherautóéval azonos hatótávra legyen elegendő.
Légy kitartó!
Az elmúlt időszakban kihívások sokaságával találtuk szemben magunkat, volt COVID, jött a chip hiány, a szomszédságunkban háború, de mi az elejétől fogva a célra koncentráltunk, és ennek meglett az eredménye.
Partnerünk bizalmát végig fenntartva, folyamatos előremutató egyeztetések, feladat végrehajtások árán végül idén nyáron át tudtuk adni Magyarország első 100%-osan elektromosan működő hűtős kishaszongépjárművét, mellyel mostantól bárki találkozhat a budapesti közlekedésben.