Capri, Explorer. Jó nevek, nagy nevek. Éppen ezért egy kicsit meglepődve fogadta a szakma és a közvélemény, amikor a Ford ezeket a klasszikus értékeket használta fel európai villanyautó flottájának elnevezéséhez. Bevallom őszintén kezdetben magam is szkeptikus voltam a név választást illetően, de az idő és modellek iránti érdeklődés úgy tűnik igazolja a Ford ötletét. Páros tesztünk során ráadásul magunk is meggyőződhettünk róla, hogy mindkét autó hozza amit a keresztség alapján elvárunk tőlük.
A Ford a Mustang Mach-E bemutatásával indított az elektromos autók piacán, most a sort az Európában gyártott és a kontinensünknek szánt Capri és Explorer modellek folytatják. Már a Volkswagen-Ford együttműködés bejelentése óta lehetett tudni, hogy több modell is készül majd Kölnben a wolfsburgiak MEB platformjára, az elektromos modellekhez a Ford az Explorer és a Capri neveket támasztotta fel, ahogy divat lett a régi filmek, sorozatok újraforgatása, vagy régen kivezetett márkanevek újraértelmezése. Ezt a retrohullámot a Ford sem akarta elkerülni, de mi más is lehetne tökéletesebb recept arra, hogyan formálja át a sikeres márka európai üzletmenetét az EV modellekkel.
Közeli és távoli rokonok
A Volkswagen unokatestvéreknél az ID.4/ID.5 változatoknál jórészt csak egy csapott hátsó tetővonal a különbség, ami némi fej- és csomagtér árán sportosabb külsőt kölcsönöz. A Ford szerencsére, ennél bátrabb volt, és bár a műszaki alapok megegyeznek, a két kocsi minden külső részletében más formát kapott. A hűtőmaszk nélküli orr és a jellegzetes első lámpák mellett az autó fara is könnyen felismerhetőre sikerült, a különleges egyedi, múltidéző könnyűfém keréktárcsák pedig nagyon sokat dobnak az oldalsó profilon.
Capri
A Capri a Ford európai sportkupéja volt, amelyet 1969 és 1986 között gyártottak, és a Mustang európai megfelelőjének szánták. A Capri összesen három generáción át volt a piacon, és számos motorváltozattal, köztük V4-es és V6-os motorokkal, valamint soros négyhengeresekkel is elérhettük. Abszolút sikeres modellnek bizonyult, hiszen közel 2 millió darabot adtak el belőle. Ezzel szemben az új Capri immár egy sportos, 5-ajtós SUV kupé modell, teljesen egyedi karakterrel, de olyan finom múltidéző részletekkel, mint a fényszórók, keréktárcsák vagy éppen a karosszériaszínek. A Capri esetében ugyanis a tesztautónk sárgája jelenti az alapáras fényezést és ez a karakteres sárga szín az ős-modellel is összeforrt.
Explorer
Amerikában az egyik legnépszerűbb terepjáró az Explorer, amely több mint 30 éve létezik a tengerentúlon. Magyarországon több alkalommal is forgalomba került, legutóbb pár éve a legutolsó generáció volt elérhető plug-in hibrid hajtáslánccal. Most tisztán elektromos verzióban érkezik az Explorer, és ugyan az áramvonalas karosszéria hűen tükrözi az ikonikus amerikai SUV-modelljének szellemiségét és magabiztos stílusát, ez az autó egy teljesen másik dimenzió, csak a név maradt ugyan az. A karosszéria mérete sokkal kisebb, a szállítható személyek száma 5 főre korlátozódik, mégis az európai igényekhez igazodva, ebben az elektrifikált korban felfedező lehet a Ford újdonsága. Ehhez minden adott, hiszen a tetszetős formaterv mellé kiváló villanyautó paraméterek párosulnak a megszokott Ford minőségben.
Digitális világ
A Németországban tervezett és gyártott, tisztán elektromos hajtású modellpár páratlan digitális élményt kínál, biztosítva utasainak, hogy menet közben is mindig kapcsolatban lehessenek a külvilággal, és a lehető legkényelmesebben utazzanak. Ezt olyan megoldások szolgálják, mint a SYNC Move hatalmas méretű, mozgatható képernyője, a hálózatba kapcsolt szórakoztató rendszer az utastérhez szabott hifivel, a vezeték nélküli app-integráció és a fejlett vezetéssegítő technológiák.
Kalandra kész
Meglepő módon ha csak minimális mértékben de a Capri nagyobb mint az Explorer. Mivel a tengelytávolság ugyanaz mindkét modellnél a különbség a csomagtartónál jelentkezik. Meglepő lehet, hogy a kupé verzió nagyobb, de az 572/536 literes csomagtér révén mindkét autó tökéletes társ a városi és vidéki felfedező utakhoz. A belső tér egyébként szinte teljes egészében egyforma. A vezető és az első utas közé beépített 17 literes konzoldobozban akár egy 15 colos laptop is elfér, de a középkonzol egy értékmegőrző rekeszt is rejt, a csomagtérajtó pedig kézhasználat nélkül nyitható. A futurista külső stílushoz remekül illik az ultramodern utastér, amelynek prémium burkolatai, formás sportülései és kifinomult soundbar-stílusú hangszórói sokkal inkább emlékeztetnek egy forradalmian újszerű tanulmányautóra, mint egy családi járműre.
Kényelmi bőség
A luxuskivitelű utastér egyszerre érződik minimalistának és digitálisnak, a lágy tapintású anyagaival és formatervezett első üléseivel. A bőséges kényelmi alapfelszereltségben olyan tételek szerepelnek, mint a kulcs nélküli nyitás és indítás, a fűthető első ülések és kormánykerék, a kétzónás klímavezérlés valamint a vezetőülés memória és masszázsfunkciója. (Ülésszellőztetés sajnos egyik modellhez sem érhető el.) Az újszerű SYNC Move rendszer 14,6 colos központi érintőképernyője fel-le mozgatható, így mindenki ízlése szerint beállíthatja a kijelző ideális dőlésszögét. Alatta egy jól pakolható rekesz is található, amely bizonyos beállítás mellett titokban, rejtve marad az avatatlan szemek elől. Az okostelefonok egyszerűen integrálhatók a vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay rendszereken keresztül, a vezeték nélküli telefontöltő szintén az alapfelszereltség része.
Félezer km
Mindkét típust a legmagasabb Premium felszereltségi szinten, kétkerék-meghajtású, Extended range változatban tehettük próbára. Ezekben a konfigurációkban a pilóta 286 lóerőnek és 545 Nm nyomatéknak parancsolhat. A limitált végsebesség 180 km/h, a 0-100 km/h-s gyorsulás is azonos 6,4 másodperc. A gyakorlatban mindez bőven elégséges a hazai utakon. Autópálya tempó és intenzív légkondicionálás mellett is mindkét autó 450 km körüli hatótávval bír, bár a Caprinak egy picit csekélyebb a fogyasztása így 20-30 kilométerrel nagyobb hátótávolságot is elérhetünk vele ha ügyesek vagyunk. A tesztidőszak alatt városban mindkét modellel simán megtehető volt az 500 km is, a komfortos utazást még kellemesebbé tette hogy az akkumulátor nagyon gyorsan, mindössze 25 perc alatt feltölthető 10-ről 80 százalékra, gyakorlati tapasztalataink alapján így 1 perc alatt 15 km-nyi távolság nyerhető újra.
Szumma
Összeségében a Capri és az Explorer is méltó a nagy elődök nevére, tetszetős formavilág, tágas utastér, hatékony fogyasztás és hatótávolság jellemzi ezeket a villanyautókat. Mindezen tulajdonságok mellett az árversenyben sem lógnak ki a sorból, ilyen felszereltség és akkukapacitás mellett teljesen vállalhatóak, a tesztautók 20 millió forint alatti alapárai. Ha néhány szóval kellene jellemeznünk őket, akkor az Explorer olcsóbb és életrevalóbb, a Capri sportosabb és tetszetősebb.


