Nem mondhatjuk, hogy a Honda meghatározó szerepet töltene be az elektromos autók piacán, viszont amit eddig letettek az asztalra a Honda E kisautójukkal, az mégis mély nyomot hagyott maga után. Az extravagáns forma alatt különleges műszaki megoldásaival kiemelkedett kategóriájából. Második e-modelljükhöz a népszerű HR-V modellt vették alapul, amelyhez Hondáktól megszokott csúcsfelszereltséget párosítanak. Az új, 100 százalékban elektromos e:Ny1-t az egyetlen, de kimagasló felszereltségű Advance verzióban teszteltük.
A Honda e:Ny1 a márka második tisztán elektromos üzemű járműve az európai piacon. Új stílust képviselő karosszériája kivételesen kényelmes belteret és fejlett műszaki megoldásokat takar, így tökéletes családi autó, ami a legmodernebb felhasználói elvárásoknak is messzemenőkig megfelel. Alapját a Honda által fejlesztett, fronthajtású „e:N Architecture F” platform adja, amit világszerte alkalmaz majd a márka B-szegmensbeli modelljeinél.
Színek és fények: a töltés egyedisége
Már első ránézésre sejthető, hogy az e:Ny1 valami más: egy tisztán elektromos modell. Letisztult, mégis kifejező fényszórói merésszé teszik az orr-részt, melynek különlegessége az intelligens, forgó hűtőrácspanel, ami a töltő csatlakozóaljzatát rejti. Utóbbi rendkívül praktikus hiszen esőben, havazásban nemcsak védi a töltőcsatlakozót, hanem világítást is magában foglal, így sötétben nem kell keresni, hogy hova is dugjuk a kábelt. A töltés befejezésékor pozitív megoldás, hogy nem elég a központi zárat kinyitni, hanem egy plusz gombbal tudjuk a reteszelését kioldani, ez biztosabb védelem az esetleges töltőkábel tolvajok ellen. Igen látványos a fényszórókat összekötő, motorháztető alatt „knight-rideresen” végigszaladó LED-sor is, ami töltés közben különféle színekkel, illetve fényjátékkal tájékoztatja a tulajdonost a töltés állapotáról. A felhasználói élményért az e:Ny1 olyan állapotjelzővel rendelkezik, ami megkönnyíti a használója számára, hogy a töltési szint távolról is látható, ellenőrizhető legyen. Ha éppen tölt a rendszer, afféle digitális szívverésként, pulzáló fény szalad végig balról jobbra a csíkon, ha pedig befejeződött a művelet, akkor folyamatosan világít. Amennyiben valamilyen probléma lép fel, a visszajelző pirosan villog, ha pedig a felhasználó eltávolítja a csatlakozót, az autó „kacsint egyet”. Hiányoltuk viszont, hogy más modellekkel ellentétben a töltés indításakor a műszerfalon nem kapunk visszajelzést a töltési sebességről, és a művelet várható befejezéséről. A Honda saját alkalmazásban persze ezt bármikor ellenőrizhetjük, de lehet néha egyszerűbb lenne csak odapillantani a műszerfalra, mint nyomkodni a telefont.
Pontos becslés, ígéretes hatótáv
Ha már a töltésbe belekezdtünk, akkor érdemes az akkumulátorral folytatnunk. Az e:Ny1 modellben ennek nagysága bruttó 68,8 kWh, amellyel 412 km-es hatótávolságot garantál a gyártó. Téli időjárás mellett mindez a gyakorlatban kicsit árnyaltabb képet mutat, de a közel 1000 km-es teszt alatt, vegyes használat mellett 21,9 kW-os fogyasztással 300 km-es hátótávolságot sikerült elérnünk, ami mindenképpen jónak mondható. Egyenáramú villámtöltővel, illetve CCS csatlakozóval akár 45 perc alatt 10-ről 80%-ra tölthető, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 100 km-nyi hatótávolsághoz elegendő 11 percnyi töltés. A művelet hagyományos, váltakozó áramú töltővel, a 11 kW-os fedélzeti töltőnek köszönhetően 7 óra alatt tele van a „tank”. Dicséret illeti még a Hondát az akkumulátor állapotát visszajelző mutató miatt, amely szinte mindig, minden helyzetben hiteles adatot jelenített meg. Az e:Ny1 esetében nem jellemző, hogy hirtelen fogyni kezdenek a kilométerek, mivel amit a műszer induláskor kijelez, azt tartani is tudja a kocsi. Bízhatunk az elinduláskor megjelenített hatótávolságban és ez nagymértékben javítja az utazás tervezhetőségét.
A Honda új elektromos arca
Hogy a Honda még nagyobb figyelmet adjon a teljesen elektromos modellnek, új elektromos autós stílust adtak az e:Ny1-nek. Elöl H-betűt mintázó, fehér embléma utal a Honda elektrifikációs törekvéseire, hátra pedig új betűtípussal szedett Honda-felirat került. Az elektromos hajtáslánc részegységeinek intelligens elhelyezése és a padló alá beépített akkumulátorcsomag tágas, kényelmes utastér kialakítását tette lehetővé. A kiváló minőségű alapanyagoknak és az igényesen kialakított üléseknek hála egészen különleges hangulatot áraszt az utastér. Ehhez a digitális műszeregység és a nagy központi érintőképernyő is nagyban hozzájárul. Új figyelemfelkeltő színek is társulnak az e:Ny1 modellhez, tesztautónk egyedi Aqua Topaz kéke is mindenhol nagy sikert aratott bármerre is jártunk az autóval. Őszintén jól is áll neki!
A modern kényelem
Az e:Ny1 tervezésekor a Honda szakemberei azt tűzték ki célul, hogy kényelem és minőség terén egyaránt a legmagasabb szinten álljon a kategóriatársakhoz viszonyítva. Az utastérben helyet foglalva ez mind a műszaki tartalomban, mind a felhasznált anyagok minőségében tökéletesen tetten érhető, és nekünk nagyon tetszik az az irányvonal, amelyet a Honda jelenleg használ autói belső terében. A lebegő légbeömlő rendszer, a nagyméretű kijelzők, a felhasznált anyagok minősége és kidolgozása sokkal magasabb, „full extrás” kategóriába emelik az autót. Ebben a modell mutatkozott be a Honda vadonatúj, még ösztönösebben kezelhető felhasználói felülete (HMI, Human Machine Interface). A rendszer az eddiginél is interaktívabb, amiben nagy szerepe van a 15,1”-os központi érintőképernyőnek és a 10,25”-os, digitális műszeregységnek.
Az első üléseket a kényelem és a luxus jegyében formázták, mindkettő vastag uretánpárnázatot kapott, és úgy alakították őket, hogy gyorsításnál és kanyarodásnál is kellőképpen tartsák a testet. Kárpitozásuk fekete vagy világos szürke szintetikus bőr lehet, az Advance modellek kárpitozását speciális, látványos öltéssorokkal varrták össze növelve a luxus érzetet. Az átgondolt kialakításnak köszönhetően az e:Ny1 nagy láb- és fejtérrel, valamint könnyen variálható, tágas csomagtérrel várja az utasokat. Hogy használhatóságát illetően is elsőrangú lehessen a kocsi, tágas csomagtérajtó-nyílás és alacsony rakodóperem könnyíti meg a hozzáférést a poggyásztérhez. A csomagtartó befogadóképessége alapesetben 361 literes, de a hátsó üléstámlák ledöntésével jelentősen bővíthető. Ilyenkor az ablakok vonaláig mérve 801, a tetőig 1176 liter a kapacitás.
Téli komfort, nyári frissesség
Egy villanyautóban kifejezetten fontos a jó hőérzet, a fűthető kormánykerék és ülések mellett ebben nagy szerep jut az újonnan fejlesztett, de a HR-V-ben már bemutatott „Levegő Szétáramlását Segítő Rendszer-nek”, amely afféle függönyt von az utasok és az ablakok közé, tompítva a kinti hidegebb és belső melegebb levegő közötti hőhaidat, sőt természetes „szellővel” frissíti az utastér levegőjét. A rendszer keltette légáram az oldalablakok mentén kúszik fel, és a tető felé veszi az irányt, így nem közvetlenül az utasokra áramlik. További előnye, hogy a levegőzőrostélyok hagyományos és keringtető üzemmódban is használhatóak.
Tesztautónk Advance felszereltségi szintjéhez kínált üveg panorámatető már-már kabriós élményt nyújt, ugyanis rengeteg fényt enged be, hogy tágasabbnak, világosabbnak hasson az utastér, és szellős, légies környezetben telhessenek a kilométerek. Az első és a két részre osztott hátsó napellenzővel könnyedén szabályozható, hogy mennyi fény jusson be. Érdekes, hogy mennyi mindenre kiterjedt a fejlesztések során a Honda figyelme, az e:Ny1 panorámatetője ugyanis az első, amelynél úgynevezett kis emissziós tényezőjű (Low-E) üveget használtak. Ennek mikroszkopikus bevonata fokozza a termikus hatásfokot, egyszersmind mérsékli a beáramló infravörös és ultraibolya sugárzást, még kellemesebbé téve a kabint.
Összességében a Honda ezúttal is egy korrekt villanyautót rakott össze, és az e:Ny1 már hatótávolságban és méretben is megfelel a magyarországi igényeknek. Tökéletes lehet négy fő számára, hiszen országon belüli utazásokhoz ezzel az akkumulátorkapacitással nem kell sok kompromisszumot kötni. Egyetlen apróbb szépséghibája csak az ára, bár az Advance felszereltséggel „full extrásan” kínálja a Honda. Sokat javít a helyzeten, hogy most - igaz a konkurensekhez hasonlóan - jelentős mértékben csökkentett áron kapható, amíg a készlet tart.
Szakember szemével: Adorján Balázs
A Honda E:Ny1 villanyautó Advance felszereltséggel méltán érdemli ki a figyelmet az elektromos autók gyorsan fejlődő piacán. Különleges formatervezésével és a gyártótól megszokott egyedi technológiai megoldásaival próbál kitűnni a tömegből. A kiváló anyaghasználat és a gondosan kidolgozott belső tér együttese olyan minőségérzetet teremt, ami jelentősen növeli az autó vonzerejét. A Honda ezzel az elektromos modelljével olyan ideális megoldást kínál a kényelmes belső tereknek és az akár 400 km feletti hatótávnak köszönhetően, ami megfelelő választás lehet városi használatra, rövidtávú belföldi üzleti utakra és családi használatra is egyaránt.
Ön készen áll? Nekünk van megoldásunk: VillanyFlotta | MHC Mobility