A Budapesthez legközelebb eső borvidéket „Budapest szőlőskertjeként” is emlegetik, hiszen kiváló célpont minden hétköznap, valamilyen alkalomból, de csak úgy spontán is. Talán nem véletlen, hogy a Hyundai is ezt a környezetet találta meg a legújabb elektromos modelljének bemutatására, jelezve azt is, hogy az Inster ebben a formában és ezzel az akkupakkal több mint egy városi autó. Ennek apropóján, ha már minden adott volt egy jó kiránduláshoz, csavarogtunk is egyet a környéken, esetleg a keleti újdonságot is górcső alá vettük.
Nemcsak térkép a táj
Budapest határában nyugati irányban német telepesek által fekszik, falvak karéja. Budaörs, Telki, Páty, Budajenő, Perbál, Tök és Zsámbék mind a borkultúráról és a pincesorokról híresek, amelyekkel hasonlítanak az etyekihez, mégsem lettek olyan felkapottak és ismertek. Zsámbék leginkább a későromán romtemplomáról is ismerős lehet, amit a premontrei szerzetesek építettek az 1200-as években, az 1773-as földrengés rombolta annyira, hogy már nem építették újjá. Ha van idő és kedv, Bajnára is érdemes ellátni, a gyönyörű Sándor-Metternich-kastélyhoz, a hajdani híres Ördöglovas, gróf Sándor Móric lakhelyéhez. Etyek és környéke sokáig a pincékről és a borászatokról szólt, de mostanában a gasztronómia mellett a bringás rendezvények is hatalmas népszerűségnek örvendenek. A pumpa pálya bajnokság mellett rendszeres vendég a Tour de Hongrie mezőnye is, és a profi bringásokon kívül rengeteg amatőr is kipróbálja a Budapest-Balaton bringaút ezen részét. Alcsútdobozon az arborétum miatt jó megállni, a Váli-völgy pedig Vajda János költőt és mára már elfeledett tájat idéz fel. Lovasberényben a csodálatos Cziráky-kastély késztet ámulatra, míg a délen található Velencei-hegység lábánál fekvő települések, Pákozd, Sukoró, Nadap, Pázmánd és Velence a Velencei-tó strandjai mellett boraikról is híresek.
Etyeki piknik
Ahhoz, hogy a régió talán legismertebb borvidékévé vált az etyeki, sokat tett hozzá az Etyeki Piknik, vagy az előd rendezvénye a Kezeslábas, amely egyedülálló gasztronómiai és kulturális élménnyel várja a festői borvidékre a látogatókat. Egy hely, ahol a borok, helyi ízek, élő zene és természet találkozik.A Gasztro sétány helyszínei és vendéglátói különleges programokkal, borkóstolókkal és helyi finomságokkal várnak mindenkit, idén már egy zenei színpad változatos előadásai is gondoskodnak a hangulatról. A Piknik a régió kiemelkedő eseménye, ahol családok, barátok és gasztro rajongók felejthetetlen pillanatokat élhetnek át. A rendezvény megszervezésében és elindításában kiemelkedő szerepe van Rókusfalvy Pálnak, aki saját pincészetét 1999-ben alapította az Etyek-Budai borvidéken, Etyeken, az Újhegyen, de a szomszédjában működő Sonkamester, vagyis Árpás Laci neve is egybe forrott már a helyszínnel.
Lökd ide a sört!
Bármilyen meglepő, ha valaki sörre vágyna, akkor Etyeken erre is van lehetősége. Az Etyeki Sörmanufaktúra alapítói élelmiszeripari mérnökökként egyetem után Belgiumban ösztöndíjasként találkoztak először a belga sörkultúrával, ahol menthetetlenül „megfertőződtek” a minőségi és különleges sörök világával. Több mint tíz éve telepedtek le itt, szeretik a település lakóit, a környéket, ehhez szerettek volna egy újabb gasztro-attrakcióval, így nem volt kérdés a főzde helyszíne. A kézműves sörfőzdét Etyek-Botpusztán saját elképzelésük szerint építették meg, és 2015-ben már első saját sörüket csapolhatták. A műkedvelők széles ízvilággal találkozhatnak az Etyeki Sörmanufaktúra kínálatában. Az alapot a magas minőségű, világos angol és belga sörök jelentik, de főznek pilsenit és skandináv portert is, amit nyárra könnyedebb, gyümölcsös tételek egészítenek ki.
Két kereken
Nemcsak autóval érdemes ezt az irányt meglovagolni, hanem akár kerékpárral is, vagy a kettővel együtt. A Budapest és Balaton között létrejött kerékpáros túraútvonal első szakasza ugyanis pont ezen a szakaszon visz keresztül. Hivatalosan a Kamaraerdőből induló útvonalon rövid ideig kanyarog a házak között, kisforgalmú mellékutakon, majd széles, jó minőségű kerékpárútra vált, így Törökbálint felé fut. Előbb az M7, majd az M0 gépjárművekkel tömött aszfaltcsíkjai felett halad át, hogy könnyed gurulás után érkezzen meg a biciklis Biatorbágyra és a BuBa első, igazán látványos részéhez. A településre érve ugyanis a kettős vasúti völgyhíd egyikén keresztül, 26 m-es magasságban halad át a kerékpárút, ami hatalmas élményt és mindemellett nagyszerű kilátást nyújt a vasszerkezetes viaduktra, amely a leginkább Matuska Szilveszter robbantásos merénylete által lett közismert. Az első hidat 1884-ben, a másodikat 1898-ban építették meg. Biatorbágy után következik a BuBa első nagyobb emelkedője, amely 40 m szintemelkedést jelent, ami a legmerebb részről 7%, szóval azért nem egy leküzdhetetlen akadályt. Felfelé haladva csodálatos kilátás nyílik a biatorbágyi tóra, majd Etyekre beérve kerékpársávon folytatódik az út – kávézók, fagyizók és fröccsteraszok mellett suhanva el, melyek mindig csábítanak egy rövid szünetet. A házak közül kiérve veszi kezdetét a Velencéig tartó útvonal második, egyben legnagyobb mászása. Nagyjából két kilométeres cirka 70-75 m szintet kell leküzdeni, mindkét oldalon az etyeki szőlők sorakoznak. Miután feljutottunk a hegyre, amelynek tetején pihenőhelyet alakítottak ki szerelőállással, bő 4 km-es gondtalan gurulás veszi kezdetét, ahol az utat mandulafák szegélyezik, amelyek mögött végtelen szőlőtenger húzódik. Gyúrón és Tordason hamar átszalad az út, általános és egybehangzó vélemény, hogy a Biatorbágy és Tordas közötti szakasz a BuBa legszebb része az egész útvonalon.
Tiszta Hollywood
Ha már elfáradtunk a gasztronómia helyi kavalkádjában különleges program lehet az Etyek határában található Korda Filmpark meglátogatása is. A különleges látogatóközpont bennfentes ismereteket nyújt az érdeklődőknek arról, hogyan készül el egy nemzetközi filmes szuperprodukció, mindig játékos élményt nyújt, betekintést ad a nemzetközi filmipar rejtelmeibe. A bő kétórás vezetett élménytúra során részesei lehetünk a filmgyártás modern gyakorlatának, megismerhetjük a filmkészítés legfontosabb állomásait és kedvünkre sétálhatunk, fotózkodhatunk az életnagyságú díszletvárosban. Interaktív élménytúra során a stábtagok érdekes munkáját is alaposabban megismerhetik a filmbarát látogatók.
A teszt alany
A kizárólag Koreában forgalmazott, 2021-ben bevezetett, benzinmotoros Caspertől megörökölt alapokra építkező Inster formai evolúcióját a megnyújtott tengelytáv és a karosszéria megjelölésével, a jobb helykínálattal és a robusztus kiállással vértezik fel. Az Instert megnövelt külső méretei a hagyományos miniautók (A-szegmens) és a nagyobb városi kisautók (B-szegmens) közé pozícionálják. Ennek a műfaj vásárlói által elvárt manőverezhetőséget és egyszerű kihasználhatóságot kínál, amit fokozottan praktikummal és rugalmas variálhatósággal társít, egy nagyon tágas belső térnek és egy kibővített csomagtartónak. A külső megjelenését a robusztus, mégis kisméretű szabadidőjárműves profil, valamint a síkban illesztett, letisztult felületek határozzák meg. Az erős kerékdobok, a nyomtatott áramkört idéző, az ultramodern megjelenésű lökhárító és a karakteres lökhárítóbetét elöl és hátul jól felszereltebbé teszi kiállását.
Kétféle akkumulátor
Egy elektromos autó esetében a legfontosabb paraméterek közé tartozik a hatékonyság és a hatótávolság. Ahogy a Hyundai villanyautóitól már megszokhattuk az Inster ezen paraméterek tekintetében is remek tulajdonságokkal rendelkezik. Az alapértelmezésben 42 kWh kapacitású akkumulátorral szerelik az Instert, de opcióként 49 kWh-ás, nagyobb hatótávolságú csomaggal is elérhető. Mindkét modellváltozatot egy villanymotor hajtja, az alapkivitelben 97, a nagyobb hatótávolságú verzióban 115 LE-s legnagyobb teljesítménnyel. A maximális forgatónyomaték mindkét kivitel esetén 147 Nm. Gyakorlati tapasztalataink alapján fogyasztása 12-14 kWh/100 km körül alakult, így hatótávolsága eléri a 300 km-t, de nagyobb akkupakkal akár 400 km is összehozható, ebbe pedig bőven több belefér, mint egy etyeki kirándulást. Ha lemerülne az akkumulátora, akkor 120 kW teljesítményű egyenáramú (DC) gyorstöltőről, ideális körülmények között hozzávetőlegesen 30 perc alatt 10-ről 80 %-ra.
Villanyflottában gondolkodik? Van egy jó megoldásunk! | MHC Mobility