A mai modern gépjárművek az általános működésükkel kapcsolatban a kijelzőkön keresztül folyamatosan információkkal látják el a vezetőt. Ezek lehetnek tájékoztató jellegűek (mint pl. a külső hőmérséklet), egyszerű hibajelzések (pl. üzemanyagszint alacsony), működésbeli kisebb hibák jelzése (pl. motordiagnosztika visszajelző), vagy akár komoly vészjelzések (pl. piros olajkanna). De hogyan kell kezelni ezeket a jelzéseket, melyik hibajelnél kell azonnal megállítani az autót, és melyikkel lehet tovább közlekedni?
A legfontosabb alapelv ilyenkor a „piros, az tilos”. Ha a műszerfal kijelzőn piros színű ikon vagy felirat jelenik meg, a legjobb, amit tehetünk, hogy lehetőleg azonnal leállítjuk az autót. Ilyen esetben nem szabad, hogy egyéb tényezők vezéreljék a sofőrt. Munkánk során többször találkoztunk már ilyen és hasonló utólagos leírással, hogy „már csak pár km-re voltam az otthonomtól”, vagy „közel volt a következő autópálya pihenő”. A jármű működésében ilyenkor olyan hiba lép fel, ami már néhány km-es további használatnál is komoly következményi károkat vonhat maga után. A leggyakoribb ilyen hiba a hűtőrendszer túlmelegedése vagy az olajnyomás hiánya. Szerencsére ezek nem gyakori jelenségek, és sok esetben már valamilyen előjellel bírnak. Ilyen lehet a hűtőfolyadék vagy motorolaj szivárgás. De előfordulhat valamely mechanikus alkatrész hirtelen bekövetkező meghibásodásából is. Ezeket nem lehet előre látni, csak egy dolgot tehetünk, megállunk!
De az előbbinél jóval gyakoribb hiba a sárga színű ikon, vagy hibakód megjelenése a kijelzőn. Ilyenkor a szervizlátogatás általában elkerülhetetlen, de nem szükséges a jármű azonnali megállítása. Fontos szempont ilyen jelzés esetén, hogy a világító ikon mellett fellép-e valamilyen egyéb hibajelenség, mint pl. rángatás, rendellenes kipufogó füst stb.
Típustól és felszereltségtől függően több tucat vagy akár több száz szenzor található a gépjárművekben. A kijelzőn megjelenő hibajelzések általában ezen érzékelők által észlelt rendellenességek. A szenzorok egy része az autó normál működésének biztosításához szükséges, más részük vezetés támogató, vagy kényelmi rendszerekhez kapcsolható.
A vezetéstámogató és kényelmi rendszerek hiba esetén a gépjármű tovább használható. Figyelembe véve, hogy ne hagyatkozzunk az adott támogató rendszer segítségére, pl. ha fék asszisztens hibát jelez a rendszer, az autó nem fékez automatikusan az elé kerül akadály esetén. De itt is javasolt a mielőbbi szervizlátogatás a hiba elhárítása érdekében.
A hibák beazonosításában segítségünkre lehet a gépjármű kezelési kézikönyve. Az adott hibajelzést kikeresve útmutatást nyújt a további teendőkről.
Az MHC Mobility (EuroFleet) ügyfelei viszont abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy a flottaszolgálat bármilyen kérdésben segítségükre van, így nincs más dolguk, mint felvenni a kapcsolatot flottamenedzserükkel.
Ez a cikkünk az MHC Mobility (EuroFleet) Magazin 2021/2 számában jelent meg. Ha tetszett a cikkünk, és szeretné Magazinunkat igényelni, kérjük jelezze itt.
Tekintse meg flottaszolgáltatásainkat és készletes ajánlatainkat!