MHC Magazin

Már a garázsban vannak - A kínai autógyártás történelme

Az idei évtől már nálunk - Európa keleti csücskében - is egyre több kínai autó lesz vásárolható. A “kínai” általában szitok szó, a minőség legalját jelenti a legtöbb ember képzeletében, és bár mondhatni sok termék terén ez akár helytálló. Az autó egy üde kivétel lesz flottás szemszögből, ha tudjuk micsoda fejlesztések és teljesítmények állnak egyes gyártók mögött. Négyrészes sorozatunk első fejezetében bemutatjuk a kínai autóipar fejlődését.

Szerző: Lakatos Gergely

I. hullám: az 1980-as évek - állami elköteleződés

A Kínai állam a 80-as évek elején Japánban és USA-ban tett tanulmányutak során ismerte fel, hogy minden erős és gazdag országnak van saját autóipara. Így egyből hat állami autógyárat hoztak létre / emeltek ki, hogy elindítsák a folyamatot. “De nincs semmi tapasztalatunk sem gyártásban, sem technikában sem a munkaerő piacon” - mondták, ezért - Joint-Venture cégeket hoztak létre a nagy külföldi autó gyártókkal. (Hasonlóan kezdték a japán gyártók is a felemelkedést…) Így lépésről lépésre meg tudták tanulni az autógyártás minden trükkjét.  A JV-knek köszönhetően a 90-es években berobbant az autógyártás, és a hat nagy autógyár minden egyes autó legyártásával tanulta a know-how-t.  Például a SAIC összeállt a GM-el és a VW-vel, a Chang'an Automobile Co pedig többek között a Toyota és a Honda márkával lépett frigyre.


II. hullám: A 2000-es évek privát kezdeményezései

Még három nagy kínai privát vállalat jelentkezett a Kínai államnál, hogy a hat állami mellé becsatlakoznának ők is. “Mi gyorsabbak, innovatívabbak, profitábilisabbak tudunk lenni náluk, ráadásul saját kínai márkákat tudunk létrehozni”- hangzott az ígéret. A vezetőség rábólintott, és a privát hármas gőz-, azaz inkább villanyerővel elindult. A hármas tagjai 

  • a BYD - Build Your Dreams: Warren Buffet befektetésével Európában csak BEV-vel.
  • a Geely: aki megvette a Volvót, és 8% körüli részvény csomaggal rendelkezik a Daimler-ben, és 
  • a GWM - Great Wall Motors: aki Jeep -re hasonlító terepjárókat és SUV-kat épít

III. hullám: új EV start-upok

Legújabb márkák csak EV-kre specializálódtak, és erősen a Tesla koncepcióját és sikerét próbálják követni. A két legjelentősebb márka a Nio és Xpang, amelyek kínai óriás techcégek kezdeményezései.

Hol tartanak most?

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy 30-40 év alatt megtanultak autót gyártani a kínaiak. Sőt, nem csak a saját belpiacukat uralják - ahol már ~95%-ban saját gyártású és márkájú autók fogynak - hanem az exportra is úton van. A teljes kapacitás ugyanis 40 millió jármű évente, amelyből 24-25 millió talál gazdára országukban. Gyors fejszámolással marad 15-16 millió darab, amely pont az USA, illetve Európa éves igénye…

Mire készülnek?

A kínaiak már a garázsban vannak Európában. A Geely és almárkái, a SAIC az MG-vel, a BYD és így tovább Nyugat-Európában már két-három éve szisztematikusan építik ki hálózatukat. Az elektromos autózásra való EU-s átállás szintén nekik kedvez, hiszen az akkumulátor gyártás kapacitása 70-75%-ban,  és az ahhoz szükséges nyersanyag bányák szintén jelentős arányban kínai vállalatok tulajdonában vannak. Régiónkban az MG már 2022 őszétől kapható, és 2023-ra ígéri a Geely és a BYD is hogy elérhető lesz egy-egy modelljük Magyaroszágon is.

Hogyan reagáljunk?

Ahhoz, hogy egy márkából / modellből  potenciális flottamodell váljon, három feltételnek kell teljesülnie az MHC Mobility - EuroFleet részéről: 

  • országos lefedettségű szervizhálózat, 
  • gyors alkatrész ellátottság, és
  • magas bizalmi index a másodlagos használtautó piacon - a jó maradványérték miatt. 

Az első kettőnek már vannak megfeleltethető márkák, a bizalmi index pedig most épül, amelynek a 7 év / 150.000km-es garancia kellően megágyaz. Láttunk már ilyet, például a KIA-nál.

Nem lehet kikerülni

Hosszú távon az jósolható, hogy a kínai márkák elfoglalhatják a gazdaságos, illetve alsó- és középkategória szegmenst, az európai gyártók pedig a prémium- és felsőkategoriás; illetve luxus modellekre fognak koncentrálni. Felhasználó szempontjából a közlekedéshez a márka és modell választást azonban továbbra is a fentebb említett hármas feltétel fogja leginkább meghatározni - ha jó flotta szolgáltatót választunk.


További cikkeink ide kattintva érhetők el.

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.