MHC Magazin

Márkából a márkába - Beszélgetés Rozgonyi Ádám CUPRA márkaigazgatóval

A SEAT Ibiza rali sikerei egykor nemcsak történelmet írtak, hanem egy új keresztlevelet is. Ennek köszönhetően született meg a CUP és Racing szó egyedi ötvözeteként a CUPRA, ami később a SEAT modellek legsportosabb és legmagasabb felszereltségű változatait fémjelezte. Csaknem húsz évvel később a keresztnévből vezetéknév lett, és a CUPRA 2018-ban önálló márkaként lépett piacra. Azt hiszem, aligha van szebb és nagyobb kihívást jelentő vezetői feladat, mint egy új márka piaci bevezetése. Rozgonyi Ádámmal, a CUPRA márkaigazgatójával erről, és persze arról is beszélgettünk, hogy hány oldalon kell frontot nyitni ahhoz, hogy a siker borítékolható legyen.

Írta: Barna András Képek: Réti Dóra

Barna András (B.A.): Milyen döntések vezettek oda, hogy a CUPRA önálló modellként lépjen a piacra?

Rozgony Ádám (R.Á.): A Volkswagen konszernen belül a SEAT mindig is kereste a helyét. Tény, hogy folyamatosan két nagy márka árnyékában létezett, sok átfedés volt csoporton belüli modellpaletták között, ami a megújulási folyamatoknak is egyfajta gátat szabott. Szemben minden korábbi filozófiával, a cégcsoportnál ezért döntöttek úgy – öt évvel ezelőtt Terramarban -, hogy a CUPRA önálló brand lesz. A cél az volt, hogy a CUPRA formájában egy olyan márka szülessen, ami még nem volt a Volkswagen konszern választékában. Az első lépéseket az Ateca és a Leon „Cuprásított” modelljei jelentették, majd két évvel ezelőtt megszületett a CUPRA első önálló fejlesztésű autója, a Formentor. A vadonatúj modell jó startot vett, tavaly 92 ezer darabot adtak el belőle Európában. 

2022-ben csatlakozott a kínálathoz a szintén teljesen saját fejlesztésű és tisztán elektromos CUPRA Born is, azonban a modelloffenzíva hamarosan még intenzívebb lesz, amiben a teljesen elektromos, illetve a plug-in hibrid modellek fajsúlyos szerepet kapnak. Ennek a koncepciónak a szellemében debütál jövőre a 100%-ig alternatív meghajtású Tavascan és a tölthető hibrid Terramar is, utóbbi egy SUV modell lesz. A Terramar Győrben készül majd és beépített technológiájának köszönhetően akár 100 kilométeres hatótávot is lehetővé tesz tisztán elektromos üzemben.

B.A.: Ma még egyes modellek esetében vannak átfedések a SEAT és a CUPRA között, de az elmondottakból egyértelműen az derül ki, hogy ez a későbbiek során teljesen meg fog szűnni. Hova pozícionálja a vállalat a CUPRA-t?

R.Á.: Némileg paradox módon a SEAT gyár fejlesztéseinek fókuszában egyértelműen a CUPRA áll. Konszern szinten a CUPRA a Volkswagen és az AUDI között helyezkedik el, ha pedig általánosságban kategorizáljuk, akkor kijelenthető, hogy a brand a sportos, megfizethető prémium márkák közé tartozik.

B.A.: A piacra lépés azt is előrevetíti, hogy több oldal felé is nyitni kell, a magánszemélyek mellett a céges vásárlók felé is. A flotta piacon jórészt a konszolidált optikával bíró autók a népszerűek. Egy olyan jövőbemutató formavilággal, amit a CUPRA modellek képviselnek, hogy tudja betenni a márka a lábát az ajtórésbe?

R.Á.: Nem gondoljuk, hogy a CUPRA modellpalettája egy az egyben ki tudja váltani majd a SEAT-ot. Ezért új ügyfélkört és új pozíciókat kell találni az értékesítésben. A CUPRA Formentor nem üzletkötői autó kategória, sokkal inkább a cégvezetői réteget kívánja megszólítani, ahol jobban befogadóak az egyedi megjelenésre vagy éppen egy szabadabb carpolicy-val rendelkezik az adott vállalat. Ugyanakkor számunkra nagyon fontos feladat, hogy a modelljeinket megismertessük a piac főszereplőivel, hiszen a céges értékesítés nem megkerülhető Magyarországon. A jó hír az, hogy a márka eredendő sportos mivolta mellett a motorválasztéka konszolidálódik. Ennek köszönhetően például a CUPRA Leont sem csak a 300 lóerős erőforrással lehet megvásárolni, hanem már 1.5 TSi 150 lóerős motorral is. Ez a koncepció pedig számos modellünket végigkíséri majd. Tehát azoknak a cégeknek, akik úgy látják, hogy a középvezetői körükben számít és motivációt jelent a munkatársak számára az egyedi megjelenés, alternatívát tudunk kínálni a motorkínálat bővítésével.

A mostani CUPRA választékban két modell van, ami releváns a flottapiacon. Mivel a kombi autók nem megkerülhetők, ezért a CUPRA Leon kombi az egyik legjobb alternatíva, hiszen 5 fő is kényelmesen utazhat benne, miközben maximálisan kihasználják a 620 literes csomagteret. A csomagtartó azonban akár 1600 literesre is bővíthető, így a csomagok mellett a különböző munkaeszközök szállítása sem jelenthet gondot. A kényelemről és az eleganciáról pedig a hétvégéken sem kell lemondani, a családi utazásokhoz is tökéletes megoldást kínál a CUPRA Leon kombi. A modell jelenleg kétféle felszereltséggel érhető el, ebből a nagyobb részt az úgynevezett „mid” változat (közepes felszereltség) teszi ki, 1.5 literes, 150 lóerős hajtáslánccal. A CUPRA Leon kombi így egy tökéletes választás lehet mind praktikum, megjelenés és presztízs tekintetében a középvezetői rétegnek. 

A másik modellünk az említett Formentor, ami már menedzseri vagy vezetői szint attól függően, hogy milyen motorizáltsággal választják őket. Voltak több darabos flottaértékesítéseink a csúcsmodellt jelentő 2.5 literes, 390 lóerős változatból is, de nyilván nem ez jelenti a volument.

B.A.: A CUPRA magasabb szintet és árat képvisel már a Leon esetében is, ez mennyiben ront vagy javít a tárgyalási pozíción?

R.Á.: Mi most egy átmeneti időszakban vagyunk, hiszen a SEAT Leonról váltunk át a CUPRA Leonra, ahol nem olyan régen került bevezetésre az 1.5 literes motor, ennek okán ez még nem látszik karakteresen az eladásainkban. Ugyanakkor ezzel az új opcióval már ott tartunk a motorfelszereltség kombinációjában, ami vonzó alternatíva a flottaértékesítésben. Ami az árat illeti, a SEAT Leon kombihoz képest, azonos felszereltségre hozva értékben a CUPRA-t, nagyjából csak öt százalék a felárkülönbség. Mindazonáltal – és ezt is látjuk – az új márkának a piaci megítélése annyira pozitív, hogy ez a felárkülönbség később megjelenik a maradványértékben is. 

Az egy másik kérdés, hogy egy ilyen sportos autót hogyan lehet széles körben elfogadottá tenni, mivel sok cég tart a nem megszokott dolgoktól. Ennek ellenére a tapasztalatok azt mutatják, hogy legtöbbször rájönnek, hogy ez egy jól megtérülő befektetés, hiszen egy ilyen autóval egyfelől ki tudják fejezni a vállalatuk értékét, másfelől motiválni is tudják a munkavállalóikat.

B.A.: A CUPRA öt éve indult el önálló márkaként, ami rendkívül rövid idő egy brand életében, semmiképpen sem történelmi távlat. Elég hosszú idő ez már ahhoz, hogy az első visszajelzéseket elemezni lehessen? Mik a tapasztalataitok?

R.Á.: Szinte a nulláról indultunk, hiszen a CUPRA eddig csak egy felszereltségi szint volt, éppen ezért nem volt modellválaszték és az ismertsége is minimális volt. A debütálásakor ráadásul a piaci környezet sem kedvezett, a pálya erősen nehezített volt az elmúlt éveket tekintve. Ugyanakkor ma azt látjuk, hogy az autóink annyira meggyőzőek és annyi pozitív visszajelzést vált ki akár magánvásárlói, akár szakmai oldalról, ami nemcsak erősíti a márkát, hanem optimistává is tesz bennünket. Ennek okán az egyik legfontosabb stratégiai elem a márkaismertség szempontjából, hogy egyszerűen odavisszük a felhasználókhoz az autóinkat, hogy testközelből nézzék meg és próbálják ki őket. Erre jó példa, hogy a tesztelést követően bérautós cégek is beválasztották a CUPRA Formentort a flottájukba, mert van igény az ilyen formájú és felszereltségű karakteres autókra. De ott vagyunk már számos flottkezelőnél, autókölcsönzőnél és lízingcégnél is, a magánértékesítés mellett.

B.A.: Akar a CUPRA tömegmárka lenni?

R.Á.: Azt látjuk, hogy a gyártási volumen eddig is igen dinamikusan, exponenciálisan nőtt és az elkövetkezendő időszakban is hasonló lendületre számítunk, már csak azért is, mert ahogy említettem, egymás után lépnek majd piacra az új modelljeink. Mindezek mellett meg fog újulni a Formentor és a Leon kombi is. Szélesedik tehát a paletta, vele párhuzamosan pedig a gyártási mennyiség is, így a célunk, hogy volument adjunk el ebből a márkából is.

A CUPRA értékben, felszereltségben ott kezdődik, ahol a SEAT végződik, ebből fakad a két márka közötti pozíciókülönbség is. Nekünk a legfontosabb feladatunk az, hogy a márkát felépítsük és ismertté tegyük a piacon. Ezen kívül hálózatot építünk, szélesítünk, hogy az értékesítést minél nagyobb területi lefedettséggel tudjuk biztosítani ügyfeleink számára. Jelenleg 6 márkakereskedésünk van, de az a célunk, hogy 2024 végére ez a szám elérje a 10-et. Ekkorra a teljes arculat is megújul, a bemutatótermekkel együtt, valamint a választék arányossága is változni fog. Ma még  a szalonokban SEAT-hangsúly van, de ez az új koncepcióban át fog fordulni a CUPRA javára. Ezt az értékesítési konstrukciót egyébként „CUPRA Garage with SEAT” koncepciónak hívja a gyár. Jelenleg úgynevezett CUPRA sarkok vannak a bemutató termeinkben, de 2025-től a két brand végképp kettéválik majd és innentől nagyobb és szélesebb választék lesz CUPRA-ból, min SEAT-ból.

B.A.: Hogy alakul a hazai értékesítés, hiszen rengeteg márka szenved a hosszú gyártási idő miatt?

R.Á.: Szerencsére évről-évre javul a helyzet, de még így is nagy a rendelésállományunk. Ugyanakkor, 2021-hez képest háromszor több CUPRA-t szállítottunk ki tavaly Magyarországon. Ez pedig jól fémjelzi nemcsak az igényeket, hanem a termelésnövekedést is. Ennek köszönhetően – eltekintve egy-két kirívó esettől – a várakozási idő is nagyjából négy-öt hónapra csökkent. 

B.A.: Történelmetek még nincs igazán, de jövőtök igen. Hova mutatnak a távolabbi terveitek?

R.Á.: Az Európai Unió jelenleg azt mondja ki, hogy 2035-től csak teljesen elektromos autókat lehet gyártani a területén. A CUPRA célkitűzése az, hogy 2030-ra portfóliója teljes egészében elektromos autókból álljon. Ez pillanatnyilag a vízió, ami számunkra ismét egy újabb kihívás lesz, mert mire a márkabevezetés végére érünk, addigra jön a következő változás, ahol azt kell elfogadtatnunk a piaccal, hogy a CUPRA kizárólag elektromos autókat fog gyártani. Egyébként a részben vagy teljes mértékben elektromos autók megjelenése már most is jól látható szeletet képvisel a flottapiacon, hiszen egyre több cégnél fontos carpolicy-szempont az emissziócsökkentés. 

A CUPRA-nak minden egyes fejlesztése az elektromos irányba mutat, amit jól fémjelez, hogy Spanyolországban 10 milliárd eurót fektetnek az elektromos autó- és akkumulátorgyártásba. 2025-től pedig a központi, martorelli gyárat egyaránt alkalmassá teszik elektromos autók gyártására is.


További cikkeink ide kattintva érhetők el.

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu Behaviour HR Magazin TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.

Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. A cookie-k kezeléséről IDE kattintva tájékozódhat. Több információ. OK