MHC Magazin

Monte-Carlo Rali - A négy évszak versenye

A Monacói hercegség több mint 100 éve ad hátteret a két legrangosabb benzingőzős sorozatnak a Formula-1-nek és a rali világbajnokságnak. Mindkét futam olyan presztízzsel bír, hogy egy Monte-Carlo-i győzelem szinte egy világbajnoki címmel is felér. A Formula-1 talán ismertebb olvasóink előtt, de érdemes bepillantani a rali vb futam történetébe is.

A múlt

A Monte-Carlo Ralit 1911 óta, akárcsak a Formula-1-es futamot a Monacói Automobil Klub rendezi meg. Érdekesség, hogy a klub székháza éppen annak a háznak az aljában található, amely szinte egyvonalban van az F1-es kör rajtvonalával. Kezdetben Európa különböző pontjairól indulva csillagtúraként, tulajdonképpen csak az odaérkezés volt a cél, a klasszikus rali szabályok szerint az 1950-es évek végétől, a ’60-as évek elejétől rendezik meg a futamot.

A legelső versenyt a francia Henri Rougier nyerte egy 25 lóerős Turcat-Méryvel, amit egy montpellier-i garázsban bütyköltek össze ügyes szerelők. Az 1929-es csillagtúra győztese a holland Sprenger van Eijk lett, de a magyarokat inkább a lengyel Szmick eredménye hozhatja lázba, aki egy Weiss Manfréd Művekben gyártott gépkocsival futott be másodiknak, egy Lanciát és egy Talbotot megelőzve. A futam 1973 óta szinte zsinórban a rali világbajnokság nyitó futama, pusztán néhány kivétel volt, amikor vagy a versenyt nem rendezték meg (1974 olajválság), vagy a Nemzetközi Autómobil Szövetség döntött úgy, hogy vetésforgóban csak az Európa-bajnokság alá sorolja be a versenyt.

A rali

A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb aszfaltos versenye. Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyait, az enyhe éghajlatú monacói aszfalt váltja. Különböző télies útviszonyok okoznak fejtörést ezen a versenyen, amelyek próbára teszik a csapatokat, így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A mindenkori győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól tud alkalmazkodni a változó körülményekhez és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen helyzetekben. Egy kis kitérő után tavaly a szervezők visszatértek a megszokott rendhez, a rajtceremónia visszakerült Monacóba és idén is megrendezésre került a versenynaptár egyik leghíresebb gyorsasági szakasza, a Col de Turini. A 2023-as futam három napon át tartott, és a 18 gyorsasági szakasz 325,02 km-t tett ki, aminek céljában a trófeákat Albert Hercegtől kapják a dobogón végzett versenyző párosok. 

A Col de Turini

A Turini hágó, a Col de Turini nem az Alpok legmagasabb útja, de fantasztikusan kiépített kanyarjai egyedülállóak. Az hágóút egy része úgynevezett balkonútként fut, kanyarjai pedig valóságos építészeti remekek. Franciaország híres tengerpartjától, a Cote d'Azur-től mindössze 10 km-re indul, és a Monte-Carlo Rali mezőnye minden év januárjában áthalad a hágón, aminek hírnevét is ez a verseny alapozta meg. Az út egyik lélegzetelállító része a Sospeltől északra található Piaon szakadék, mélyvörös sziklafalával megér egy megállót. A Top Gear tv műsor a világ 10 legélvezetesebb autós útja közé választotta és a Tour de France is többször áthaladt itt.

A technika

A WRC népszerűségének egyik titka, hogy egyértelműen látható a kapcsolat az nagy teljesítményű raliautók és közúti testvéreik között. Ezért is annyira fontos, hogy a WRC új korszaka hűen tükrözi: az autóipar az elektromos jövő felé mozdul. A világbajnokság első elektromos hajtású versenygépeinek hibrid rendszerei ugyanazon az elven működnek, mint az alapjául szolgáló közúti modellek hibrid hajtásai. A fékezés és egyenletes haladás közben egyébként veszendőbe menő mozgási energiát az új generációs hibrid hajtáslánc elektromos árammá alakítja, amit a 3,9 kWh kapacitású akkumulátor tárol. Ez az energia arra szolgál, hogy többletteljesítménnyel támogassa az 1,6 literes turbómotor működését, mikor is az elektromos rásegítés több alkalommal is három másodpercen át tartó, mintegy 100 kW-ra rúgó teljesítménylöketet jelent.

A kifinomult plug-in hibrid hajtás ugyanakkor arra is alkalmas, hogy az autó károsanyag-kibocsátás nélkül, kizárólag a villanymotor erejével haladjon át a falvakon, városokon, a szervizállomásokon és az egyes versenyszakaszok között. Az akkumulátor a kijelölt szevizpontokon külső áramforrásról is feltölthető, méghozzá alig 25 perc alatt.

A WRC kategória versenyzői immár kőolajszármazék-mentes üzemanyagot használnak, a szintetikus és bio alkotóelemekből összeállított hajtóanyag 100 százalékban fenntartható forrásokból származik.

A legek urai

Ami 2022-ben nem sikerült Sebastien Ogiernek, az tavaly összejött a francia pilótának. 2022-ben Sebastien Loeb elhappolta az orra elől a győzelmet, de most a Toyota pilótája simán behúzta az elsőséget és ezzel rekordot írt, hiszen kilencedik Monte-Carlo Rali-győzelmét szerezte meg. Hibátlan teljesítményt nyújtott az egész hétvége során a 39 éves pilóta, s ezzel méltán állhatott fel a monacói dobogó tetejére. Egyébként az elmúlt két évtizedet éppen a két Sebastian uralta Ogier kilenc, Loeb nyolc abszolút Monte-Carlo Rali győzelmet tudhat magáénak. A srácok mellesleg nemcsak a francia futam győzelmeiben állnak a ranglista élén, hanem 2004 és 2021 között (Ott Tanak 2019-es győzelmét leszámítva) a világbajnoki elsőséget is valamelyikük szerezte meg. Ebben a versenyben fordított a sorrend Loeb kilenc, Ogier nyolc egyéni világbajnoki címet szerzett. De visszatérve Monte-Carlo Rali ranglistájához, négy futamgyőzelem áll, Tommi Makkien, Walter Röhrl és Sandro Munari neve mellett, míg háromszer nyert a hercegségben Carlos Sainz és Didier Auriol. Talán nem meglepő, hogy mindannyian világbajnoki címet is szereztek a rali vb-n.

Full range flottaszolgáltatás | MHC Mobility

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.

Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. A cookie-k kezeléséről IDE kattintva tájékozódhat. Több információ. OK