MHC Magazin

Óriás SUV/4x4 modellek - Hardcore tagozat

Egykoron külön kategóriát jelentettek a 4x4-es terepjárók luxus változatai, amelyeket manapság szokás összekeverni a legnagyobb SUV modellekkel, de a mostani összehasonlításban szereplő autók valóban a hardcore tagozatot képviselik ebben a szegmensben. Ráadásul amennyire ügyesen mozognak extrém helyzetekben, annyira nem is kell magas felárat fizetni szaktudásukért, sőt bizonyos esetekben ár/érték arányban bárkivel felveszik a versenyt. Az összehasonlítás szereplői, a két háborús veterán unokája, a Jeep Grand Cherokee illetve a néhány éve újjászületett Lang Rover Defender. Hozzájuk csatlakozik még a legendás Gelandewagen, a Mercedes-Benz G-osztálya, valamint a közel- és távol-keleti bajnok a Toyota Lang Cruiser, amely 1951 óta van piacon, de ezen a néven ’54 óta vált a kategória bajnokává. Minden idők legkeményebb terepjárói, az afrikai homok- és ausztrál kősivatagoktól a dél-kelet-ázsiai dzsungeleken át a dél-amerikai hegyvidékekig világszerte egyöntetűen az elnyűhetetlenség és a páratlan, kompromisszumok nélküli offroad képességek szinonimájának tekinthető modellek.

JEEP GRAND CHEROKEE

A II. Világháború szomorú történetének egyik vidámabb fejezete a Willy’s Jeep megszületése és páratlan népszerűsége. A rendkívüli terepjáró nem egyenesági leszármazottja a Grand Cherokee, amelynek története egészen 1983-ig nyúlik vissza, az akkor még AMC (American Motors Corporation) tulajdonban lévő Jeep vezetése három külsős designert, köztük Giorgetto Giugiaro-t bízott meg azzal a feladattal, hogy teremtsék meg a nagy sikert aratott Cherokee modell utódját. Az első tervek még agyagmodellek formájában láttak napvilágot, azonban ez idő alatt egy új technológia, a CAD tervezés is elérte az autógyártókat, így sokkal gyorsabban és hatékonyabban folyhattak a munkálatok. 1987-ben a Chrysler megvásárolta az AMC-t, így lett az 1992-ben bemutatott Grand Cherokee az első, már Chrysler égisz alatt készült Jeep. A bemutató volt a cég második nagy dobása; az 1992-es Detroit Auto Show keretein belül Robert Lutz, a Chrysler akkori elnöke Detroit polgármesterével az anyósülésen rendőri felvezetés mellett elindult az első Grand Cherokee-val egyenesen a Jefferson North gyárból (később itt gyártották a modellt) a Cobo Hall-ba, majd a Hall lépcsőin felhajtva egy hatalmas üvegen áthajtva mutatták be a nagyközönség számára.

30 évvel, és több, mint 7 millió Grand Cherokeeval később, a valaha legtöbb díjat nyert modell mit sem vesztett lendületéből, és technikai újításaival, valamint a környezetvédelem felé tett lépéseivel egyértelműen mutatja a márka törekvéseit a vezető elektromos- és hibrid SUV gyártó címe felé. Ennék szellemében az európai piacon immár csak egyetlen, 4xe verzióban érhető el, amely egy plug-in-hibrid változat. A Wrangler-ből és Cherokee-ból már jól ismert GME T4 2.0 literes erőforrás a nagyfeszültségű akkumulátorokkal és két elektromos motorral kiegészítve 380 lóerő, 640 Nm leadására lesz képes, mellyel a 2,3 tonnás monstrum mindössze 6,3 másodperc alatt képes 0-ról 100 km/h-ra gyorsulni, végsebessége pedig 210 km/h. 

Külsejét tekintve a Jeep hűtőrács, az oldalsó- és hátsó díszítőelemek, valamint a 20 collos könnyűfém keréktárcsák adnak tetszetős megjelenést. A 4,91 méter hosszú, 2,15 méter széles és 1,8 méter magas karosszériában 5 üléses belteret találunk.

A Grand Cherokee prémium minőségű anyagok felhasználásával, tágas belső térrel és a legújabb technológiákkal a kényelem új osztályát kínálja. A legnagyobb komfort érdekében az egyedi részletekkel kidolgozott, kifinomult üléseket akár 16 különböző pozícióba állíthatjuk, míg a 4 zónás klímaberendezés, a testre szabható hangulatvilágítás, a kifinomult bőrborítás a fa betétek bármilyen körülmények között elegáns és kényelmes utazást biztosítanak. A jármű fedélzetén a legújabb műszaki megoldások is megtalálhatóak, úgy mint az új, 10,1"-os érintőképernyővel és fejlett csatlakoztathatósággal ellátott UconnectTM Infotainment rendszer.

Mindezekért a modell árlistáján közel 40 millió forintos árat találunk, ami nem kevés de még így is a szegmens középső felében található.


LAND ROVER DEFENDER
Ami Amerikának a Jeep, az Európának a Land Rover. A brit gyártó világháborús örökségként kezdett terepjáró építésbe és tervezésbe, így született meg az ős-modell. Az első próba széria 1947-ban készült 16-os darabszámmal, de a középkormányos megoldást elhagyták, a túl bonyolult Jeep-dizájn helyett pedig a lehető legprimitívebb, vaskeretre húzott alumínium lemez karosszériát készítettek. Ez a megoldás nem csak egyszerűen gyártható, de a vashiány ellenére folyamatosan volt hozzá elérhető alapanyag. Az első darabok besorolása még „közúti traktor” kategóriába esett, a jármű neve Land Rover lett. Az első darabokat a Rover solihulli gyárában gyártották, ahol napjainkban is a Defenderek készülnek. A Land Rover végül nagyon sikeres konstrukciónak bizonyult, az angol belföldi piacon kívül meghódította a volt angol gyarmatokat, a nyugat-európai országokat, Dél- és Közép-Amerikát, sőt, a Jeep hazájában az USA-ban is jelentős mennyiséget adtak el belőle.

Nagyon hosszú pályafutás után, a vállalat új tulajdonosa, a Tata 2018-ban mutatta be a teljesen megújult, XXI. századi formába csomagolt utódot. 

Az új Defender-rel a mai napig úgy vagyok, hogy nagyon nehéz eldönteni, sikerült-e a múlthoz méltó formavilágot tervezni. Sokat kell nézegetni, de rengeteg apró részlet van rajta, ami a korábbi klasszikus modelleket ídézik meg. A sík oldalfelület, maga a sziluett, a vízszintes övvonal és a rövid első túlnyúlás mind-mind az elődre emlékeztet, és a lámpák is megtartottak valamit az első generáció szellemiségéből. Az már első látásra egyértelmű, hogy a munkagép jellegét elvesztette az autó, erre utal többek között, hogy elöl-hátul független felfüggesztést és teljesen önhordó karosszériát kapott, de nagyszerű terepjáró képessége ebben a formában is megmaradt.

A kvartett tagjai közül a Defender az, amelyik a legtöbb karosszéria és motor variációban elérhető. Az alap a fordulékony, 3 ajtós változat (Defender 90) 4,32 méter hosszú. A hosszabbik (Defender 110) már 4,76 méter és 3 méternél nagyobb tengelytávja miatt a normál 5 ülésen felül további plusz 2 “szükségülés” is elérhető hozzá. Talán egy kicsit meglepő de

mindkét változathoz kérhető kiegészítő, harmadik ülés az első sorba középre, így akár a rövid 90-es is lehet hatszemélyes. Már elérhető egy még hosszabb verzió is a 110-es alapjain (Defender 130), amelynek csak a hátsó túlnyúlása nőtt meg, tengelytávja nem.

A 3 literes, soros, hathengeres, mild-hibrid turbódízel motor három teljesítmény szinten is elérhető, 200, 250 és 350 lóerős teljesítménnyel. A 110-es verzióban kaphatunk a Grand Cherokee-éhoz hasonló plug-in hajtást, 2 literes benzinmotor és villanymotor kombinációjában 300 lóerős teljesítménnyel. Különleges, lóerőkben gazdag kivitelekkel pedig a G-osztálynak is tud konkurense lenni, hiszen a kompresszorral hízlalt, benzines, V8-as erőforrás 425, 500 és 635 lóerős változatban is elérhető.

A konfiguráció függvényében jelentős eltérés lehet az alapárakban is, a legolcsóbb Defender 31 millió forint, míg az OCTA csúcsverzióért már 85 millió forintot kell fizetnünk.

 


MERCEDES-BENZ G-OSZTÁLY
A Mercedes-Benz G-osztály története az 1969-es együttműködéssel kezdődött a Daimler-Benz és a Steyr-Daimler-Puch között egy katonai terepjáró fejlesztésére, amelynek az 1979-es, G-Wagenként ismert civil változat bemutatása lett az eredmény. Az autó eleinte katonai célokra készült, de hamarosan népszerű lett a lakosság körében is, és mára a luxus szimbólumává vált. Érdekesség, hogy annyira jónak tartották, hogy még a japán hadsereg is ebből a modellből használt kötelékében. 

Nem meglepő, hogy a G-osztály tekint vissza a leghosszabb szolgálati időre a Mercedes-Benz-nél, ezért a legújabb generációnál is igyekeztek megőrizni a legendás típus védjegyeit, miközben modern technikát bújtattak a lemezek alá. Az új modell 53 milliméterrel hosszabb, 121 milliméterrel szélesebb lett, mint elődje volt, megtartottak olyan dizájnelemeket, mint a kívül elhelyezett ajtózsanérok és a síkban kiemelkedő motorháztető. Nagyon kevés építőelemet emeltek át egy az egyben az elődről, ezek közé sorolható a lámpamosó fúvókája, a továbbra is kívül felerősített pótkerék takarója, valamint a kilincsek. A méretnövekedésnek köszönhetően, sokkal jobbá vált a második üléssor helykínálata, a hátsó ülések 60, 40, vagy 100 százalékban ledönthetőek, de a G-osztály csak 5 személyes kivitelben érhető el.

A műszerfalon megjelent a korábban az E-osztályban debütáló, 12.3 collos widescreen kijelző, ami két egységből építkezik, elektromos a kézifék, az előválasztókar a kormányoszlopra került át, a volán küllőin vannak a nyomógombok. A váltókar áthelyezésével hasznos hely szabadult fel középen: érintőpad és forgótárcsás kapcsoló beépítése vált lehetővé. Személyautósabb lett az üléspozíció is, a G-osztály vezető tervezője kihangsúlyozta, hogy sokkal inkább az autóban ül a sofőr, és nem az autón, mint a kifutó széria esetében. 

A G-osztály motorpalettáján két soros, hathengeres erőforrás áll. A G450d jelzésű egy mild hibrid rendszerű turbódízel, 387 lóerős teljesítménnyel. A G500-as szintén soros hathengeres de benzin motorjában 469 lóerő dolgozik. Az “alapmodellek” mellett létezik a celeb világban etalonnak számító G63-as, sportosított változat, amiben egy 4 literes, biturbós, V8-as benzinmotor dolgozik 605 lóerős teljesítménnyel. Valamennyi verzióban 9G‑TRONIC automata sebességváltóját a terepjáróhoz hangolták, sikerült faragni a váltási és reakcióidőből, az áttételek révén kényelmesebb és csendesebb lett a kocsi, különösen alacsonyabb tempónál.
A dízel verzió alapára 55, a benzinesé 58,5 millió forint, míg a legerősebb G-osztály, az AMG verzió árcéduláján 83,5 millió forint áll.



TOYOTA LAND CRUISER

A Land Cruiser a Toyota legrégibb piaci modellje, 1951. augusztus 1-én mutatták be Toyota Jeep BJ néven, gyártása 68 éve folyik. Az autó nevét 1954-ben változtatták meg, azóta viseli a Land Cruiser nevet. A Land Cruiser teljes körű exportja a 20-as sorozattal kezdődött 1955 novemberében, négy évvel az első generáció bemutatása után. Az idők során a Toyota következetesen fejlesztette ki azokat a modellváltozatokat, amelyek maximálisan kielégítik a vevők igényeit, ugyanakkor nem áldozta fel a megbízhatóságot, a tartósságot és a rossz utakon való vezethetőséget, így ezek a tulajdonságok a Land Cruiser-generációk fejlesztése során mindvégig elsődleges fontosságúak maradtak. Valószínűleg a Land Cruiser éppen ezért lett világszerte ismert és elismert típus.

A vadonatúj Toyota Land Cruiser az olyan hagyományos értékeket helyezi előtérbe, mint a minőség, a tartósság és a megbízhatóság, hogy megbirkózzon a legnehezebb körülményekkel is. Az új modell a Land Cruiser legendás DNS-ét ötvözi új technológiákkal, hogy kivételes teljesítményt nyújtson közúton és terepen is. Az új alvázas GA-F platform adja az alapját a karosszéria és a váz jelentősen megnövekedett merevségének, javítva a reakciókat, a vezetési élményt és a kezelhetőséget. Elsőként alkalmaz a modell történetében elektromos szervokormányt és új, szétkapcsolható stabilizátor rudakat. A hajtáslánc tükrözi a Toyota azon törekvését, hogy a tervezés során odafigyeljenek arra, hogy támogassák az emberek életmódját és megélhetését, valamint továbbvigyék a modell régóta fennálló hírnevét a megbízhatóság, valamint a közúton és terepen való tartósság terén. Nyugat-Európában az új Land Cruiser 2,8 literes turbódízellel került bemutatásra, amelyet az üzemanyag-hatékonyság és a teljesítmény erős egyensúlyára terveztek. 204 lóerő maximális teljesítménnyel rendelkezik, és egy új, nyolcfokozatú Direct Shift automata sebességváltó kapcsolódik hozzá, így akár 3500 kilogrammos teher vontatására is alkalmas. 2026 elejétől elérhető lesz egy elektrifikált hajtáslánc, amely az erőteljes és hatékony dízelmotort 48 voltos lágy hibrid technológiával ötvözi.

A marcona, strapabíró megjelenés az új Land Cruiser „vissza az gyökerekhez” koncepcióját fejezi ki, ugyanakkor rendkívül praktikus is a forma funkciót követ megközelítéssel. A terepképességeket a rövidebb túlnyúlások, a szögletes sarkok és a szűkebbre húzott alsó rész segítik, a karosszériaelemeket pedig úgy tervezték, hogy sérülés esetén könnyen cserélhetők legyenek. Profilból a külső kialakítás klasszikus sziluettet mutat, erős vízszintes vonalakkal. Teljes hossza 4920 mm, szélessége 1980 mm és magassága 1870 mm – a tengelytáv 2850 mm. A belső tér öt- vagy hétüléses konfigurációban érhető el, a kialakítása pedig egy autentikus terepjáró erejét és funkcionalitását idézi. 

A Land Cruiser jelenleg közel 32 millió forintos alapártól érhető el, de a 7-személyes csúcs verzió sem kerül többe 35,5 millió Ft-nál.


Végeredményben valamennyi terepjáró büszke lehet tudására. A Toyota Land Cruiser-e talán a legkönnyebben elérhető változat, ár/érték arányban a legjobb választás. A Jeep Grand Cherokee esetében, elsősorban a környezetvédelmi előírások miatt kizárólag a plug-in hibrid verzió került fel a palettára, de talán ez az autó az a négy közül, amelyik karakterben, műszaki tudásban és terepjáró képességben a sor végére került. A Defender tűnik a kategória jolly-jokerének, hiszen többféle karosszéria változatban, számtalan motor kombinációban érhető el, ár/érték arányban meglepően jó áron. A lista tetejét, mind árával, mind felszereltségével a Mercedes-Benz zárja. Annak ellenére, hogy az új G-osztály megőrzött dolgokat a nagyszerű előd “fapados” változatából is, az idők folyamán immár luxus cikké vált, az egyszerűbb motorizáltságú változatok esetében is. Bármelyik verzióra esik is a választás, az biztos, hogy tulajdonosa akarva-akaratlanul nem fog kalandok nélkül maradni.

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
(06) 96 519 995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

The Zone TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Ne maradjon le a legújabb híreinkről, ajánlatainkról és iparági újdonságainkról – csak egy kattintásra van tőlük.

Bármikor leiratkozhat a hírleveleink alján található linken keresztül. Az adatkezelés részleteit az Adatvédelmi Szabályzatban találja.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.