Elektromobilitás

Villanyautó teszt: Nissan Ariya: Újra a csúcson

Régóta vártuk már ezt a tesztautót, hiszen amikor négy éve beharangozta a Nissan, hogy a Leaf utódjának szánt autó lesz, a prototípus és az első rajzok alapján nagyon ígéretesnek tűnt. Az Ariya alapjául a hasonlóképpen elnevezett koncepció autó szolgált, melyet a 2019-es Tokyo Motor Shown leplezett le a Nissan, illetve céloztak már rá a 2017-ben bemutatott IMx tanulmány modellel is. Az Ariya az első modell, amely képviseli a Nissan új identitását, mint elektromos autó márka. Mi most a kétkerék-meghajtású verzióból az erősebb változatot tehettük próbára és ugyan nem illik a cikk elején lelőni a poént, de nagyon jól sikerült az autó.

A Nissan hosszú évekig élen járt a villanyautók gyártásában. Leaf modelljük egy új korszak nagyszerű hírnöke volt a maga idejében, mint ahogy olyan különleges szolgáltatásokkal is hozzájárultak a villanyautózás elterjesztéséhez, mint a hazánkban minden Nissan kereskedésben telepített és ingyenesen használható töltőberendezések. A Leaf több nemzedéken keresztül jelen volt a piacon, de a legutolsó modell mintha már elfáradt volna. Vártuk, vártuk az újdonságot, de a koncepció modellként már 2017-ben bemutatott Ariya csaknem akart megérkezni. Ennek lehetett oka akár a Renault-val való fúzió, vagy a korábbi vezérigazgató Japánban történt letartoztatása is - Carlos Ghosn ugyanis megszállott volt a maga pozíciójában és komolyan gondolta a Teslával való versenyt -. Kisebb kihagyás után 2019-ben először Kínában mutatkozott be az Ariya, majd 2022-től Európába is behajózott, de teljes lendülettel azonban az idei évtől érhető el kontinensünkön és Magyarországon is. Az Ariya természetesen nem a Leaf közvetlen utódja, - a Nissan tervei szerint egy városi cross-over válthatja majd az ős elektromos modellt – hanem annak inkább nagytestvére. Ez mind méretében, mind motorizáltságában megmutatkozik, az újdonság egy crossover és egy elektromos autó tökéletes ötvözete. 

Ha kívülről kezdjük az ismerkedést, a frontvonalon a menetfények csíkjából és az orrmaszk nagy V betűjéből azonnal felismerhető a 4,6 méteres crossover. Magassága, enyhén futurisztikus formája és nagy, a fotózott autón 20 hüvelykes kerekei miatt tekintélyesnek hat, de nem mondható terebélyesnek. Az újragondolt orr rész a Nissan új dizájn koncepcióját fejezi ki. A front rész, a tradicionális japán, 3D hatású, kumiko mintájú síkfelület, amely a ProPILOT vezetéstámogató rendszer technológiáit is magában rejti. Vadonatúj a Nissan logó is az orrán, amely a cég innováció felé való elhivatottságát tükrözi, az új embléma világítását 20 db LED lámpa biztosítja. A logó kör alakja a napra, mint égitestre utal, amely a márka tiszteletét fejezi ki a hagyományai iránt, ugyanakkor a jövőorientáltságot, illetve az eMobilitás felé való elkötelezettséget is mutatja. A LED lámpatestet 20 mm-es mini projektorok alkotják, amelyek indexelésnél hosszú, futó sárga fényre váltanak.

A kocsi hosszúsága 4595 mm, szélessége 1850, magassága 1660 mm, 2775 mm a tengelytávja, ami átlagos érték ebben a méretkategóriában az elektromos autók között. Például az Audi Q4 E-troné 2764 mm, a VW ID.4-ben a tengelytávolság 2771 mm, a Škoda Enyaq iV-ben 2790 mm, a Kia EV6-ban viszont 2900. Tulajdonképpen pont ezek a modellek tekinthetőek a legközelebbi vetélytársaknak is, közülük egy párral formai hasonlóság is felfedezhető.

Az Ariya belső terére a hatékonyság és a kényelem jellemző. Az utastér jobban hasonlít egy csillagközi űrhajó társalgójára, mint egy hagyományos gépjármű utasterére. Az új elektromos autó platformja által nyújtott előnyök lehetővé tették az Ariya számára, hogy a legtágasabb utastérrel rendelkezzen az osztályában. A csendes erőátvitel és a hangelnyelő anyagok bőkezű használata egy kivételesen csendes utasteret eredményeznek.

Minimalista műszerfalával nemcsak meglepi, hanem kényezteti is az első ülésekben helyet foglalókat. A műszerfal gomboktól és kapcsolóktól mentes, az elsődleges hőmérséklet szabályozási funkciókat a középkonzolba integrálták, kapacitív haptikus érzékelők formájában, melyek mechanikus kapcsolók érzetét keltik, érintéskor rezegnek. Csak akkor jelennek meg, ha az autó be van kapcsolva, így a technológia mellett a luxus érzetet is ad. Ugyanilyen extra opció a középkonzol alatt található tároló doboz és az elektromosan kihajtható tálca. Az innovatív csúsztatható asztal az utasteret mobil irodává változtatja, így amíg az autó mondjuk töltőn áll a vezető kényelmesen intézheti céges ügyeit egy laptopon keresztül. Szintén különleges az állítható középső könyöklő, amely az üléspozíció mellett automatikusan menthető a vezető profilban. A sebességváltó kart ebbe a könyöklőbe integrálták és remekül illeszkedik az ember tenyeréhez, ezzel is támogatva a nyugodt vezetést.

A hátsó üléseken utazókat temérdek fej- és lábtérrel kényezteti az Ariya, a sík padlózat pedig elegendő helyet biztosít a keresztbe vetett lábaknak is. A díszítőelemek az autó hátsó részében is fellelhetők, ugyanazt a kifinomultságat és komfortérzetet nyújtva, mint elöl. A Nissan tervező mérnökei szerint az Ariya belső tere egy kellemes „lakótér” vezetője és utasai számára, ahol átélhetik az utazást ismerős és ismeretlen tájakra. Egyhetes „lakhatásunk” után tökéletesen egyet kell értenünk velük. 

A tetszetős külső és belső tulajdonságok után lássuk mi van a gépháztető alatt. Az Ariya kétfajta akkupakkal érhető el, a konkurensekhez képest a kisebb (63 kWh) és a nagyobb (90 kWh) akkumulátor is bő 10 kWh plusz kapacitással bír, amely közeledve a lemerüléshez még 50 km hatótávolságot jelent az Ariyanák. Aki sokat villanyautózik pontosan tudja mennyire fontos lehet, hogy ezzel a plusszal esetleg pont eljutunk a célig, vagy tölteni kell. Ha viszont tölteni kell, akkor az Ariya ebben is kiemelkedik, három fázis esetén akár 22 kW-al is tölthető, ebben az esetben bő 4 óra alatt fullon van az akkumulátor. A villámtöltési plafon 130 kW, aminél viszont létezik sokkal jobb is konkurens oldalon. Az akksik mindkét változat esetében folyadékhűtésűek, ami azért fontos, mert így egymást követő villámtöltésekkel, hosszabb úton nem tudnak úgy túlmelegedni, mint a LEAF-ek léghűtéses akkui, ami csúnyán lekorlátozza az egyenáramú töltés sebességét. Európába CCS-töltővel jönnek az Ariyák, nem lesz vesződés a vesztésre álló CHAdeMO-csatlakozóval.

Enyhe téli időjárásban, elsősorban elővárosban és autópályán használva 20 kWh körüli átlagot mértünk, amely 420-450 km-es hatótávolságot jelentett. Német autópályán végsebesség melletti tempó és maximális fűtés mellett ez az érték felkúszik úgy 30 kWh/100 km-re, de ebben az esetben is biztosan megvan egy 300 km-es hatótávolság. Abszolút városi, belvárosi forgalom mellett érhető el 15-17 kWh közötti átlagfogyasztás, így hozható a WLTP által megadott gyártói maximum. 

Az autó gyári adatok szerint 7,6 másodperc alatt futja a 100-as sprintet, végsebessége pedig elektronikus limit mellett 160 km/h. Mindkét érték bőven elég a hazai forgalomban és az Ariya sokkal dinamikusabb a gyakorlatban, mint ahogy azt a száraz számok mutatják. 

Összességében az Ariya ugyan egy kicsit megkésve érkezett a buliba, de úgy lépett be a parkettre, hogy nem hagy kétséget afelől ki a sztár. Amit a Nissan első teljesen elektromos coupé Crossovere kínál, az a dinamikus gyorsulás, az egyenletes, csendes működés, valamint egy hívogató, tényleg luxus lounge-szerű atmoszféra. Kellemes környezetet biztosít vezetőjének és utasainak stresszmentes, önálló vezetési lehetőségeivel, hangvezérelt személyi asszisztensével és zavartalan kommunikációjával. A valós használatban elért 400-450 km-es hatótávolságával és kiemelkedő töltési opciójával az Ariya tökéletes társ a mindennapi közlekedésben és a hosszabb autóutak során is, ráadásul most a hazai márkaképviseletnek köszönhetően több mint 3 millió forinttal csökkent az egyes modellek ára, immár tényleg kiváló ár/érték arányt biztosítva az Ariyanak. 

A szakember szemével:
Az Ariya jelenlegi legnépszerűbb kategóriában, a középkategóriás SUV-ok ellen indul harcba. Lendületes dizájnjának és modern formai megoldásainak köszönhetően az autó azonnal magára vonja a figyelmet, sziluettje pedig könnyen beazonosíthatóvá teszi. A belső terében többek között a megválogatott anyagfelhasználás futurisztikus hatást teremt az utasok számára. A Nissan, a Leaf révén az elsők között fogott hozzá elektromos autók gyártásába, így kellő tapasztalattal is rendelkezett az Ariya tervezésénél, amelynek kedvező fogyasztása és akár 87 kWh-s akkumulátora több mint kielégítő hatótávot biztosít.

Ön készen áll? Nekünk van megoldásunk: VillanyFlotta | MHC Mobility

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.