Összehasonlító tesztünkben ez alkalommal igyekeztünk nem egy kategória, hanem az állami pályázat maximális összegéhez igazítva a 20 milliós értékhatárban szembesíteni modelleket. Tesztünk kiválasztott modelljei között szerepel a Tesla model Y, mivel az árcsökkentő stratégiájuknak köszönhetően belefért a keretbe a Performance dupla motoros változata. Aztán itt van a Teslának igazi konkurenciát jelentő BYD, amelynek 2023-ban sikerült megelőzni értékesített darabszámban a Teslát. Ők is a duplamotoros verzióval, viszont limuzin karosszériás Seal modelljükkel kerültek be. Lapzártakor érkezett a hír, ahogy a Renault Scenic E-Tech nyerte el az „Év Autója 2024” elismerést, így előnyerőként került a tesztbe. Végezetül a Mercedes-Benz EQE modellje futott be, amely az E-osztály elektromos verziójaként kötelező elem egy flottaautó tesztben, és most egy egyedi, Sentiment Base felszereltségben már nettó 20 millió forintért is elérhető.
ÖSSZEGZÉS: Az összehasonlításban szereplő modellek közül ezúttal sem lehet feladatunk, hogy győztest hirdessünk, de érdemes végig venni, hogy ki miben jár a konkurensek előtt. Mint villanyautó biztos, hogy nagyon nehéz versenyezni a Teslával, és amiben több ez a márka az a saját töltőhálózat és az ahhoz kapcsolódó extra szolgáltatások. A közelmúltban véghez vitt árcsökkenéssel költségek terén is szinte konkurens nélkül maradtak, a Supercharger töltő hálózatuk pedig szinte behozhatatlan előnyt jelent a többiekkel szemben.
Árban a BYD áll legközelebb a Teslához, a Seal műszakilag talán többet is tud, mint az amerikai konkurens és kifejezetten jó garanciális feltételek járnak a kínai modellek mellé. Ma még elriaszthatja a vásárlókat a viszonylag kis létszámú márkakereskedői- és szervizhálózat, de ezen sokat javíthat majd a „Made in Hungary” gyártás.
A Mercedes-Benz nemcsak árban, hanem minőségben is egy kicsit mindenki előtt jár. A hozzáadott extrák, mint az integrált szervizcsomag, a saját töltőkártya több 10 ezer km-es fedezettel, a személyre szabható különleges applikáció sokat segít, hogy jól ki tudjuk használni az elektromos E-ben rejlő potenciált és hosszabb távú utazások is jól megtervezhetők legyenek.
A Renault Scenic E-Tech minden szinten felveszi a versenyt a kategória éllovasaival. Hogy megérdemelte az „Év Autója” díjat, abban nem vagyok biztos, de ár/érték arányban kiváló, kedvezőek a garanciális feltételek, jó fogyasztásának köszönhetően egészen jó hatótávolsággal bír és igen hatékony a töltési sebessége is. Mindezek ismeretében olyan tényező lehet a villanyautók között, amellyel nemcsak számolni lehet, hanem kell is.
1. BYD Seal Excellence AWD
INTRO
Bemutatkozás
Immár a világ legeredményesebb elektromos autógyártója Európában is igyekszik megvetni lábát. A magyarországi kínálat ékköve a méretében a Tesla 3-as modellre hajazó Seal limuzin. A kínai modell azonban sokkal elegánsabb belsővel és műszaki megoldásokkal rendelkezik.
Miért szeretik?
Jelenleg még viszonylag kevés tapasztalattal bírunk a márkával, de 4,8 méteres hosszú, tetszetős limuzin formájú karosszéria mind rövid távon, mind hosszútávon ideális partner lehet. A Seal előnye a piacon kiemelkedő garancia és 390 lóerős legnagyobb teljesítménye.
Kinek kínáljuk?
Jellemzően azoknak, akik a klasszikus limuzin formában hisznek, az esetek többségében egyedül vagy kettesben utaznak és szeretik, ha az autójuk minden helyzetben és sebességtartományban sportosan viselkedik.
Cégautó adó
0. - Ft
Fogyasztás
Városi használat mellett, 13-14 kWh, országúton jellemzően 18-19 kWh az átlagfogyasztás és 82,5 kWh kapacitású akkumulátornak köszönhetően 580 és 440 km között hatótávval számolhatunk.
FORMA ÉS FUNKCIÓ
Mire való?
A Seal városban tökéletes partner, de ezzel a hatótávolsággal közép- és hosszabb távú utakra is ideális megoldás, magyarországi használat során szinte kompromisszummentesen használható.
Mire nem való?
Ahogy a limuzin felépítés, a lóerökben gazdag motor és a sportos felfüggesztés sugallja elsősorban aszfaltos utakra alkalmas, földes, murvás szakaszokra nem való az autó.
Helykínálat elől
Az első üléssor tökéletes komfortot nyújt a vezető és utas számára is, több száz kilométeres úton is maradéktalanul kényelmesek maradnak az ülések, hosszabb utazás után is úgy száll ki a sofőr az autóból, mintha csak a sarokra ugrott volna le.
Helykínálat hátul
A hátsó üléssorban hosszabb távon két felnőtt fér el kényelmesen, de rövid- és középtávon 3 főnek sem jelent kényelmetlen utazást, 400 literes csomagtartójában négy fő úti-holmija is elfér kompromisszum nélkül.
Brand & Image
A BYD márkanévnek még a kiejtését is meg kell szoknunk, de az első benyomások alapján a Teslától sem minőségben, sem műszaki oldalon nem marad el a kínai gyártó, amely a sikerhez vezető úton ennek megfelelően árazta be modelljeit és nyújt garanciás feltételeket.
BESZERZÉS
Ajánlott specifikáció
A BDY már már az alapárért egy jól konfigurált modellt tesz elénk, az extralistán már nem sok mindent találunk, szinte csak a karosszéria és az utastér színét kell kitalálnunk. Töltési opciókban sincs más, csak a gyártó által kínált 11 kWh-s lehetőség.
Elérhetőség
Mivel fontos a BYD számára a sikeres európai és magyarországi rajt, viszonylag széles raktárkészlettel rendelkeznek, hamar átvehető az új elektromos autó tőlük. A gyors reagálásban sokat segít, hogy túl sok mindent nem kell külön konfigurálni.
2. Mercedes-Benz EQE 300 Sentiment Base
INTRO
Bemutatkozás
Talán egy Mercedes-Benz modellt kell a legkevésbé bemutatni a listáról, de az EQE-ről annyit érdemes tudni, hogy a német EQ villanyautó palettájának E-osztálya ez az EQE modell, amely most egy külön a magyar piacra optimalizált változattal egészült ki.
Miért szeretik?
Leginkább azért, mert egy Mercedes-Benz, a név és hagyomány kötelez, még úgy is, hogy a németeknek is viszonylag új ez az elektromos világ. Az EQE erőssége lehet, hogy eleve villanyautónak tervezték, töltési sebességben és lehetőségekben is élen jár ez a modell.
Kinek kínáljuk?
Annak, aki szükséget érzi egy prémium modellnek, de nem akar minden technikai hókuszpókuszért felárat fizetni. Az EQE ebben a konfigurációban ideális partner lehet, jó hatótávolságával és töltési sebességével mindenkinek ajánlható, egyáltalán nem kell kompromisszumot kötni vele.
Cégautó adó
0.- Ft
Fogyasztás
Városi használat mellett 15-17 kWh, országúton 21-23 kWh közötti átlaggal számolhatunk. Utóbbi azért egy kicsit magasabb, mert a 245 lóerős motor ellenére az EQE-nek 210 km/h-ban limitált végsebessége van. Gyors haladás mellett hatványozottan nő a fogyasztás.
FORMA ÉS FUNKCIÓ
Mire való?
Egy elektromos autó ideális terepe mindig a város vagy előváros, de méreteinél fogva az EQE inkább utazó-autó, közép- és hosszabb távon sem jön zavarba. Egy feltöltéssel tulajdonképpen Magyarország átszelhető széltében és hosszában is vele.
Mire nem való?
Elektromos autó mivolta miatt hosszabb „ezerkilométeres” utakhoz nem ajánlott, de autópályás használat mellett, és a Mercedes-Benz tökéletes alkalmazását használva egy-két rátöltés mellett, egy nap alatt gond nélkül letudja az akár 1000 km feletti távokat is.
Helykínálat elöl
Egy Mercedes-Benz modellre mindig igaz a főúri kényelem, nincs ez másképp az EQE esetében sem, igazán kényelmes ülésekkel és gazdag lábtérrel várja az első sorban utazókat. Nemcsak rövid-, hanem közép- és hosszútávon is rendkívül kényelmes autó.
Helykínálat hátul
A hátsó üléssorban akár három személlyel is utazhatunk, de kényelmesebb a két személyes használat, a 430 literes csomagtartó ugyan nem a legnagyobb a kategóriában, de gyakorlati tapasztalat alapján is jól kihasználható.
Brand & Image
Kezdetben nem a Mercedes-Benz terepe volt, de mára már letette névjegyét az elektromos szegmensben is. Nemcsak az EV modellek között, hanem általánosságban is magas műszaki színvonalat képviselnek, hozzá jól párosuló magasabb szintű garanciális feltételekkel és integrált szervizcsomagokkal.
BESZERZÉS
Ajánlott specifikáció
Ebben a nemzetspecifikus konfigurációban túl sok mozgástere nincs a vásárlónak, de minden benne van az autóban amire szükségünk lehet, a 22 kWh-os fedélzeti töltés pedig hab a tortán. Aki AMG-s csillogásra vágyik, annak viszont mélyebben a zsebébe kell nyúlnia.
Elérhetőség
A Mercedes-Benz az EQE ilyen formában konfigurált modelljéből meglehetősen nagy raktárkészlettel rendelkezik, szín és felszereltségi szint tekintetében is széles palettával, így a gyors beszerzés most nem jelenthet gondot a vásárlók számára.
3. Renault Scenic E-Tech long range esprit Alpine
INTRO
Bemutatkozás
A Renault egyik legfrissebb modellje az új Scenic E-Tech modell, amelynek gyakorlatilag „fullextrás” verziója is megáll a 20 millió forintos keretben. A SUV modellként tovább bővíti a francia gyár EV palettáját, ráadásul úgy, hogy az „Év Autójának” is megválasztották a napokban.
Miért szeretik?
A Renault elsősorban kimagasló műszaki megoldásaival szerez magának rajongókat a villanyautó fronton. A Scenic E-Tech is mindent tud, amit ebben a kategóriában megszoktunk a franciáktól és az új Scenic forma a múltbeli modellek után kifejezetten dinamikus és elegáns.
Kinek kínáljuk?
Azoknak ajánljuk, akik szeretnek kilógni a sorból, szeretik az egyedi megjelenést, értékelik a haladó műszaki tartalmat és fontos számukra a megbízható minőség. Egy „Év Autója” modell pedig pont ilyen.
Cégautó adó
0.- Ft
Fogyasztás
Ebben is hozza a kötelezőt, városi használat mellett 16-18 kWh, országúton 20-22 kWh közötti átlaggal számolhatunk. Bárhol is használjuk az autót a 400 km-es hatótávolság biztosan meglesz vele, de aki kíméletesen bánik vele, akár 500-550 km-re is eljuthat.
FORMA ÉS FUNKCIÓ
Mire való?
Méreteinél fogva a Scenic E-Tech sem belvárosi legény, de városi használat mellett sem hozható zavarba, mégis elsősorban rövid- és középtávú utakra ajánlott, de Magyarországon egy feltöltés mellett mindenhova eljut.
Mire nem való?
A viszonylag magas karosszéria kialakítás ellenére, mint minden villanyautónak ennek a modellnek sem a földutak és terepszakaszok az ideális otthona, de ha szükség úgy hozza még ezekkel is elboldogul.
Helykínálat elől
Egy SUV modellhez méltó a belső tér, az első sorban minden a helyén van, a magasra emelt üléspozíció ellenére sportosan kényelmesek az ülések.
Helykínálat hátul
A hátsó üléssorban sem kell kompromisszumokat kötnünk, magasabb vezető mögött is tetszetős méretű lábtér marad az utasok számára és az 545 literes csomagtartóban is bőséges hely jut az úti-holmiknak.
Brand & Image
A Renault nem nagyon népszerű a hazai flottavásárlók között. Ezen javíthat most az „Év Autója” elismerés, hiszen korábbi elektromos modelljeik sem okoztak csalódást és talán éppen ez az EV vonal lehet, amely jó iránynak látszik a gyár életében.
BESZERZÉS
Ajánlott specifikáció
Az esprit Alpine verzió a korábbi R.S. Line irányvonalat követve tetszetősebb, sportosabb stílusjegyekkel bír. Szinte mindegyik felszereltségi szintben alap a 22 kWh-os töltési opció, ha mégsem, ezt semmiképpen se hagyják ki.
Elérhetőség
A magyar márkakereskedő hálózatban most indult a modell forgalmazása, és valószínűleg az „Év Autója” díj is emelhet a Scenic E-Tech népszerűségén a kezdeti időszakban, így egy kicsit hosszabb várakozási időre számíthatunk.
4. Tesla Model Y Peformance
INTRO
Bemutatkozás
Talán az internetes értékesítéssel operáló rendszer miatt lehet, a flottás megrendelésekkor nem a Tesla szokott a legkedveltebb modell lenni, de mindent tud a márka a villanyautózásról, amelyet jelenleg tudni kell, sőt talán annál egy kicsit többet is.
Miért szeretik?
Elon Musk személyisége mellett nemcsak a tökéletes kommunikáció szól a Tesla mellett, hanem hogy ilyen kompletten senki sem szolgálja ki a villanyautó tulajdonosokat. A formavilág egyedi, a teljesítmény lenyűgöző, a hatótávolság pedig pont annyi, amennyire szükségünk lehet.
Kinek kínáljuk?
Egy Tesla már önmagában irányjelző egy vállalkozás részéről. Mondhatni az egyedi megjelenéssel messziről jelzi az elhatározást az elektromos autók és a környezetvédelem irányába, ugyanakkor szinte semmiről nem kell lemondani, ha Teslát vezetünk.
Cégautó adó
0.- Ft
Fogyasztás
Városi használat mellett 14-15 kWh, országúton 21-22 kWh közötti átlaggal számolhatunk. A Tesla sem szereti a korlátokat, így az 534 lóerős Performance változat végsebesség akár 250 km/h is lehet.
FORMA ÉS FUNKCIÓ
Mire való?
Az X modellel ellentétben az Y pont annyira lett nagy, hogy akár városban is kényelmesen használható, de közép- és hosszabb távú utakra ajánlott.
Mire nem való?
Szinte nincs olyan helyzet, amiben ne lenne jó partner az Y modell, de természetesen akárcsak a többi járgány földúton ez is zavarba hozható.
Helykínálat elől
Minden Tesla eleve villanyautónak készült, ebből a Model Y is profitál. Kiváló a térhasznosítás, remek az alaktényező, hatalmasak az utastérben a középső tárolóhelyek, és mindkét első ülés kellően komfortos függetlenül az utazás hosszától.
Helykínálat hátul
Kiváló az autó térkihasználása, aminek sok előnye van. Az egyik, hogy kellően nagy helykínálat áll rendelkezésre a második üléssorban is, a másik pedig, hogy az orrban lévő csomagtérben tökéletes helye van a töltőkábeleknek és ezt egy nagy, 854 literes hátsó csomagtartó egészít ki.
Brand & Image
Az elektromos autózás és a Tesla közé tulajdonképpen egyenlőség jelet tehetünk. Korábban nem is volt kérdés, hogy ha a pénzügyileg belefért, akkor valaki ebből a márkából választott. Most azonban, ahogy szélesedik az EV paletta, és egyre több lehetőség jön szembe, csökkent egy kicsit a Tesla varázsa.
BESZERZÉS
Ajánlott specifikáció
Az elmúlt hónapokban világszerte valamennyi modelljének árát csökkentette a gyár. Az Y esetében is a 20 milliós keretbe akár már egy 534 lóerős Performance modell is belefér, ahol csak külső és belső színt, illetve a keréktárcsa mintázatát kell kiválasztanunk.
Elérhetőség
A gyár jelenleg szinte minden típus esetében 2-3 hónapos szállítást vállal, de raktáron lévő modellek közül is választhatunk, amelyek akár azonnal is elérhetőek.
Ön készen áll? Nekünk van megoldásunk: VillanyFlotta | MHC Mobility