Elektromos motorok

Annak ellenére, hogy az elektromos motorokat eredetileg már a 19. században kifejlesztették, a piac folyamatosan fejlődik az új konstrukciók révén. Az e-motorok tovább javulnak a teljesítmény-leadás és a nyomatéksűrűség terén, és jobban optimalizálják a nyersanyag felhasználást. Nemcsak a tudatos kutatás-fejlesztés eredményeként létrejövő új termékekről van szó van szó, mint például az axiális motorokról, hanem teljesen újszerű megközelítésekről is, amelyek például a ritka földfémek kiváltására irányulnak a szerkezetekben. Körkép a manapság beépítésre kerülő e-motorokról.

Írta: Tomasz Piekarski 

Ahány fejlesztő - annyi ICE  típus
A legtöbb sofőr képes legalább néhány belső égésű motort megnevezni, mint például szívós, turbófeltöltős, közvetlen és közvetett befecskendezésű, de nem feledkezhetünk meg az alternatív fajtákról sem, mint például az Atkinson vagy a Wankel. Egyre nagyobb hatásfokra vágytunk, így újabb és újabb mérnöki megoldással álltak elő a motortervezés professzorai, de így is csak  50% körüli lett a legjobb eredmény.

Az elektromos  2x hatékonyabb
Az elektromos motorok 90-95%-os hatásfokot érnek el, így már érthető, hogy a belső égésű motor 50%-os eredménye pont fele akkora. Sőt az e-motorok nem igényelnek olyan bonyolult tervezést, mint a belsőégésű motorok. 

Íme a három fő elektromotor típus, amelyek beépítésre kerülnek a mai BEV járművekben. Lássuk ezek jellemzőit.

1. Aszinkron indukciós motor

Az aszinkron indukciós motort 1885-ben találta fel két független kutató - Nikola Tesla és Galileo Ferraris. Ez a találmány hozzájárult a hajtások villamosításának népszerűsítéséhez. Jelenleg számos  ipari-, és műhelymotorokban ilyen megoldás dolgozik.

Az elektromos motor két fő részből áll: statikus, úgynevezett álló részből és forgó részből. Az állórész általában egy acélhenger réztekercsekkel, amelyek meghatározott geometriával vannak elrendezve. Ezeket a tekercseket váltó árammal látják el. Az áram áramlása forgó mágneses teret hoz létre az állórészben.

A motort aszinkronnak nevezzük, mert a forgórész és az állórész forgó mágneses tere nincs szinkronban.  Az autóiparban használt aszinkron indukciós motor hatásfoka megközelítőleg 90%. Szilárd és egyszerű kialakítása jellemzi, amely nem igényel ritkaföldfémeket. Ezen tulajdonságainak köszönhetően könnyen használható az iparban és az autóiparban egyaránt. A nagy terhelésekkel szembeni ellenálló képessége miatt ideálisan beépíthető összkerékhajtású járművekbe.

Az aszinkron indukciós motor technológiáját a legnagyobb autóipari konszernek alkalmazzák, mint például az alábbi modellekbe::  Audi e-Tron SUV, Mercedes-Benz EQC, Tesla 3.

2. Állandó mágneses szinkron motor

A fő különbség az aszinkron indukciós motorok és az állandó  szinkron mágneses motorok között az a mód, ahogyan a forgó mágneses mezők keletkeznek és kölcsönhatásba lépnek a forgórészben és az állórészben. A szinkron állandó mágneses motorokban a forgórész természetes forgó mágneses mezővel rendelkezik, amelyet állandó mágnesek állítanak elő. A forgórész és az állórész forgó mágneses tere ezekben a motorokban szinkronizált és nincs "csúszás" jelenség. A megnövelt teljesítménysűrűség nagy erőleadást jelent kis helyigény mellett. Az állandó mágneses motorokat főként egyhajtású járművekben és - érdekes módon - PHEV-hajtású autókban használják hiszen kompakt méretük miatt könnyen beépíthetők a sebességváltó belsejébe. Az állandó mágneses szinkronmotor messzemenően a hatékonyság "királya", amely eléri a 95%-ot.

A probléma az állandó mágnesek gyártásához szükséges nyersanyagok korlátozott elérhetősége és kitermelése. Elsősorban ritkaföldfémekről, például neodímiumról van szó. Ezért a gyártók keresik a kiváltó megoldásokat

Az állandó mágneses motorok a hátsó tengelyen vannak elhelyezve, például a Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Jaguar I-PACE, Audi e-tron GT és Porsche Taycan modellekben.

3. Elektromos gerjesztésű szinkron motor

A korábban említett állandó mágneses szinkronmotorok a leghatékonyabbak, de felépítésükhöz ritkaföldfémek szükségesek. Problémás, mert fogynak az erőforrásaink, és a föld nevű bolygónkra jó pár millió éve nem érkezett új nyersanyag Superman Kryptonite-ját leszámítva. Ennek a problémának a megoldására egyes autógyártók, például a BMW és a Renault-csoport egyre gyakrabban fordul olyan szinkronmotorok felé, amelyek gyártásához nincs szükség nehezen hozzáférhető alapanyagokra.

Az elektromos gerjesztésű motoroknál nincs állandó mágnes a forgórészen. Kefék és csúszógyűrűk szolgálnak a mágneses mező létrehozására a forgórészen. A BMW szerint ez a motortípus hasonlóan magas hatásfokot kínál, akár 93%-ot is. Sajnos a technológia még nem tökéletes, a hagyományos kefék és csúszógyűrűk használata miatt az ilyen motorok rendszeres karbantartást, valamint az elhasználódott "kefék" és "csúszásgátlók" cseréjét igénylik. Bízzunk benne, hogy a gyártók biztosítják ezek hosszú élettartamát.

Az alábbi táblázat bemutatja az egyes motortípusok használatát az elektromos járművek gyártása során:


Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

The Zone TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Ne maradjon le a legújabb híreinkről, ajánlatainkról és iparági újdonságainkról – csak egy kattintásra van tőlük.

Bármikor leiratkozhat a hírleveleink alján található linken keresztül. Az adatkezelés részleteit az Adatvédelmi Szabályzatban találja.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.