Hogyan válasszunk felépítményt? A végtelen variációkból mutatjuk a megoldást

A kishaszongépjárművek, azaz N1-es besorolású teherautók népszerűsége minden évben nő, hiszen gyorsan tudunk célba juttatni friss, speciális vagy értékes árut, amennyiben jól választunk hozzá célfurgont. 3.500 kg össztömegen belül maradni a legtöbb esetben nem egyszerű, sőt minden deka számít! Épp ezért összegyűjtöttük, hogy a végtelen variációk közül miként lehet bölcs és biztonságos kialakítást választani.

Szerző: Halmos Zsolt

Furgon: határtalan szabadság?

A 3.5t-ás furgonok egyre népszerűbbek, hiszen gyakorlatilag egyetlen fő szabály van: ne lépd túl az össztömeget. Nincs bennük még tachográf, tud menni 130 km/h-val, nincs kötelező pihenő idő, annyit lehet vele vezetni egy ültőben, amennyit bírunk. Még. Ugyanis egyre többen érzik, tapasztalják, hogy nincs ez teljesen rendjén: balesetek, túlterhelt járművek, gyorshajtások… Épp ezért egyes nyugat-európai országokban már kérhetik az éjszakai szálláshely igazolását számlával is akár, ha nincs hálófülke a furgonban. És az sem véletlen, hogy az EU-ban már küszöbön van az N1-es kategória újraszabályozása.

Áruszállítási és egészségügyi előírások

Kezdjük a legelején, szinte a legtöbb árura van szállítási előírás, akár egészségügyi (pl: NNK, NÉBIH), akár veszélyességi kategoriába (pl.: ADR) sorolódik rakományunk. Érdemes a szabályok figyelembevételével megtervezni furgonunkat: hőfok, savállóság, rögzítés - hogy csak a leggyakoribbakat írjuk most le.

3500kg sok vagy kevés?

Általában kevés, hiszen a jármű alaptömegét és a sofőr súlyát leszámítva 500 -1500kg marad, amit gyorsan meg lehet tölteni áruval, de ne feledjük, hogy a felépítmény is a rakodósúly kárára megy, így nem mindegy milyen felépítményt teszünk a járműre.

Felépítmény: a multi use = no use?

Kezdő fuvarosok szokása, hogy egy-egy teherjárművet többféle dologra is szeretnének használni. Azonban a multi use - no use, azaz a többféle kialakítással végül semmire sem lesz igazán használható lízingelt teherautónk. Ezért javasoljuk, hogy célfuvarokhoz céljárművet állítsunk csatasorba. 

Ponyvás vagy dobozos?

A ponyvás előnye, hogy m3-ben sokkal többet tudunk bepakolni, mint egy dobozosba, ráadásul három, vagy akár négy irányból is rakodható. Ugyanakkor a dobozos, azaz a zárt furgonban az áru hűtése, fűtése is megoldható a védettségen túl.

Újdonság az a megoldás, hogy hibrid - dróthálós ponyvát készítenek, így egy fokkal biztonságosabban utazik a rakomány, mégis megmarad a nagy térfogat.

Szimpla- vagy duplakabin?

Ez talán a legkönnyebb döntés, de a listánkhoz tartozik. Ha brigádos autóra van szükségünk, egyértelműen a duplakabinos bérfurgon a megfelelő, amely 6-7 üléses verziókban kerül gyártásba.

Gyári vagy speciális?

Nem lehet általános irányt szabni a kérdésnek, hogy melyik a jobb ár-érték arányú döntés. Mindig kérjük ki tehergépjárműflotta értékesítőnk véleményét és tapasztalatát, hiszen az MHC Mobility számos márkával, felépítménygyártóval dolgozik világszerte, így nem csak kis darabszámú magyarországi tapasztalatok, hanem nemzetközi, regionális információk és beszállítók is rendelkezésre állnak. Megéri az alapos kiválasztás, hiszen a fuvarozásnál minden eurocent megtakarítás nagy versenyelőnyt eredményezhet.

Hűtős vagy fagyasztós?

A hűtős és fagyasztós elnevezés között a maximális lehűtési fok adja meg a különbséget. A hűtős általában 5-7°C-ra, a fagyasztós pedig -20°C-ra is képes lehűteni az árut. Természetesen a hűtő berendezéssel együtt járó hőszigetelés is mind visz a jármű térfogatából és terhelhetőségéből, de az egészségügyi előírásokat nem lehet megkerülni, ha hosszú távon és legálisan akarunk az áruszállításban vállalkozni.

Emelőhátfal

Az emelőhátfal 3.5t-s kategóriában igazi luxusnak számít, nem csak a viszonylag magas beruházási költsége, hanem súlya miatt is. Ismét visszautalnánk arra, hogy céleszközt építtetünk flottakezelőnkkel vagy svájci bicskát? Amennyiben látjuk, hogy ez minden szállításnál elengedhetetlen, mert például nehéz gépeket szállítunk, akkor van létjogosultsága bérteherautónkon, ha csak jól jönne egy-egy fuvarnál, akkor igazából visszük magunkkal a súlyát fölöslegesen.

Rakodó- és emelődaru

A daruzás külön szakág, a furgon igazából csak mozgató eszközként van alatta. Emelődarus kocsikból több is szaladgál az utakon 3.5t kategoriában, hiszen nagyon praktikusan lehet velük lámpákat, kábeleket, reklámtáblákat szerelni a magasban. 

A felépítmény tovább él?

Bevett közép-európai szokás, hogy a kiöregedett, eladósorba került furgonról felépítményünket áttesszük az újra. Ez első hallásra gazdaságos és okos megoldásnak tűnhet, nem kizárt, hogy egy-két esetben jó döntés is lehet, de… A serpenyő másik oldalán az alábbiak sorakoznak: felépítmény nélküli régi járművet nehezebb eladni. Az új felépítmény, lehet, hogy még praktikusabb, még könnyebb lett az előd modellhez képest, így akár több árut vihetünk magunkkal, vagy üzemanyag spórolást érhetünk el. Mi az MHC Mobility-nél a legtöbb esetben új felépítményt javaslunk, mert tartósbérleti konstrukcióban ez a legpraktikusabb.

Három megfontolandó kiegészítő

  1. Belső burkolat védelem: A furgon belső bélelése mindenképp fontos, ahogyan a rakomány rögzítése is. Rakomány rögzítéséhez sok-sok praktikus apróság beszerelhető akár utólag is, mint például lekötési pontok, határolók - éljük a lehetőséggel! Nem csak a rakományt és a járművet óvja, hanem életet is menthet egy-egy rosszul sikerült manőver vagy baleset esetén. Nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy a gondos kialakítás és rögzítés többszörösen megtérül.
  2. Légterelő: Amennyiben platós-ponyvás felépítmény mellett döntünk, és a fülkénél magasabb a ponyvázásunk, hosszú távokra mindenképp érdemes légterelőt kérnünk, amely segít csökkenteni a fogyasztásunkat, és nem mellesleg jó reklámfelületként is szolgál.
  3. Parkolást segítő szenzorok / kamerák: Ne spóroljuk ki a tolatókamerát, lehetséges utólag is beépíteni - egy káresemény töredékért tudjuk ezeket a bérleti díjba belekalkulálni, és mindenki jól jár: az ügyvezető, a sofőr és a jármű is.

Gyors fejlődés - az MHC Mobility megoldásaival lehetséges

Az MHC Mobility számos fuvarozó vállalat stratégiai partnere és mobilitás-szolgáltatója, akik élvezik a teherautó tartósbérlet és a szakmai tudás előnyeit. Lehetőség van rövid- és középtávú bérlésre is, amennyiben új szállítmányozási szakágba szeretnénk belevágni - nem kell egyből 4-5 évre bérelni. Amennyiben az MHC Mobility bérleti megoldásait választja, saját tőkéje szabad marad, és a bérleti díj mindent tartalmaz amire Önnek szüksége van a gyors fejlődéshez: minőségi, új járműveket, teljes körű flottakezelést és non-stop asszisztencia szolgálatot cserejármű lehetőséggel.

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.

Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. A cookie-k kezeléséről IDE kattintva tájékozódhat. Több információ. OK