Riport a riportokról

Az alábbiakban egy sok szempontból rendhagyó interjú következik. Nem csak azért, mert inkább volt mini szakmai szeminárium, mint interjú, hanem azért is, mert egy olyan cég bemutatása következik most, akinek nem az EuroFleet MHC Mobility szolgáltat, hanem fordítva. A találkozásunk apropóját ugyan ez az évek óta tartó jó munkakapcsolat adta, de ebben a beszélgetésben nemcsak az derült, hogy mi a jó házasság titka, hanem az is, honnan hova jutott el ez az iparág az elmúlt évek alatt.

Írta: Barna András Képek: Novakildi Photo

Az iData Kft. Magyarország egyik vezető GPS alapú járműkövetéssel foglalkozó vállalata. A tizennyolc évvel ezelőtt alapított cég családi vállalkozásként indult és ezt az identitását akkor sem vesztette el, amikor két évvel ezelőtt csatlakoztak a norvég Norbit ASA cégcsoporthoz. A jelenleg százhúsz főt, ebből negyven fős mérnöki gárdát foglalkoztató cég központja Budapesten található. Itt találkoztunk az iData Kft. kollégáival, akik a fejlesztői osztályon fogadtak bennünket. Ha csukott szemmel vezettek volna ide, kis túlzással akár azt is gondolhattam volna, hogy a Google-hoz érkeztem, annyira bohém a környezet. Ennek okán azon sem csodálkoztam volna, ha valamelyik sarokban egy asztalifoci vagy darts is a részleg szerves része lenne, csak úgy, mint a közösségi tér hívogató babzsák foteljei. El kell engednem a környezet csábítását, sokkal konszolidáltabb helyet találunk a beszélgetésünkhöz, ahol interjú alanyaim Joó Hajnalka kiemelt ügyfélmenedzser és Zölei Nikolett értékesítési vezető az iData, Nagy Gábor gépjármű-üzemeltetési vezető pedig az EuroFleet - MHC Mobility részéről.

Bevallom, gyorsan magába szippant a GPS romantika. Egy időben sokat foglalkoztam ezzel a témával, igaz akkor még mindösszesen három műhold kóborolt az égen, nem úgy, mint mostanság. Noha létjogosultságához már akkor sem fért kétség, a nagy bumm még váratott magára. A túl sok külső körülmény miatt talán csak kevesen hitték azt – az iDatánál biztosan -, hogy ami egykor fényévnyi távolságnak tűnt, ma már a mindennapjaink szerves része. 

Barna András (B.A.): Az iData honlapján jól követhető a céges családfa, de arról lehet tudni valamit, hogy az alapítók miért erre a területre fókuszáltak egykor?

Zölei Nikolett (Z.N.).: Szabó Lajos, a cégalapító, később pedig a hozzá csatlakozó fia, Szabó András, már cégük megalapítása előtt terveztek nyomkövető rendszert, de akkor ez még elsősorban a lopásvédelemre korlátozódott. Később, amikor nyílt az olló és az igények is bővültek léptek szintet és tértek át a telematikai szolgáltatásokra. Ennek nyomán alakult meg az iData Kft. 2005-ben. A vállalat a kezdetektől fogva saját fejlesztésű hardvereket és szoftvereket használ, amik kivétel nélkül a piaci igények kiszolgálására épültek és épülnek a mai napig is.

B.A.: A tulajdonosi körben két éve változás történt.  A Norbit ASA mikor került képbe és miért?

Z.N.: Az elmúlt 18 évben hatalmasat fejlődött a cégünk. Ma 120 munkatársunk, 40 fejlesztő mérnökünk van, akik az állandó megújulás motorjai és persze egy nagyon komoly hátország is kiépült a technológia mögé a 25 fős ügyfélszolgálattól kezdve az értékesítésen át egészen a gyártásig. 

Az utóbbi években a menedzsment már több vételi ajánlatot is kapott, de végül is azért a norvég Norbit akvizíciós ajánlatát fogadták el, mert Szabó András alapítónk szerint ennek a vállalatnak a céges kultúrája áll legközelebb az iDatához. Családias, tevékenységüket tekintve pedig teljesen hasonló, mint a miénk, arról nem beszélve, hogy stabil lábakon álló vállalat, ami erős hátteret biztosít. Két évvel ezelőtt történt meg a felvásárlás, de ez a működésünkre nincsen semmilyen kihatással.

A Norbit új technológiák felé is kapukat nyitott. Például nagyon fejlett szonártechnológiával rendelkeznek, amivel nemcsak a lazacfarmok működését  lehet költséghatékonyabbá és innovatívabbá tenni, hanem a tengeri olajfúrótornyok környékén is ki tudják szűrni a szivárgásokat, ugyanakkor arra is képesek, hogy egy hajótörés során vízbe esett ember hőmérsékletét megmérjék és kihüléses tünetek alapján döntsenek a mentés sorrendjéről. Szóval egy sor különleges megoldást fejlesztettek.

B.A.: Miközben meséltél arra gondoltam, hogy húsz évvel ezelőtt ez még annyira utópisztikusnak tűnt, hogy el sem hittük, ide is eljut a világ. Számomra akkor már az is kunszt volt, ha egy tartálykocsi lefejtő ajtaját figyelni tudták. Ehhez képest hol tartunk ma?

Z.N.: Én 2007-ben kezdtem el dolgozni a telematikával, amikor már voltak az útvonal-riportálások és az üzemanyag-mérések. Az evolúció következő lépcsőjét a járművek CAN-bus-os rendszerének olvasása jelentette, ami szintén nagyjából ekkor vált gyakorlattá. Ez lehetővé tette, hogy rácsatlakozzunk a jármű komputerére és egy sor információt ki tudjunk olvasni a kilométeróra állástól kezdve a gáz- és fékpedál használaton keresztül a fordulatszámig. Később egyre több fejlesztés történt és egyre több és részletesebb riportot lehetett készíteni ennek alapján. Egyre több szolgáltatás jött létre, például tachográf leolvasása távoli eléréssel, majd a vezetési stílus-elemzés. Ma már ott tartunk, hogy erőmérő szenzorokat is alkalmazunk, ezzel validáljuk vissza a GPS adatokat, ebből pedig meg tudjuk állapítani az erős kigyorsításokat, illetve fékezéseket, vagy éppen azt is, hogy a gépkocsivezetőnek milyenek a manőverezési szokásai, amik nem mellékesen, az árubiztonság szempontjából igen fontosak. Mindezek mellett a rendszer természetesen képes elektronikus menetlevél vezetésére, de van egy jól működő automata parkolási rendszerünk is és sorolhatnám. A lényeg, hogy minden technológiánk mindig az ügyféligények szerint lett kifejlesztve.

B.A.: Ki a jó, jobb ezen a piacon?

Z.N.: Van egy-két nagyon jó versenytárs. Ami véleményem szerint a döntő ebben a kérdésben, hogy milyen a gyűjtött adat minősége és persze az, hogy milyen az ügyfélkiszolgálás. Például mennyit kell várni egy ügyfélszolgálati válaszra vagy mennyit kell várnia bárkinek is egy szerelésre. Ezeknél nagyon kontrasztosan kijön a versenytársak közötti különbség. A mi esetünkben különösen fontos a méréspontosság is, mivel saját fejlesztésű és gyártású szondákat használunk. Az elmúlt tizenöt év alatt olyan szintre fejlesztettük ezt az eszközt, ami egyszázalékos pontossággal méri az üzemanyagot. Egy nagyteszt során, amikor 10 000 liter üzemanyagot használtak fel, egy adott időszak alatt mindössze 3 deciliter eltérés volt a tankolások és a mi miért adatunk között.

B.A.: Ma mennyire evidencia egy cég részéről, hogy járműkövető rendszert használjon?

Joó Hajnalka (J.H.): Nemcsak a cégek, hanem magánszemélyek is igénybe veszik ezt a szolgáltatást, utóbbiak elsősorban járművédelmi szempontból. Érdemes ennek okán megemlíteni, hogy az utóbbi időben ismét megugrott az ezirányú kereslet. Míg korábban nem volt jellemző, most feltehetőleg a megemelkedett üzemanyagárak miatt a személyautóknál is releváns lett az üzemanyagfigyelés. Erre jó megoldás nyújt a vezetési stílus-elemzése, ugyanis ezzel befolyásolni lehet a fogyasztást és persze a szervizköltségeket is csökkenteni lehet. Ma már arra is képesek vagyunk, hogy az üzemanyagszint mérőre rákötve egyedi üzemanyag-kontroll támogatást tudjunk nyújtani. 

Z.N.: Ez a rendszer már képes arra is, hogy összefésülje a számlás tankolásokat a valós mért tankolásokkal, amivel ki tudjuk mutatni, hogy esetleg volt-e mellétankolás. Egy olyan cég esetében, ahol mondjuk több száz autó van, ott az üzemanyag-felügyeletet két-három munkavállalóval is képtelenség lenne átfogóan megoldani. Mi ebben segítünk a cégeknek.

B.A.: Szolgáltatói oldalról nyilván marginális, de van arról valamilyen információtok, hogy a gépkocsivezetők miként reagálnak arra, ha a vállalat ilyen kütyüt szereltet a céges autóiba? 

J.H.: Hallottunk már olyat, ahol nemtetszésüket fejezték ki a dolgozók, amikor megtudták, hogy a cégük bevezeti a telematikát, a nyomkövetést. Ilyen esetekben segítünk a cégnek úgy bevezetni, hogy motiválólag hasson a munkavállalóira. Van több pozitív példa is: például a vezetési stílus-elemzés is ilyen. A rendszer ugyanis 1-10 pontig értékel. 1-5-ig tartományba az offenzív stílusban közlekedő gépjárművezetők kerülnek, míg 6-10-ig kategóriába a jó gépkocsivezetők tartoznak. Miután ezt az adott cég rendszeresen deklarálja a gépkocsivezetői között, itt egy idő után verseny alakult ki a dolgozók között, hogy ki kapott jobb értékelést. A cégvezetés ezek után úgy döntött, hogy ez remek motivációs eszköz is, ezért kialakítottak rá egy bónuszrendszert: minél magasabb valakinek az elért pontszáma, annál magasabb bónuszt kap. 

A vezetés istílus-elemzés egyébként összeköthető a NAV norma-riporttal is, amiben meg van határozva, hogy a hatóság adott típusokra milyen átlagfogyasztást ír elő. Amennyiben a gépkocsivezető az átlag alatt fogyaszt, akkor az adott hónapra a megtakarítást járulékmentesen kifizetheti neki a cég, ami egy költséghatékony megoldás például a fizetés kiegészítésre.

B.A.: Nyilván a járműkövetés egyik nagy, hozzáadott értéke, hogy egy vitatott közúti baleset alkalmával az itt képződő adatok akár perdöntőek is lehetnek. Találkoztatok már ilyen esettel?

Z.N.: Ilyennel nem, de azt azonnal látjuk, ha gond van, hiszen, ha a jármű az egyik pillanatban még kilencvennel megy, de öt másodperc múlva a sebessége már nulla, akkor ott egészen biztosan nagy a baj. Jellemzően inkább az üzemanyaggal kapcsolatos visszaélések kivizsgálásában kérik támogatásunkat az ügyfeleink.

Van olyan ügyfelünk – egy közútkezeléssel foglalkozó cég -, akiknek fontos, hogy látszódjon, hogy milyen munkavégzést folytatnak például az autópályán. Ugyanis egy baleset során sokszor előfordul érvként, hogy az adott szakasz nem volt megfelelően gondozva, letakarítva. A mi riportjaink segítségével be tudják mutatni még azt is, hogyan volt beállítva a sószóró, nedves vagy száraz sózás történt-e és oda milyen mennyiséget használtak fel.

B.A.: Gábor, az EuroFleet már hosszú évek óta együttműködik az iData Kft-vel. Ismerve titeket gondolom, előtte megversenyeztettétek a piacot. Miben volt jobb, más az iData, mint a többi érdekelt cég?

Nagy Gábor (N.G.): Hét évvel ezelőtt indult el a mi együttműködésünk. A döntésünkkor nemcsak az volt a szempont, hogy milyen eszköz kerül bele az autókba és az mit tud, hanem az is nagyon fontos volt, hogy milyen tartalom van az ügyfélkiszolgálás mögött. Hiszen az EuroFleet üzleti filozófiájának egy igen fontos sarokpontja, hogy az ügyfeleink számára mi bármikor és bárhonnan elérhetőek legyünk és minden problémájukra tudjunk azonnali válaszokat adni. Ezt viszont csak úgy tudjuk megadni nekik, ha mi is az alvállalkozóinkon, partereinken keresztül ugyanezt megkapjuk. Erre pedig az iDatát találtuk a legalkalmasabbnak.

B.A.: Ez a kérdés már egyszer terítéken volt, de te hogyan látod flottakezelői oldalról nézve a járműkövetés elfogadottságát vásárlói oldalon?

N.G.: Nagyon változó. Vannak egyautós cégek, akik kényelmi szempontból kérik ezt a szolgáltatást, hiszen például nem kell menetlevelet vezetniük. A nagyobb vállalkozásoknál, ahol üzletkötők használják az autókat, ott nyilván a tulajdonos szeretné figyelni, hogy ki hogyan használja az autóját. És innentől kezdve jószerével a sor végtelen, hiszen mindenkinek azokat a szolgáltatásokat szerelik be, amelyekre szüksége van. Titkon mindig azt gondoljuk, hogy egyszer olyan dolog is felmerül, amire nincsen kész megoldás, de egyelőre senki nem tudott kifogni az iDatán, minden választ csak „le kellett venniük a polcról”, legyen az bármennyire is egyedinek tűnő igény.

B.A.: Amióta tart ez a munkakapcsolat hány flottás autótokba szerelték be szolgáltatást?

N.G.: 400 autó fölött van, amiben az iData rendszere fut.

B.A.: Egyébként flottakezelői oldalról mennyire kell ismernetek a járműkövetés technológiáját?

N.G.: Szerencsére semennyire. Mi csak megrendeljük az eszközt és összekötjük a felhasználót a szolgáltatóval. Már csak annak okán is, mert olyan nagy és szerteágazó a szolgáltatási paletta, hogy minden kérdésre úgysem tudnánk hiteles választ adni. 

J.H.: Az iData időről-időre segítségként, oktatást tart az EuroFleet értékesítőinek és van olyan segédanyagunk is, ami sok kérdésre megadja a választ. De jellemzően, közvetlenül az ügyféllel összekötve tudjuk megadni a legjobb alternatívákat.

B.A.: Adódik a kérdés, hogy ez a szolgáltatás benne van a bérleti díjban vagy az ügyfél külön szerződik?

N.G.: Opcionális, bármelyik lehetőséget tudjuk biztosítani.

B.A.: És mi a jellemzőbb: a cégek megveszik az eszközt és csak a szolgáltatást fizetik vagy bérlik mind a kettőt?

Z.N.: Nem olyan régen készült egy kimutatás erről, amiből az látszott, hogy szinte ugyanannyian vannak, akik megvásárolják, mint azok, akik csak bérlik az eszközt. Egyébként jellemzően azok választják a bérleti konstrukciót, akik már hosszú ideje használnak telematikai szolgáltatásokat.

B.A.: Annyira sokrétű a szolgáltatási paletta, hogy lehet itt beszélni csomagdíjakról, vagy pont az említett sokrétűség miatt az árképzés személyre, azaz cégre szabott?

Z.N.: A szolgáltatások díja cégre szabott. Mindig törekszünk arra, hogy a konkrét cég működését szolgáljuk ki, ebben az egyedi, illetve a specifikus igények kielégítése is benne van. Nekünk az a célunk, hogy az ügyfélnek ne a kelljen gép előtt ülnie, hanem csak annyi legyen feladata, hogy online belép és megnézi, éppen hol tartanak az autói. Minden mást mi úgy összekészítünk komplett riportcsomagokba vagy értesítésekbe, hogy ahhoz már az ügyfélnek nem kell hozzányúlnia – minden summa ott van a lap alján.

B.A.: Az autóipar vívja a maga forradalmát, az elektromos autózás egyre nagyobb teret nyer, ami a járműkövetés rendszerekre is hatással van, hiszen a fókuszpontok változhatnak. Érzitek ennek valamilyen hatását már?

Z.N.: Mi 5400 partnerrel dolgozunk, 40 000 autót követünk, már csak ennek okán is törvényszerű, hogy keletkezzenek új igények. Arról nem beszélve, hogy ezen cégeknél is megjelentek már a hibrid, plug-in hibrid rendszerek vagy éppen a teljesen elektromos autók. Egy ügyfelünk például azt kérte tőlünk, hogy találjunk megoldást arra, hogyan tudják korrekt módon elszámolni a plug-in hibrid autók otthoni töltését. Ez a rendszer azóta kifejlesztésre került, működik és minden hónapban tételes elszámolást készít forintra lebontva.

Azt gondolom, általánosságban a kihívás az, hogy ez a fejlesztés járműtípusonként eltér, ezért ez egy kicsit időigényes dolog. Amiért viszont nem kihívás, hogy nagyon jó a szakember-gárdánk van. Ennek köszönhetően, ha megvan a kérdéses járműtípus adatcsomagja, akkor onnantól kezdve a leprogramozás már viszonylag gyorsan megy, aminek a végén csak kiküldünk egy firmware frissítést az eszközökre. Így minden olyan partner számára elérhetővé válik, akiknek adott típusú járműve van. 

B.A.: Szerintetek hol lehet a vége ennek a telematika-rendszernek? Mi itt most nagyon autóközpontúak voltunk, de azért ez egy határtalanul nagy terület.

Z.N.: Mi sem csak járműkövetéssel foglalkozunk. Például figyelünk hűtőházat, vitorlás hajót, mozdonyt, folyami bóját és villanypásztort is. Tulajdonképpen minden dolog követhető vagy mérhető. Nyitottak vagyunk az innovációra, örömmel vállaljuk a niche piacoktól érkező kihívásokat és valósítjuk meg közösen elképzeléseiket, illetve együtt találjuk ki, hogyan lehet ezt igazán jól csinálni.

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu Behaviour HR Magazin TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.

Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. A cookie-k kezeléséről IDE kattintva tájékozódhat. Több információ. OK