Újfajta, szódiumos akkumulátor a láthatáron!

Folytatjuk akkumulátor sorozatunkat - ezúttal az új, Natrium-Ion összetételű akkumulátorral ismerkedünk, melyet a texasi Austin Intézet mérnökei fejlesztenek teljes erőbedobással.

Írta: Tomasz Piekarski

Miért van ennyi fajta akkumulátor?

Joggal tehetjük fel a kérdést laikusként, mire föl ennyi féle akkumulátor? Egyrészt azért, mert ez még egy új technológia, így különböző gyártók versengenek egymással “a legjobb” megoldásért. Másrészt, a köztudott nyersanyag-szűkösség miatt nem lehet minden akkumulátort ugyanabból a mixből előállítani. Harmadrészt ahány autó - annyiféle igény: figyelni kell arra is hogy a jármű hasznossága mire van optimalizálva. Rövid távok nagy erőbedobással, hosszútávok takarékosan, gyorstöltés kell-e vagy megfelelő a közepes vagy lassú áramfelvétel. Így alakulnak, fejlődnek a különböző akkumulátor koktélok.

Mi a különbség?

A járművekben található akkumulátorok cellái elsősorban fizikai szerkezetükben, felépítési technológiájukban és a felhasznált elektrolit típusában különböznek egymástól. Mindezek a tényezők közvetlenül befolyásolják az elektromos autók akkumulátorainak főbb jellemzőit és alkalmazását. 

Novum Texasból

A texasi Austin Intézet mérnökei az elmúlt évben nátriumot (Na-Ion) használó szilárd elektrolitot tartalmazó akkumulátorcellát fejlesztettek ki. A sorozatgyártás előtti tesztelés még folyamatban van, de az eddigi eredmények ígéretesek. A szilárd elektrolit alapú cellák körülbelül 1000 teljes töltési ciklust bírnak ki, maga a nátrium pedig, mint a cella alapvető eleme, kedvező árfekvésű és könnyen hozzáférhető.  

A nyílt műszaki forrásokból elérhető számos publikáció alapján az új technológiákban a trend az aszfalt, grafén, szilícium, kén, nátrium felhasználásával működő „szilárd” elektrolitokon alapuló cellák irányába mutat – ezek az anyagok és elemek lesznek a jövőben a legmodernebb, nagy teljesítményű elektromos cellák alapvető építőkövei.

Az austini kutatók azon dolgoznak, hogy úgy növeljék a Na-ion cellákból nyert feszültséget és áramerősséget, hogy azokat széles körben lehessen használni a közlekedésben különböző típusú járműveknél.

Líthium vs Natrium

Fontos, hogy a kén, a nátrium és a szilícium könnyen hozzáférhető és gazdaságosan beszerezhető elemek, és a leginkább használt lítiumhoz hasonló vagy azt meghaladó teljesítményt ígérnek.

A lítium és a nátrium egyaránt a lítiumcsoportba tartozik, és hasonló reakciókészséggel rendelkeznek, viszont a nátrium, az egyik leggyakoribb elem a Földön, ellentétben a lítiummal, ami szűkösen áll rendelkezésre.  A Texasban kifejlesztett Na-ion cellákban a lítiumot nátrium anóddal, a gyúlékony folyékony elektrolitokat pedig kénalapú szilárd elektrolitokkal váltották fel, növelve a biztonságot.

Energiasűrűség - a hatótáv maximalizásáért

Ezen felül a korábban kerámiából készült katódot szerves anyaggal helyettesítették, ami növelte a rugalmasságát.  Több száz ciklusnyi működés után sem állapítottak meg hatásfokcsökkenést, pedig a katódon magas, 490Wh/kg energiasűrűséget értek el.

A katódon elért végső energiasűrűség 590Wh/kg volt, ami megegyezik a drágább lítium-ion eredményével. Több mint 500 ciklusnyi működés után a cellák a névleges értékek 89%-át elérő hatásfokot mutattak. 

Az Európai Uniós országok megállíthatatlanul folytatják az átállást  az elektromos  - zéró emissziós - közlekedésre, így minden újfajta, költség- és energiahatékony, illetve megbízható akkumulátor-megoldásnak örül a piac.

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

The Zone TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Ne maradjon le a legújabb híreinkről, ajánlatainkról és iparági újdonságainkról – csak egy kattintásra van tőlük.

Bármikor leiratkozhat a hírleveleink alján található linken keresztül. Az adatkezelés részleteit az Adatvédelmi Szabályzatban találja.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.