Az Országos Flottafelmérés keretén belül áttekintettük a magyarországi vállalatok gépjárműhasználati szokásait, mely során számos értékes trendet azonosítottunk. Kutatásunk a gépjárművek állapotát, jogviszonyát, motorizáltságát, üzemeltetését, valamint a beszerzési folyamatokat vizsgálta, különös figyelmet fordítva a 2035-től kötelező elektrifikációra. A felmérés értékét emeli, hogy a kitöltők túlnyomó többsége cégvezető volt, így döntéshozói szemszögből érkeztek a válaszok.
A felmérésben részt vevő állomány közel 60%-a már csereérett állapotban van, vagyis 4 évnél idősebb járművek alkotják a vállalkozások flottaparkját. A különböző konstrukciók azonban jelentős eltéréseket mutatnak.
A tulajdonolt járművek átlagos életkora meghaladja az 5 évet, míg az operatív lízinges flottákban fiatalabb 2-3 éves autók jellemzők.
„A tulajdonlás érdekében tőkeigényes nagy beruházást kell végre hajtani, ezért hajlamosak vagyunk a frissítést elodázni, amiből elindulhat egy negatív spirál. Az új váltóval még egy kicsit tovább használjuk a járművünket, aztán beesik még egy váratlan milliós tételű alkatrészcsere, az üzembiztonság csökken, a költségek nőnek. Hiába cserélünk ki rajta egyre több mindent, az autó összességében tovább avul, sőt a garancia is már rég kifutott alóla.
Ezzel szemben a tartósbérletnél a bérlési időtartam optimalizálva van az autó első életciklusához, így tervezhetőbbek a költségek, és jóval üzembiztosabb, modernebb flottával közlekedhetnek a munkavállalók, nem beszélve arról, hogy a vállalattól nem követel befektetést és a cash-flow-t is megkíméli.” – hívja fel a figyelmet Lakatos Gergely, az MHC Mobility üzletfejlesztési vezetője.
Ugyanakkor jó hír, hogy a válaszadók 64%-a tervezi új gépjárművek beszerzését a következő fél évben és csak elenyésző (14%) azon válaszadók száma, akik anyagi okok miatt halasztják a beszerzéseseket.
Világszerte növekvő tendenciát mutat a gépjárműlízing, ami Magyarországon is tetten érhető. Bár a futó autók nagy része még mindig a tulajdonban van, azonban a túlnyomó többség (75%) a következő beszerzéséhez új flottakezelési megoldást keres.
Ennek háttérben két fő tényező áll:
• Egyre kevesebb az olyan munkavállaló, aki vállalaton belül szakmailag képes kezelni a flottaparkot. A cégek kevesebb mint harmadánál van szakmai ismeretekkel rendelkező flottafelelős.
• A legnagyobb fekete lyuk a cégvezetők számára az üzemeltetési- és szerviz költségek tervezése, és visszaellenőrzése. A válaszadók közel 60%-a ezt jelölte meg a legfőbb nehézségnek flottájuk kapcsán.
Az MHC Mobility Országos Flottafelmérése alapján a szakmai flottamenedzserek jelentősége egyértelmű, hiszen tudásukkal és tapasztalatukkal hozzájárulnak a gépjárműflotta hatékony kezeléséhez.
A vállalati gépjárművek beszerzési folyamatával kapcsolatban megkérdeztük, milyen szempontok alapján választják ki az új járművet.
Bár a beszerzési ár és a bérleti díj továbbra is legfontosabb szempontja a gépjármű-beszerzési folyamatnak, mostanra már számos új tényező is szerepet játszik a döntéshozatalban.
A felhasználói igények (célszerszám) és az üzemanyag-fogyasztás például a prioritás lista élmezőnyébe került, amely több szempontból is örömteli. Minél pontosabban választjuk ki az autót, annál hatékonyabban tudjuk használni azt, az üzemanyag-takarékosság pedig előre vetíti a környezettudatosabb közlekedést.
Annak ellenére, hogy a beszerzési költség kiemelt figyelmet kap, két tényezőről megfeledkeznek. Ez a két tényező az autóipari gyors változások és a 2035-ös elektrifikációs átállás határideje miatt egyre nagyobb költséggel és időráfordítással terhelheti be a vállalatokat.
A két mumust az Országos Flottafelmérő teljes riportjából tudhatja meg.
Ne hagyja ki a lehetőséget, hogy naprakész információkkal rendelkezzen a flottakezelés terén és versenyelőnyhöz juttassa vállalkozását!
Teljes riport letöltése | MHC Mobility
• segít megérteni, hogyan lehet sikeresen kezelni a flottaparkot, részletezi a beszerzési döntések fontos tényezőit, a gépjármű-üzemeltetés legfőbb kihívásait,
• bemutatja az aktuális magyarországi helyzetet a vállalatok gépjármű ügyintézési szokásaival kapcsolatban,
• elektromobilitás kapcsán feltárja, hogy mi a helyzet a magyar vállalatok körében, és hogyan érdemes 2035-re felkészülni.
Ha szeretné, megismerni a két mumust. Ha szeretne képbe kerülni miként tervezik a hazai vállalatok az elektromos átállást. Töltse le az MHC Mobility Országos Flottafelmérő teljes riportját.