Az elektromos járművekre való átállás megfordíthatatlannak tűnik, attól függetlenül, hogy miként viszonyolunk ehhez. Korábbi cikkünkben már foglalkoztunk azzal, hogy melyik meghajtást mire optimális használni, most viszont összegyűjtöttük a legfontosabb szempontokat, miként válasszunk teljesen elektromos (BEV) járművet flottánkba. Mindenekelőtt tartsuk szem előtt a Galaxis útikalauz stopposoknak első törvényét: Ne pánikoljunk! - hiszen sokkal könnyebb a helyzetünk, mint pár éve. Nézzük a listát!
Írta: Lakatos Gergely
Klasszikus forma - hasonló komfort?
Nem, sőt! Valljuk be, az új e-autók nagyon jól néznek ki! A teljesen elektromos járművek külsőre feltűnőbb, modernebb design-nal rendelkeznek, amelynek nagyrészt a figyelemfelkeltés a célja. Jó hír a kényelmet kedvelőknek, hogy egy elektromos autóba kevesebb alkatrészt kell beépíteni, ezért hasonló méret esetén több hely maradhat az utasoknak és a csomagoknak, feltéve, ha a modellt kifejezetten elektromos autónak tervezték (pl: Kia EV6), és nem valami közös platformot módosítottak le elektromosra (pl: eGolf). Így nem kell nagy autót választanunk ahhoz, hogy kényelmesen utazzunk, és a parkolás se legyen olyan nehézkes. Az elektromos kisteherautó bérlés szintén remek lehetőség lehet azok számára, akik nem szeretnének kompromisszumot kötni a kényelem és a praktikum között. Az ilyen járművek hasonló előnyöket kínálnak, mint a személyautók, úgymint kevesebb alkatrész, nagyobb belső tér és modern design.
Hatótáv a minden?
Bár az e-autó ellenesek leginkább a hatótáv parával ijesztik el az embereket a villanyflottától, ez az ellenérv a felhasználók, több mint háromnegyedénél mára a múlt. A hétköznapi autóhasználatot, sőt a hétvégi kirándulásokat is jól megválasztott villanyautóval simán teljesítik a járművek. Valóban, nem lehet velük töltés nélkül 700 km-t egy ütemben leautózni, de átlagosan évente erre maximum 2-3x van szükségünk. Ilyen hosszú utat pedig egy jó ebédszünet nélkül már nem tesz meg az ember. A hatótáv kiszámolásában segítséget nyújt keretes írásunk.
Akkumulátor - a méret a lényeg?
Igen is, meg nem is. Sok elektromos modellt lehet többféle akkumulátor kapacitással kapni, így érdemes a számunkra megfelelő méretet kiválasztani. Akkumulátor kapcsán még két fő szempontot szükséges figyelembe venni, ha jól akarunk dönteni! Az egyik: a villanyautó akkumulátora milyen fűtő-hűtő berendezéssel van ellátva, ami nem csak a hatótávolságra van pozitív befolyással, hanem a töltési sebességre is? A másik: milyen teljesítmény garanciát vállal a gyártó? A legtöbb gyártó 3-6 év vagy 150 - 200.000 km-re ad 80-90%-os kapacitás garanciát. Jó bérleti díj eléréséhez javasoljuk, hogy az elektromos autót még a garancia 1 éves vagy 20.000 km-es lejárta előtt adjuk vissza, mert így jobb maradványértékkel lehet számolni. Nem mintha utána az akkumulátor egyből meghalna, hiszen a gyártók 2.000 teljes töltési ciklusra tervezik őket. 2-300 km-es hatótávval számolva akár 400-600.000 km-t is elmegy egy akkumulátor, ami több mint kívánatos, ha figyelembe vesszük, hogy egy benzin / dízel motor hasznos gazdasági élettartama 250-350e km. A gépjármű flottakezelés során a flottakezelő cégek számára különösen fontos, hogy az általuk kezelt elektromos járművek akkumulátorai a lehető legjobb állapotban legyenek. Ez nem csak a hatékonyságot növeli, hanem a hosszú távú költségek optimalizálásában is szerepet játszik.
Mi az átlagos töltési idő?
A töltés kapcsán egy határozott tanácsunk van: csak akkor vágjunk bele elektromos autó tartós bérletébe, ha otthon vagy a munkahelyünkön saját töltőről tudjuk “tankolni” az autónkat, maximum 4-8 óra alatt. Teljesen elektromos autó esetén ez egy gyorstöltős csatlakozási lehetőséget jelent, amelyet dedikáltan használhatunk, azaz biztosan rendelkezésre áll, bármikor is lenne rá szükségünk. Nem, a 220V-os hagyományos konnektoros töltés nem elég erre, mert azzal akár több mint egy nap is lehet a teljes töltési idő. Mondjuk mindezt azért, mert bár az utcai nyilvános töltőhálózat szépen fejlődik, de egyrészt háromszor drágább az otthoni töltésnél, másrészt a szolgáltatás minősége és elérhetősége területenként változik.
Léteznek már kiforrott modellek?
Jó hírünk, hogy igen! Több olyan villanyautó is elérhető immáron operatív lízing szolgáltatásunkon keresztül, amelyekből már több verzió is legurult a gyártósorról, így kiforrott modellekről beszélhetünk. Ha jó modellt választunk, 2022-ben már nem az első kísérleti alanyok leszünk first edition-ös járműben ülve.
Mire figyelj a hétköznapokban?
Ahogy a bevezetőnkben is írtuk, nem kell pánikolni - nem kell újra megtanulni autót vezetni. Ha az alábbi négy tanácsot betartjuk, boldogságban és biztonságban fogjuk tölteni utazásainkat az új elektromos autónkkal. Természetesen az első a töltöttség állapota! Az ideális, ha 25-80% között tartjuk a töltöttségi szintet. A kijelzőről leolvasható maradék hatótáv az utolsó 100 km-en belül drasztikusan tud csökkenni, és ez leginkább rajtunk múlik: a vezetési stílusunkon, és az előttünk álló dimbes-dombos vagy éppenséggel lejtősebb útiterven. Másodikként az alváz fokozott védelmét emelnénk ki, ugyanis a legtöbb e-autóban itt lakik az akkumulátor. Ha durvábban hajtunk fel egy rámpára, vagy egy fekvő rendőrön hajtunk át padlógázzal - nem csak az alváz bánja, hanem akár az akkumulátor is megsérülhet! Harmadikként az extrém hőmérséklet említeném - ha mínuszokban vagy nagy kánikulában hagyjuk az autót, az egy idő után nem tesz jót az akkumulátornak. Ilyen esetben egyes e-autók elkezdik magukat hűteni-fűteni a hatótávunk terhére. Utolsóként, de szintén praktikus tanács a távolléti üzemmód. Ha több, mint egy hétre hagyjuk állni a járművet mert szabadságra mentünk, vagy éppenséggel elektromos kerékpárunkkal járunk munkába, az akkumulátort 60-70%-os állapotban tároljuk, és távolról applikáción keresztül hetente egyszer nézzünk rá, kell-e esetleg utántölteni, mert a lemerült állapotot egyik akkumulátor típus sem szereti, a mélymerülés pedig kifejezetten degradálja az akkumulátort.
Next step?
Ahogy a fentiekből is kiderült, az elektromos autózás már a legtöbb ember igényeinek megfelelő lehet. Amennyiben további kérdése merülne fel, forduljon hozzánk bizalommal, és segítünk eldönteni, hogy melyik jármű, milyen motorizáltsággal lenne a legmegfelelőbb Önnek. Ne feledje, mi nem csak márka-, hanem meghajtás független flottakezelők vagyunk, így mindenféle típusú és meghajtású gépjárműre van teljes körű prémium minőségű mobilitási megoldásunk.