MHC Magazin

A papíróriás - Interjú Vajda Attilával, a Vajda-Papír alapító ügyvezető igazgatójával ꟾ MHC Mobility Magyarország

Az idén 22 éves Vajda-Papír ma már a régió meghatározó papíripari szereplője, Vajda Attila szerint a munkatársak lelkes és becsületes munkája mellett annak is köszönhető, hogy ragaszkodnak a minőséghez, a versenyképes működéshez és árakhoz, valamint az erősebb környezetvédelmi termékjellemzőkhöz. A vállalatcsoport első embere büszke arra, hogy cége elkötelezett társadalmi felelősségvállalásban. A 2011-ben született Ooops! brand köré egy empatikus Ooops! közösség épült, akikre rendre számíthatnak a már hagyományosnak mondható jótékonysági kampányaikban, amelyeket a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal és a Magyar Betegápoló Irgalmasrenddel szoros együttműködésben bonyolítanak le.

Mivel foglalkozott a Vajda-Papír előtt?

Gyerekként, az iskolában az egyetlen vágyam az volt, hogy televízió- és rádióműszerész lehessek, ezért ebben az irányban tanultam tovább. Budapesten végeztem el a műszaki középiskolát, azonban egy külföldi cserediákprogram megváltoztatta a szakma iránti elkötelezettségemet és a külkereskedelem, a szállítmányozás és a nemzetközi üzletek kezdte el vonzani. Amikor elkezdtem a középiskolát, tudtam, hogy zsebpénzre lesz szükségem, amit megpróbáltam saját magam kitermelni. A piacozás lett a munkám, több terméket is árultunk. Majd a külkereskedelmi főiskolán tanultam és a felsőfokú tanulmányaim során a szállítmányozás vált az érdeklődésem központjává, majd ebben is dolgoztam hét éven keresztül, és közben a higiéniai papírtermékek gyártásával is elkezdtünk foglalkozni.

Miért vágott bele a papír üzletbe, és miért pont a toalettpapír volt az első termékük?

A feleségemmel első generációs entrepreneur tulajdonosok vagyunk, nem kaptuk a céget, hanem azt a nulláról, egy kis raktárból indulva teremtettük meg. Főállásban mindketten a külkereskedelemben dolgoztunk egy piacvezető szállítmányozási cégnél, a hétvégeken piacozással foglalkoztunk. Hamar rájöttünk, hogy a stabil jövőképet a gyártás teremtheti meg és egy véletlen folytán döntöttünk a higiéniai papírtermékek mellett. Olyan terméket kerestünk, amit közvetlenül tudunk értékesíteni, nincs szükségünk közvetítőre. Vettünk egy berendezést, amivel ketten, majd a család több tagjának segítségével elkezdtük a higiéniai papírterméket feldolgozni azzal a céllal, hogy majd a piacon áruljuk. Munka mellett dolgoztunk éjszakánként. Egyre több megrendelésünk lett, sőt áruházláncoknak is elkezdtünk szállítani, ami megalapozta a mai Vajda-Papír megszületését. A Vajda-Papír mára már vállalatcsoporttá nőtte ki magát, a cég jelen van Budapesten, Székesfehérváron, Dunaföldváron és még Norvégiában is. 

Milyen kihívásokkal találkoztak ezen a piacon? 

Szépen fejlődtünk évről évre, mindig is a minőség és a megbízhatóság volt ránk jellemző. Sokat változott a világ az indulásunk óta eltelt 24 esztendőben, ezért inkább a jelen legfontosabb kihívásairól és trendjeiről beszélnék. Komoly kihívás az energiaárak robbanása és a cellulóz árának elszabadulása is. Az energiaköltség-emelkedés már 2021-ben látványos volt, a Vajda-Papír anyagi jellegű ráfordításai főleg ezért több mint 20%-kal nőttek. 2022-ben az ukrajnai háború következményeként előállt energiakrízis azzal fenyegetett, hogy a cég energiaszámlái több mint 100 %-kal is emelkedhetnek. Az elmúlt évek előrelátó fenntarthatóság jegyében végrehajtott beruházásainak, az újabb energiatakarékossági intézkedéseknek és az enyhe télnek köszönhetően azonban a legrosszabb forgatókönyvhöz képest legalább 30%-kal sikerült csökkenteni a téli energiaszámlát, ám a 70%-os költségnövekedés így is nagyon jelentős. Az energia költségeink havi szinten is több milliárd forintra rúgnak. Hatékonyság növeléssel és folyamatos monitorozással igyekszünk optimalizálni. A tavalyi kihívásokkal teli évnek után azt látom, hogy sok területen konszolidálódni látszik a helyzet: az infláció fékeződik, az ellátási láncok akadozása megszűnik, idén a jövedelmezőség újbóli javulására számítunk.


Mi kellett ahhoz, hogy a hazai piac meghatározó szereplői legyenek?

Az első 15 évben még minden tekintetben az egyik évről a másikra gondolkodtunk, de azóta egyre tudatosabbak lettünk. Már jó ideje több évre előre tervezünk. Azt is viszonylag hamar felismertük: ahhoz, hogy tudjuk, milyen irányba haladunk, célokkal is rendelkeznünk kell. Ezek eleinte rövid távra szóltak, de ma már tudjuk, milyen vállalatot, milyen portfólióval szeretnénk látni 5, akár 10 év múlva és tudatosan építkezünk ebbe az irányba. Ehhez kötődik, hogy miközben a kereskedelmi márkás beszállításról sem mondunk le, több mint tíz éve Ooops! márkanéven nagyon tudatos saját brandépítésbe is belekezdtünk. Így értük el azt, hogy Európában szinte egyedülállóan, gyártóként a forgalmunk 50 százalékát már a saját márkatermékeink teszik ki, amelyeket nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is sokfelé értékesítünk.

Milyen fogadtatása volt a termékeiknek és mit szólt a konkurencia?

Nézzük a jelent. Négy nagy termékcsoportunk van, a konyhai papírtörlő, a toalettpapír, a zsebkendő és a papírszalvéta. Ezekből több mint 500 különböző terméket gyártunk, amelyek között természetesen vannak hasonlóságok. Közülük természetszerűleg a saját Ooops! márkacsalád az, amely az innovációt, a termékfejlesztést legelőször magán hordozza és később az igények alapján ezek is megjelennek az általunk másoknak – például a hipermarketeknek -, megrendelésre gyártott kereskedelmi márkás termékekben is. A hazai és a nemzetközi piacainkon is szeretik a termékeinket. 

Viszonylag gyorsan kiléptek a nemzetközi piacra, miért és mennyire volt nehéz?

A nemzetközi nyitásnak azért is volt nagy szerepe a cég fejlődésében, mert így olyan finanszírozókkal és külföldi gazdasági szakemberekkel dolgoztunk együtt, akiktől a világpiacon is hasznosítható tudást szereztünk. 24 évvel ezelőtt, amikor a Vajda-Papír kis családi vállalkozásként elindult, talán álmodni sem mertünk arról, hogy nem is olyan hosszú idő alatt nemzetközi céggé növi ki magát. Ma viszont már az egyetlen napi fogyasztási cikkeket előállító és exportáló, magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező norvégiai vállalat fennállásának 10. évfordulóját ünnepeljük. Ez komoly mérföldkő a vállalatcsoportunk életében, amely bizonyítja, hogy Magyarország piacvezető higiéniai papírgyártója, a Vajda-Papír sikeres vízióval rendelkezik Magyarországon és Skandináviában egyaránt. Ennek jelentőségét az is mutatja, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter úr június 1-jén ellátogatott drammeni gyárunkba az évforduló alkalmából. Fontos kiemelnem, hogy az elmúlt évtized sikerei nagyrészt a norvég kollektívának köszönhetők, a kollégák kitartó, precíz munkájának, a komoly múltú papírgyártási tapasztalatnak, amiből mi is sokat tanulhattunk a kezdetektől fogva. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy jól döntöttünk 10 évvel ezelőtt, pedig nagy bátorság és elszántság is kellett a norvégiai és az egész skandináv piacra lépésünkhöz. Az idő igazolta a külpiaci terjeszkedési stratégiánk helyességét, amit azóta is az egyik prioritásnak tart a menedzsment. 

Milyen kihívások érték a nemzetközi terjeszkedés közben?

Üzletmenetünk sajátossága, hogy egy olyan geográfiai diverzifikációt sikerült megteremtenünk, amely a fő piacunknak számító magyar és a stratégiai piacnak tekinthető környező országok mellett – Skandináviától a Szubszaharán és a Közel, illetve Távol-Keleten át egészen Közép-Amerikáig - a világ legtávolabbi pontjait is felöleli. Ennek köszönhetően kiegyenlítődnek a különféle hatások: az esetleges forgalomcsökkenést, vagy növekedést így sosem lökésszerűen érezzük. A nagyobb kereslet nem jelent számunkra gondot hosszú távon, hiszen egy átlagos évben – azt alapul véve, hogy egy magyar családban egy fő évi 9 kilogramm higiéniai papírterméket használ fel –, cégcsoportunk 13 millió ember higiéniai papírszükségleteit elégítheti ki. A Vajda-Papír éves higiéniai alappapír gyártása bőven meghaladja a belföldi igényeket, így akár Magyarország önellátása is biztosított lehet ezekből a termékekből, még megnövekedett kereslet mellett is. A piac még jelentős fejlődési potenciállal is rendelkezik, hiszen a magyar 9 kilogrammos adatnál például jóval magasabb a skandináv 23 kilogrammos átlag, de a nyugat-európai is 14 kilogrammal, Romániában és a Balkánon azonban alacsonyabb, 7-8 kilogramm között van az éves fogyasztás. 

Hogyan kerültek kapcsolatba az MHC Mobilityvel?

Az MHC Mobility Hungary jogelődje a Fraikin Magyarország Kft. üzletkötője kereste meg cégünket járműbérlettel kapcsolatban. Ezt követően elkezdtük az együttműködést félpótkocsik bérléssel, majd 2022-ben 17db nyerges vontató is csatlakozott a flottához. 17db szerelvény tartósbérletére kötöttünk szerződést. A DAF XF 480 SSC Mega nyergesvontatókhoz Schmitz Cargobull AG Mega Varios félpótkocsik társulnak. A flotta újabb üzleti céljainkban nagyon fontos szerepet tölt be. 2022-ben új fuvarozási üzletágat indított a Vajda-Papír Kft. korszerű környezetbarát gépparkkal, hogy függetlenedve a külső szállító partnerektől, a károsanyag kibocsátás és költségek csökkentése mellett garantálhassuk a vevőink kifogástalan és rugalmas kiszolgálását. Mind belföldi, mind külföldi viszonylatban is optimalizáljuk a szállítási tevékenységet és harmadik félnek is nyújtunk szállítási szolgáltatást. Az új üzletág jól teljesít, ezért a cél, hogy 2023-ban bővítsük a szolgáltatásaikat partnereik részére.

Milyen tapasztalatuk van ez együttműködésről?

Az együttműködésünk mind operatív, mint vezetői szinten kiváló. Az új járműparkkal új távlatok  és lehetőségek nyílnak vállalatunk számára. Örülünk, hogy bővülünk. Köszönjük az együttműködést EuroFleet Gépjármű Flottakezelő Zrt.-nek (MHC Mobility Hungary).

Mik a cég következő tervei a magyar és a nemzetközi növekedés, valamint a technológiai vagy fenntarthatóság terén?

A Vajda-Papír Kft. 40 milliárd forintot fordított arra az elmúlt 10 évben, hogy higiéniai papírgyártása és üzemeltetése a legkörnyezetkímélőbb, fenntartható technológiákkal valósulhasson meg. Meghatározó feladatunknak tekintjük a 2050-ig teljesítendő zéró kibocsátáshoz vezető úton tett vállalásainkat, amelyet ESG jelentésünkben ismertettünk. Ennek részeként 2030-ig 20%-kal csökkentjük a gyártás és működés során igényelt vízfogyasztásunkat, tovább redukáljuk a hulladéktermelést, a megelőzés, csökkentés, újrahasznosítás és újra-használat révén, valamint 50%-kal megnöveljük a megújuló energiák részarányát saját működésünkben és cégcsoportunk telephelyein. Bővítjük a fenntartható higiéniai termékek palettáját, azon dolgozunk, hogy a környezettudatos termékek száma elérje a 45 %-ot 2023 év végére. Évente 140 000 tonna papírterméket gyártanak egy kifejezetten energiaintenzív területen, ami hatalmas felelősség. A fenntarthatóságot szem előtt tartva gyártunk, tisztelettel bánva környezetünkkel, felelősségteljes hozzáállással munkavállalóinkkal szemben és a hatékonyságot is szem előtt tartva a rendelkezésre álló alapanyag, az energia és víz felhasználása során és a szállítási utak megtervezésénél” - hangsúlyozta. Fenntartható fejlődésünk záloga a 2030-ig szóló ütemtervünk, amely egyértelmű célokat határoz meg összhangban az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célokkal. A Vajda-Papír ESG-stratégiájának fő pillérei a környezetbarát gyártás, modern, környezetkímélő technikai megoldásokkal; a környezettudatos alapanyag-beszerzés igazoltan felelős erdőgazdálkodásból származó rost felhasználása; a környezettudatos üzemeltetés és működés, ennek részeként a környezettudatos szállítmányozás, amely kevesebb CO2-terheléssel jár. A fenntarthatósági törekvések egyik fontos eleme a fogyasztói edukáció is a környezetbarát termékekről (zöld címkék). Felelős vezetőként kiemelt figyelmet fordítunk fenntarthatósági céljaink elérésére, és kulcsfontosságúnak tartom, hogy eleget tegyünk a fokozatosan erősödő, ESG-specifikus szabályozói elvárásoknak is. Célom, hogy az ESG-szemlélet vállalatcsoportunk teljes egészét áthassa, és mások számára is példát mutatva csökkentsük ökológiai lábnyomunkat.

Hogyan jutottak el odáig, hogy a második gyáregységgel bővüljenek?  Mikor nyitották meg és miben más, mit állítanak elő?

A tavalyi esztendő legfontosabb eredménye, hogy második gyáregységgel bővült a Vajda-Papír dunaföldvári papírgyára. Büszkék vagyunk rá, hogy a 16 milliárd forintos beruházás keretében a világ egyik legmodernebb higiéniai papírüzeme új alappapírgyártó-csarnokot, alappapír-raktárat és a cellulóz tárolási- és előkészítési területeket is magába foglaló gyáregységgel bővült. A beruházást a kormány 5,5 milliárd forinttal támogatta. A 2022-es esztendő hatalmas mérföldkő volt a vállalat életében, hogy mostantól kizárólag hazai környezetben képessé váltunk az alappapír előállítására. A papír legmagasabb feldolgozottságának elérése hosszú évek óta kiemelt célunk volt. Az új gyár 100%-ban fedezi a cég alappapír-szükségletét, emellett megduplázza a vállalat termelési kapacitását. A harmadik negyedévben beindult termelés 2023-ban pörög fel igazán, ezzel az éves termelés idén várhatóan meghaladja a 150 ezer tonnát, és erősödik a cég külpiaci aktivitása is. A beruházásnak is köszönhetően a cégünk megtartotta 600 dolgozóját és további 50 fővel növelte magasan képzett kollégái számát. 

Szijjártó miniszter uras kép fotókreditje: KKM Sajtó
Összes többi fotókredit: Vajda-Papír


Szerelvényeiket mi biztosítjuk – válasszon Ön is ajánlatainkból!

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.

Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. A cookie-k kezeléséről IDE kattintva tájékozódhat. Több információ. OK