A közelmúltban debütált a BMW közkedvelt 5-ös sorozatának legújabb nemzedéke. A nyolcadik generáció minden korábbinál dinamikusabb, minden eddiginél fejlettebb digitális innovációkat kínál, és most először tisztán elektromos meghajtással is készül. Nem véletlen, hogy a világpremiert az i5 modell bemutatásával ünnepelte a bajor gyártó, hiszen a fenntartható prémium mobilitás felé vezető úton, a világ legsikeresebb üzleti limuzinjának új kiadása ismét a felső-középkategória élére állhat. Tesztünkben arra kerestük a választ, hogy mennyire jó, mint villanyautó az i5-ös, ugyanakkor arra is kíváncsiak voltunk mennyire maradt meg 5-ösnek.
Az elmúlt 50 év meghatározó német utcaképe az 5-ös sorozat, hiszen 1972-es premierje óta, nincs olyan német film, sorozat, amelyben ne játszott volna fő- vagy mellékszerepet, elég csak kezdetben Derrick felügyelő kalandjaira gondolni, manapság pedig a Cobra11 nyomozói száguldanak a német „autobahnon” vele.
7 mérföldes karosszéria
Első ránézésre az autó nem tűnik nagynak, nagyon jók az arányai. Az övvonal enyhén felfelé fut a tetszetős tompa hátsó felé, a frontvonalon pedig az óriás vesék viszik a prímet. Az új 5-ös sportos eleganciáját és magabiztosságát minimalista, letisztult formanyelv nyomatékosítja, de ha elmélyülünk a számokban, akkor kiderül az autó nemcsak a korábbi generációhoz képest nőtt meg, abszolút értékben is óriási. Közvetlen elődmodelljéhez képest az új kiadás 97 milliméterrel hosszabb (5060 mm), 32 milliméterrel szélesebb (1900 mm) és 36 milliméterrel magasabb (1515 mm), amelyhez 20 milliméterrel megnövelt, 2995 mm hosszú tengelytávolság társul. Viszonyításképpen az újdonság minden paraméterében nagyobb az elhíresül Bangle féle 7-es modellnél.
Minimalista design
Design részletekben elmerülve az i5-ös frontrészét a dupla ikergyűrű-motívummal dolgozó első fényszórók és a BMW hűtőrács modern újraértelmezése uralja. Az irányjelzők és a nappali menetfények funkcióját a szinte függőlegesen elrendezett LED-technológiás fényforrások töltik be. Extra felszereltségként elérhető a hűtőrácsot kontúrvilágítással felruházó Iconic Glow fénycsík. A modell atletikus kiállását oldalnézetből a magasan húzott övvonal, az erőtől duzzadó felületek és a két dinamikus karaktervonal határozza meg. A fekete küszöbtoldatok, az integrált kilincsek és a C-oszlopokba dombornyomott „5” számok látványos újításokként hatnak. A dinamikusan osztott karosszériaarányok erőteljes hátsó kialakításban végződnek, ahol a keskeny lámpákat elegáns krómcsík határolja, expresszív formában értelmezve újra a márka által fémjelzett „L-alakú” fénydizájnt.
Digitális világ
Az i5 műszerfala még a közvetlen elődmodellhez képest is jelentősen kevesebb gombbal és kapcsolóval dolgozik, amely a megannyi funkció következetes digitalizációjának köszönhető. A bajor prémiummárka által fémjelzett, vezető felé forduló műszerfalat az „ívelt kijelző” értelmezi újra, egy 12,3” képernyő-átmérőjű műszeregység és egy 14,9” képernyő-átmérőjű központi kijelző teljes egészében digitális párosával. A mérnökök az automataváltó középkonzolon elhelyezett előválasztó kapcsolóját és a kormánykereket is újratervezték, utóbbi laposabb alsó karimát és haptikus vezérlőpaneleket kapott. A műszerfal az opcionális extrafelszereltség részeként „Interaction Bar” funkcióegységgel is felszerelhető: a kristályos felület-kialakítású, látványos háttérvilágítással dolgozó innováció a műszerfal teljes szélességében elnyúlik és az ajtókárpitokra is kiterjed, érintés-érzékeny vezérlőpaneleket kínálva. A belső tér nemcsak hangulatában, hanem tudásában is a 7-es sorozatot követi.
Az erő veled
Az i5 kínálatában az eDrive40 jelenti a belépőmodellt, elérhető az összekerékhajtással kombinált verzió (xDrive40) és a csúcsmodell (M60 xDrive). Tesztautónknak sincs miért szégyenkeznie, hiszen 340 lóerő maximális teljesítményre és (a Launch Control rajtprogram és a Sport Boost üzemmód aktiválásával) 430 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes elektromos motorral rendelkezik, amely a hátsó kerekeket hajtja. Pontosan 6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-s tempóra, végsebességét pedig a hajtáslánc vezérlőelektronikája 193 km/h-nál korlátozza.
A Boost funkcióhoz visszakanyarodva több mint geg ez a BMW részéről, hiszen a kormánykerék bal oldalán elhelyezett fület meghúzva 10 másodpercre extra kW-okat kapunk egy előzéshez szükséges jó kis gyorsításhoz. Ha felébresztjük a szunnyadó erőt, akkor azt sportautós hanghatás is kíséri úgy utasaink is időben felkészülhetnek a show műsorra.
Fordulj velem
A menetteljesítmény mellett az i5 menetdinamika és menetkomfort terén is felállítja a maximális sportosság és a kivételesen magas szintű utazási kényelem egyedülálló harmóniájának mércéjét. Ehhez a felső-középkategória leghosszabb tengelytávolsága, a megnövelt nyomtávok, a tengelyek közötti szinte tökéletes, 50:50 arányú terhelés-elosztás, az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei, valamint a karosszériaváz és a futómű-rögzítési pontok megnövelt feszessége egytől egyig hozzájárul. Az 5-ösben már eddig is elérhető volt a négykerék-kormányzás, ami a hátsó kerekeket az ellentétes irányba enyhén elfordítva segít a parkolóban való manőverezésben. Hasznos segítség, de frissen beülőknek meg kell szokni a működését, de tény, hogy óriási segítség a kormányozható hátsó kerék, jelentősen csökkenti a fordulókört, és sokkal könnyebb vele beállni egy szűkebb parkolóba,
Max Range
A 81,2 kWh kapacitású nagyfeszültségű akkumulátort a mérnökök helytakarékosan, a modell padlólemezébe építették be. A hatékony elektromos motorok mellett a zéró emissziójú limuzin tisztán elektromos hatótávolságát olyan technológiai innovációk növelik, mint a lassuláskor és fékezéskor felszabaduló energia adaptív visszatáplálásának legkorszerűbb verziója, vagy az utastér, a hajtáslánc és az akkumulátor optimális hűtéséért és fűtéséért felelős hőpumpa-technológia intelligens vezérlése. A valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP) mérései szerint eDrive40 pedig 477 – 582 kilométer közötti táv megtételére képes. Gyakorlati tapasztalataink alapján a 400+-os hatótávolság még olyan körülmények között is adott, ha német autópályás szakaszok is vannak benne, de városban, elővárosban közelebb van az 500 km-hez. Ha nagyon fogynak a megtehető kilométerek, akkor jöhet jól, az új „Max Range” funkció, hiszen aktiválásával akár további 25 százalékkal is megnövelhető a hatótáv, de ebben az esetben a rendszer külön-külön szabályozza a maximális leadott teljesítményt és az elérhető végsebességet, miközben csökkenti a kényelmi funkciók használatát.
ReFuel
Az i5 kombinált töltőegysége (CCU – Combined Charging Unit) alapfelszereltségként 11 kW, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig akár 22 kW töltési kapacitású AC járműtöltést kínál. A modell nagyfeszültségű akkumulátora akár 205 kW töltési kapacitású DC ultratöltéssel is feltölthető, így az energiatároló egység töltöttségi szintje körülbelül 30 perc alatt 10 százalékról 80 százalékra növelhető. Ezek ebben a kategóriában már-már kötelező számok és szükségesek is annak érdekében, hogy a villanyautós felhasználás során, minél kevesebbet veszítsünk a mobilitásunkból. A nagy teljesítményű töltőkön 15-20 percnél többet nem érdemes várakozni és hasonlóan kalkulál hosszabb távú utak esetében a BMW navigációja is. Próbaképpen mi München-t ütöttük be úticélként és gyakorlatilag két bő 20 perces és egy 17 perces töltés mellett érhettünk volna a BMW szülőhazájába. A navigáció nagyon szépen kalkulál, és mindent tud – ideértve a pillanatnyi foglaltságot is – a kiválasztott töltőkről. Némelyiknél még fotó is van az állomásról, hogy lássuk mit kell keresni.
Plug & Charge
A töltés kapcsán mindenképpen meg kell említeni, hogy az új BMW-k, így az i5 is kompatibilis a Plug & Charge szolgáltatással, így, ha ez be van állítva, akkor elég csak a töltőkábelt bedugni az autóba, és indul is a töltés. Az autó azonosítja magát, és az autóban kiválasztott előfizetéssel a töltés végén kifizeti a „tankolás” árát. Ennél egyszerűbb nem is lehetne. A BMW egyszerre akár öt előfizetést is képes kezelni, és a töltőhöz érkezve megmondja, hogy azon a helyen melyik előfizetésekkel lehet töltést indítani.
Szumma
A BMW az új 5-össel folytatta azt a sort, hogy villanyautói nem dedikált modellek, hanem minden méretosztályban az adott bajor típus teljesen elektromos verziója. Ennek persze vannak előnyei is hátrányai is, de tény sokkal erősebb ilyen formában a márkaarculat, és egy 5-ös mégiscsak 5-ös. A limuzin főúri kényelmet nyújt az első sorban utazóknak, de hátul sem lehet ok panaszra, bár nem extrém nagy a fej- és lábtér. A 490 literes csomagtartó sem kicsi, a hátsó ülések ledöntésével még tovább variálható a térkínálat. A közeljövőben az i5 kombi lehet majd egy kicsit tágasabb megoldás. Tesztautónk ugyan 10 millió forinttal a 28,6 milliós alapár felett volt, az extrák zöme azonban megérte az árát, és kocsi még ebben a konfigurációban is remek ár/érték aránnyal dicsekedhet. Az i5-ös maradéktalanul hozza, amire a business class-ban szükségünk lehet, kimondottan jó választás az elektromos bajor limuzin.
Szakértői szemmel: Szabó Attila - Értékesítési csoportvezető: "A BMW i5 egy kiváló lehetőség a prémium üzleti szegmensben, köszönhetően a modern technikai megoldásoknak, a dinamikus teljesítménynek és fenntarthatósági szempontból az elektromos hajtásláncnak. Az autó nagy mérete és bőséges belső helykínálata magas szintű kényelmet biztosít. Az új digitális megoldások és a fejlett vezetéstámogató rendszerek növelik a használhatóságot és a BMW-től megszokott vezetési élményt. Az akár 582 km-es hatótávolság, versenyképes töltési kapacitás és a Plug & Charge technológia közel kompromisszummentes vezetést tesz lehetővé. A 5-ös sorozat ikonikus stílusának és a BMW minőségének megőrzése miatt az i5 nemcsak fenntartható, de presztízsértékű választás is a vállalkozásvezetők számára."
Ön készen áll? Nekünk van megoldásunk: VillanyFlotta | MHC Mobility