Bármilyen meglepő, az Opel nagyméretű furgonja már több mint huszonöt éve jelen van a piacon. Akárcsak egy kakukk, története során a Movano is mindig idegen fészekben született meg. Az első két generáció során a Renault Master modellje kapott opeles arculatot, amióta viszont a Stellantis csoport vásárolta meg a márkát, a Citroen Jumper/Peugeot Boxer duó adja a biztos alapokat. Érdekesség egyébként, hogy a francia teherpáros éppen idén ünnepelte harminc éves jubileumát, így a közelmúltban megújult Movano elektromos változata a legújabb fióka a családban.
Az új Movano felkészült a kemény munkára, sokféle felépítményével, akár 17 m3-es rakterével és 2 tonnás teherbírásával az Opel legnagyobb könnyű haszonjárműve mindig is sokoldalú volt. Az új sorozat a korábbi jó tulajdonságait megőrizve kínál friss erényeket: például - a modell történetében most először - 2-es szintű önvezetésre is képes asszisztensrendszereket. A lokálisan emissziómentes üzemű új Movano Electric az Opel következetes villamosítási stratégiájának következő szintje: erősebb, mint eddig bármikor és a hatótávolsága is megnőtt. Villanymotorja 270 LE maximális teljesítményű, forgatónyomaték csúcsa pedig 400 Nm. 110 kWh kapacitású akkumulátorával akár 420 km-t is futhat egyetlen feltöltéssel (WLTP1), így hosszú utakat is meg lehet vele tenni töltési szünet nélkül.
Elektromos hajtáslánc
A tisztán akkus-elektromos hajtású Movano Electric villanymotorja a korábbi sorozatban 122 LE teljesítménnyel készült, az új változat ennek több mint a duplája. Már az elindulás pillanatában elérhető forgatónyomatéki csúcs a korábbi 260-ról 400 Nm-re nőtt, így a furgon az első méterektől különleges menetdinamikát és rugalmasságot kínál akár teljes terheléssel is, végsebessége pedig 130 km/h-ra van leszabályozva. Az előző generáció 37 és 70 kWh kapacitású akkumulátorait egyetlen, 110 kWh-s váltotta le, így a hatótávolság 400 km fölé kúszott papíron, ami akár 170 km-rel is több lehet, mint a korábbi modell esetében volt. Gyakorlati tapasztalataink alapján városban még 20 kWh/100 km alatti fogyasztás sem lehetetlen, országúton pedig 25-30 kWh/100 km átlagfogyasztással számolhatunk.
Üzemmódok
A Movano Electric vezetője háromféle üzemmód közül választhat a teljesítmény és a hatótáv optimális kihasználása érdekében “Normal” (160 kW-re korlátozott csúcsteljesítménnyel), “Eco” (120 kW, a hosszabb hatótáv érdekében) és “Power” a nagy teljesítményért (200 kW). A teszten még a legkisebb teljesítményszint mellett is magabiztosan mozgott az autó, a 270 LE-s maximumon pedig sportkocsikat megszégyenítő gyorsulás érhető el. A motorféküzemi visszatáplálás szintje négy fokozatban szabályozható, a kormány billentyűivel. Ez nemcsak az akkumulátor hatótávolságának növelésékor jön jól, hanem a lassítást jól kihasználva, olyan „motorfékes” rásegítést adhatunk kímélve a fékeket, amely teljes terhelés mellett kimondottan hasznos.
Töltsd tele
Elektromos modellek esetében nagyon fontos paraméter a töltési sebesség is, a Movano Electric-hez alapáron 11 kW-os háromfázisú fedélzeti töltő jár, ugyanakkor - az Opelnél most először – a modell 150 kW-os egyenáramú tölthetőséggel is elérhető. Így gyorstöltővel az akkumulátor akár mindössze 55 perc alatt 80%-ig telíthető. Ezt a maximális töltési tempót kihasználva 100 km-nyi árammennyiség 13-15 perc alatt nyerhető vissza. Ezeket az értékeket figyelembe véve, ha európai körutazásra továbbra sem lesz ideális az elektromos furgon, egy országon belüli oda-vissza távolságra bármikor tökéletesen csatasorba állítható. További újdonság a rendelhető, 230 V-os fedélzeti csatlakozó, amit a műszerfalra telepítettek így könnyen elérhető.
Elektromos eszközök, laptopok és kéziszerszámok is tölthetők róla, miközben 150 W teljesítményig eszközök működtetésére is alkalmas.
Új asszisztensrendszerek
Az új Movano a vezetői asszisztensrendszerek terén is kiemelkedőt nyújt. Az elektromos rásegítésű kormánymű automatikusan a sebességhez igazítja a kormányzás segéderejének mértékét, így nagyobb sebességeknél nagyobb a kényelem, miközben jóval egyszerűbb és könnyebb a városi manőverezés. Az elektromos rögzítőfék a kormánytól balra, a műszerfali kapcsolójával működtethető. A táblafelismerő, az automata vészfék és a holttérfigyelő mellett új asszisztensek is megjelentek a kínálatban, ilyen a fáradtságjelző, a sávtartó és a Stop & Go funkcióval is kiegészített adaptív tempomat mellett a 360 fokban érzékelő parkolóradar, a parkolóasszisztens és a digitális visszapillantó is. Összesen 22 elektronikus segéd teszi még biztonságosabbá és egyszerűbbé a manőverezést. Kell ennél több?
Tökéletes konnektivitás
A Movano vezetője csúcstechnológiás, sokoldalú, ugyanakkor kényelmes környezetben dolgozhat. Az Opel legnagyobb könnyű haszonjárművének műszerfalát alaposan áttervezték, így a korábbinál kényelmesebben használható, miközben a konnektivitása is teljes. A legfontosabb menetadatok mostantól akár a teljesen digitális, konfigurálható, hétcolos, színes vezetői kijelzőn is megjeleníthetők. Az új infotainment és navigációs rendszer egyszerűen kezelhető a középkonzol tetejére szerelt tízcolos színes érintőképernyőn keresztül, a kompatibilis okostelefonok pedig akár vezeték nélkül is csatlakoztathatók az Apple CarPlay és az Android Auto alkalmazáson keresztül. A navigáció a TomTom 3D-s térképeit használja, a legfontosabb funkciók pedig a természetes beszédhanggal is működtethető hangfelismerő rendszer segítségével is elérhetők. A munkájukhoz gyakran mobiltelefont használók számára lehet különösen hasznos és kényelmes a középkonzol vezeték nélküli, induktív töltőfelülete.
Központban a kényelem
A sokoldalúság az új Movano alapjellemzője: nem csak a felépítmények és a rögzítőrendszerek választéka széles, az utastéri kiegészítők listája is hosszú. A rendelhető Eat & Work üléspad a vezetőfülkét kényelmes irodává alakítja mindössze néhány lépésben. A vezető melletti ülés egyszerűen állítható munkaasztallá formálható, amely mellett akár laptoppal is lehet dolgozni, ugyanakkor ez az ülés italtartós asztalkává is változhat, például az ebédszünetek idejére. A kulcsnélküli nyitó és indító rendszerrel (Keyless Entry & Go) a vezetőnek ki sem kell vennie a zsebéből az autó kulcsait ahhoz, hogy bezárja, vagy éppen elindítsa az autót.
Szumma
A korábban megjelent elektromos áruszállítókkal szemben, amelyek jó esetben 150 km-es hatótávolsággal rendelkeztek, az Opel e-Movano immár valós alternatíva lehet a városi fuvarozásban. A 110 kWh kapacitású akkumulátorának köszönhetően valós körülmények között is tudja 300-400 km-es egynapos kört. A hazai viszonyok ismeretében akár az országon belül is el lehet jutni bárhova egy kis ügyeskedéssel oda és vissza. A töltési sebességnek köszönhetően a telephelyre visszaérve az éjszakai pihenőidő tökéletesen alkalmas arra, hogy reggelre ismét „teletank” várja a vezetőt. Az e-Movano további előnye, hogy immár ár/érték arányban is igazán közel került a dízelmotoros változatokhoz és fenntartatási költségek tekintetében is pariban áll a robbanómotoros változatokkal. Az üzemeltetés alapból egy szinten van mindkét esetben, de ha az áramot olcsón be tudjuk szerezni, akkor a költségek akár a felére, harmadára is csökkenhetnek. Ebben a formában a „zöldítés”, a fenntarthatóság már semmiképpen nem luxus.