Teherautó flottatanácsok

Elektromos furgon körkép - Minden szinten, szinte minden

A városi fuvarozás terén is egyre népszerűbbek az elektromos hajtáslánccal felszerelt változatok. Kezdetben a cégek csak a környezetvédelmi normák miatt fordultak a viszonylag kis hatótávolságú e-furgonok felé, de lassan fordul a kocka, hiszen ha valaki az EV kategóriában szeretnék megtalálni a megfelelő szállítási partnerét: minden szinten, szinte minden elérhető. Ebben a szegmensben azonban a gyártók jellemzően nem egyedül vágnak bele a fejlesztésbe, hanem csoport szinten próbálják megtalálni a leghatékonyabb módját az elektromos átállásnak. Egy kis piaci körbetekintéssel szeretnénk segíteni a leghatékonyabb e-kishaszonjármű megtalálásában, mindehhez a kínálatba frissen érkező modelleket vettük alapul.

A Stellantis csoport & a Toyota

Jelenleg a legszélesebb e-furgon kínálattal a Stellantis csoport rendelkezik. Mind méretben, mind kapacitásban a legtöbb variációra náluk adódik lehetőség. A Citroen és Peugeot mellett immár csoporton belül a Fiat és az Opel is tőlük kapja a technikát, míg bérgyártásban a Toyotát is kiszolgálják. Valamennyi méretosztályban a közelmúltban újították meg modellcsaládjaikat.

Citroen Berlingo/Fiat Doblo/Opel Combo/Peugeot Partner/Toyota Proace City

Minden méretben nőtt a hatótáv, a legkisebb méret hatótávolsága mostantól hosszabb a korábbinál: az Eco, Normal és Power vezetési móddal használható, tisztán elektromos hajtású modellváltozat akár 330 km-t is teljesíthet az 50 kWh-s akkumulátor egyetlen töltésével (WLTP). Ez 50 km-rel több, mint az elődmodellnél volt. A többletet a hajtáslánc tökéletesítése révén érték el a gyár mérnökei, valamint most először megjelent a hőszivattyú, amely különösen alacsony hőmérsékleti körülmények között segít megnövelni a hatótávot. Modern technikájú, 136 lóerő teljesítményű (270 Nm) villanymotorjával az új végsebesség 130 km/h. Az alapfelszerelés részét képezi a 7,4 kW-os fedélzeti töltő (11 kW-os is elérhető), a 100 kW-os nagyteljesítményű gyorstöltéssel az akku pedig mindössze 30 perc alatt 80%-ig tölthető. Az új kisáruszállító elődjéhez hasonlóan nagy teherbírású. Raktere változatlanul 4.4 köbméteres (ugyanakkora, mint a belső égésű hajtással szerelt változatoké), terhelhetősége 780, a vontatható tömeg maximuma pedig 750 kg – mindkettő kategóriaelső érték.

Citroen Jumpy/Fiat Scudo/Opel Vivaro/Peugeot Expert/Toyota Proace

Egy polccal feljebb az 50 kWh-s akkumulátor mellett 75 kWh-s változat is elérhető. A továbbfejlesztett 75 kWh-s akkumulátorral akár 350 kilométeres hatótávolság (WLTP) is elérhető egy töltéssel – ez 20 kilométerrel több, mint korábban. A különösen energiatakarékos vezetés érdekében immár regeneratív fékrendszerrel rendelkezik, amely a kormánykerék mögötti váltó lapkák segítségével három rekuperációs fokozatban állítható. Az elektromos jármű feltölthető a széria 11 kW-os fedélzeti töltővel, de igazán hatékony megoldás a 100 kW-os egyenáramú gyorstöltő, amelynél 50 kWh-s akkumulátor esetében mintegy 38 perces, a 75 kWh-s akkumulátor esetében pedig 45 perces megállás szükséges ahhoz, hogy az akkumulátor 5 százalékos állapotból 80 százalékra töltődjék. A hajtásrendszer villanymotorja itt is 136 lóerő teljesítményű, a 260 newtonméteres maximális nyomaték már a gázpedál első lenyomásától rendelkezésre áll.

Citroen Jumper/Fiat Ducato/Opel Movano/Peugeot Boxer/Toyota Proace Max

Abszolút újdonság a nagyméretű transzporter család új elektromos verziója, amely akár 420 km-es hatótávolságot (WLTP) és 150 kW-os gyorstöltést is tud. A tisztán akkus-elektromos hajtású villanymotorja 270 lóerővel bír. A már az elindulás pillanatában elérhető forgatónyomatéki csúcs 400 Nm, így a furgon az elindulás pillanatától különleges menetdinamikát és rugalmasságot kínál akár teljes terheléssel is, végsebessége pedig eléri a 130 km/h-t. Nyilván nem ez a legfontosabb szempont egy áruszállító kiválasztásánál, de mindenképpen jó pont amikor egy hideg reggelen kompromisszumok nélkül tud elindulni a fuvarra a sofőr. A vezető háromféle üzemmód közül választhat a teljesítmény és a hatótáv optimális kihasználása érdekében “Normal” (160 kW-re korlátozott csúcsteljesítménnyel), “Eco” (120 kW, a hosszabb hatótáv érdekében) és “Power” a nagy teljesítményért (200 kW). A motorféküzemi visszatáplálás szintje négy fokozatban szabályozható, a kormány billentyűivel. Az maxi modellekhez alapáron 11 kW-os háromfázisú fedélzeti töltő jár, ugyanakkor 150 kW-s egyenáramú tölthetőséggel is elérhető, így gyorstöltővel az akkumulátor akár mindössze 55 perc alatt 80%-ig telíthető.

Renault csoport

A Renault valamennyi méretosztályban osztozik a villanyfurgon platformon a Nissannal, de a Mercedes-Benzzel csak a legkisebb méretosztályban, így a felsőbb szinten a csillagosok a maguk útját járják a Vito és Sprinter e-változatokkal.

Renault Kangoo /Nissan Townstar/Mercedes Citan

A kisáruszállító teljesen elektromos változata intelligens energiagazdálkodással és az akkumulátor hűtésével optimalizált hajtásláncot kapott. Aerodinamikus megjelenésének és az általa létrehozott hatékonysági előnyöknek köszönhetően akár 300 km-es (WLTP), kiemelkedő hatótávolságot is képes elérni. A 122 lóerő teljesítményt és 245 Nm forgatónyomatékot biztosító Townstar EV 45 kWh-s akkumulátora képes váltóáramú (11 kW vagy 22 kW) vagy egyenáramú gyorstöltésre egyaránt (CCS formátum). Ez utóbbi lehetővé teszi, hogy a felhasználók mindössze 37 perc alatt 15%-ról 80%-ra töltsék fel az akkumulátort.

Renault Master/Nissan Interstar

A vadonatúj, nagyméretű furgoncsalád fenntarthatóbb utazást biztosít anélkül, hogy kompromisszumot kötne a teljesítmény tekintetében. A 87 kWh-s akkumulátorral, amely több mint 460 kilométeres hatótávolságot ígér, az új modell lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy eljussanak az egyik ügyféltől a másikig anélkül, hogy aggódniuk kelljen a megteendő távolság miatt. A gyár gyors D/C (egyenáramú) töltője akár 252 kilométernyi kapacitást is képes újra tölteni mindössze 30 perc alatt, és a kisebb, 40 kWh-s akkumulátorral ellátott változat körülbelül 200 km-es táv megtételét teszi lehetővé, ugyanakkor az A/C (váltóáramú) töltési képességei lehetővé teszik a 10-100%-os töltést kevesebb mint 4 óra alatt.

Ford Transit

Az E-Transit kétféle magassággal és háromféle hosszal rendelhető, raktere pedig elérheti a 15,1 köbmétert. Ami a töltést illeti az E-Transit átlagosnak: a fedélzeti töltő 11 kW-os, így AC-n nagyjából 8 óra alatt tudjuk 0-ról 100 százalékra feltölteni, DC-n viszont akár 115 kW-ra is képes.  A gyártó által megadott adatok alapján 15-ről 80 százalékra ~34 perc alatt képes. Elektromos motorja a legerősebb és legnagyobb nyomatékkal (430 Nm) bír a szegmensben, két teljesítményszint közül lehet választani: 135 kW (184 LE) és 198 kW (269 LE) így jobban tudjuk igényeinkre szabni az e-Transitot.

Mercedes-Benz Sprinter

Az eSprinter kétféle akkupakkal és motor teljesítménnyel kínálja járművét, így elég széles a mátrix amiből ki lehet konfigurálni a megfelelő hasznongépjárművet. 2023 év végétől elérhető friss modellben az MBUX új fejlesztéssel érkezik, és az akkumulátor is új technológiát (LFP) használ. Az „Elektromos intelligenciával” történő navigáció valós időben mutatja a fennmaradó hatótávot az aktuális forgalomtól és az útvonal domborzatától függően. Ideális töltési ütemezést javasol, hogy a sofőr a lehető leggyorsabban érjen célba.


Modell(család)
Akku méretek
Töltési sebesség
WLTP
Ducato/Boxer/Jumper/Movano
50 kWh 75 kWh
11 kW - 150 kW
420 km
Master / Interstar
40 kWh 87 kWh
11 kW - 130 kW
460 km
Sprinter
56 kWh 81k Wh 113 kWh
11kW-115kW
500 km
Transit
68 kWh
11kW-115kW
317 km


Elektromobilitás a teherflottáknál? | MHC Mobility

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.