Gépjármű flottatanácsok

Felelős autóhasználat

Már-már elfogadott tény, hogy az oktatásban megszerzett és a piac által igényelt tudás között jelentős különbség van, hiszen olyan gyorsan változik a világ. MHC Mobility (Eurofleet)-es vállalatvezetőkkel beszélgetve egy újonc munkavállaló átlagosan 50-70%-ban hoz alkalmazható tudást, képességeket magával. Hasonló a helyzet a céges autózás terén is. Egyre több munkavállalónak a vállalati flottás autó az első “saját” gépjárműve. Mit tehetünk, hogy a céges autót valójában sajátjának tekintse? Hogyan segíthetjük munkatársainkat a felelős autóhasználat elsajátítására? Munkavállalói szemmel is hasznos muníciókat tartogat írásunk. Mivel érvelhetek a vezetőségnél, hogy megfelelő autót kaphassak a fapados változatok helyett?

Vállalati autóhasználat szabályzat

Induljunk a kályhától, vagyis a garázsból. A autóhasználati szabályzat (“car policy”) a vállalati járműpark fundamentuma. Ebben érdemes minden alapvető kérdésre kitérni, és rögzíteni a felelősségi ill. költségviselési szerepeket, mint például: vállalati- és magánhasználat, teendők bírság, baleset vagy károkozás esetén, aktív vagy éppen passzív félként (pl.: parkolóban meghúzták az autót).

Rögzítsük, hogy a vállalat hírneve és megítélése szempontjából a járművezetőtől milyen  közlekedési morált várunk el, továbbá az autó használatával járó külső-, belső tisztaság fenntartása kinek a feladata és költsége.

Autóválasztás kapcsán jelöljük meg a preferált és a kerülendő márkákat is, attól függően, hogy  cégünket milyen márkával szeretnénk párhuzamba hozni; ugyanígy körvonalazzuk a járművek szükséges/opcionális/tiltott felszereltségét is. (pl.: kötelező a kihangosító, opcionális az automata váltó, tiltott a tuning elem, a sport kivitel.)

A flottázás gazdasági oldala is kardinális kérdés, itt többféle megközelítés létezik. Vannak, akik az autó értékét, vannak, akik a havidíjat határozzák meg. Kiadás oldalról a havidíj a preferáltabb, hiszen ez az, ami érinti vállalatunkat. Ebben az esetben viszont szükséges a futásmennyiséget is figyelembe venni a döntéshozatalnál. A kategóriákat évente szükséges revidalizálni az ipari áremelkedések miatt. (példa: 2019 év végén egy alsó kategóriás autó 3.5MFt környékén volt, ez most 2020 telén 4.7MFt.)

Prémium flottakezelő vállalatként több Ügyfelünknek is segítettünk a szabályzat kialakításában, ha még nincsen szabályzata, kérje segítségünket.

Alapfelszereltség 2020

Talán már alap, hogy 2020-ban legalább hátulra kérünk parkoló radart, esetleg kamerát is, hogy a városi parkolások koccanás mentesen sikerüljenek. Hasonló a helyzet a bluetooth-szal, és bátorkodunk a telefontükrözést is alapfelszereltségnek kikiáltani, amivel a drága és legtöbbször elavult gyári navigációs szoftvert tudjuk kiváltani.  Egy-egy ilyen extra költsége a casco önrész díjával, vagy az elkerült bírság összegével egyenlő. Mi inkább az autóba javasoljuk az extrát, bírság vagy díjfizetés helyett.

Az autóipar a biztonság terén határozottan lépeget előre, a vezetéstámogató (ADAS) rendszerek az elmúlt tíz évben szignifikánsan javították a baleset statisztikákat. Javasoljuk, hogy a hasznosabbak kerüljenek bele a vállalati járművekbe, mert nem csak a vezetést teszik biztonságosabbá, hanem számos káreseményt tudnak megelőzni. A vezetéstámogató rendszerek előnye, hogy hamarabb ismerik fel az esetleges veszélyeket, mint az ember maga, sőt körültekintő beavatkozással gyorsabban is reagálnak rájuk. Ettől függetlenül még mi vagyunk a felelősek az autónkért, de sokat segít, ha a rendszer jelzi például a holttérben történő eseményeket, vagy távolságtartó tempomatunk segítségével időben kezd el fékezni az autónk.

Az autó megismerése 


Ahogy a bevezetőben is írtam, sok embernek a vállalati autó az első járműve, így nekünk szükséges bevezetni a kollégákat a hétköznapi vezetés rejtelmeibe. Nem elég csak aláíratni velük a szabályzatot, aztán mosolyogva átadni a kulcsot, érdemes legalább 40-50 percet rászánni a következőkre: 



  • a konkrét autó kezelésének bemutatása – ebben mi is örömmel segítünk az autó átadásakor – kiemelten a biztonsági funkciókra (bluetooth, tempomat, radar, kamera stb.),
  • parkolás, tankolás, karbantartási feladatok átbeszélése (üzemanyagkártya, számlák, céges/magán használat szabályai),
  • a sofőr teendője és felelőssége baleset / műszaki hiba / káresemény esetén. Kihez, milyen sorrendben forduljon, stb.

Professzionális tréning – tanpályán

A legnépszerűbb motivációs eszköz az új sofőrök számára a vezető technikai tréning. Kollégáinkat  praktikus a saját vállalati autójával beíratni egy pár órás gyakorlati oktatásra. Többféle tanfolyam létezik, célszerű személyre szabottat választani, például aki sokat pályázik, az a nagysebességű autópályás feladatokkal eddze magát, akinek a városi alapok nem mennek, az gyakorolja a manőverezési feladatokat. Egy profi tréning díja ismét a bűvös casco önrész árával egyenértékű: ötvenezer forint körül mozog.

Be kell valljuk, már az is nagy lépés lenne a biztonságos közlekedés felé, ha mindenki megtanulná a beépített funkciókat rendszeresen és megfelelően használni. Rengetegszer halljuk: Igen, van az autómban bluetooth, csak még nem állítottam be… Tudom hol a tempomat bekapcsolója, de félek, nem tudom, hogy lehet kikapcsolni… Pedig… A kézben telefonálás nem csak a 30.000,-Ft-os bírság miatt veszélyes, hanem a ráfutásos sávelhagyásos balesetek egyik, ha nem a legfőbb okozója. A tempomat meg nem csak nyugodtságot biztosít, hanem az autó fogyasztására is jótékony hatással van. Aki pedig ADAS funkciókkal felszerelt autóval indul útnak, mondhatni kötelessége képbe kerülnie az extrák képességeiről és a vezetői felelősségről.

Kontrolling / motivációs eszközök a járműpark jó állapotáért

Telemetrikus gps

Elsőre mindenkinek két eszköz ugrik be: a gps és az üzemanyagnorma. Ez a kettő valóban jó alaplehetőség, és egy telemetrikus gps készülék már sokkal többet tud pusztán annál, hogy merre jár az autó.

Lehet, egyes munkavállalók fellázadnak a gps ellen, de itt is közös érdekről van szó. Tavaly az MHC Mobility (Eurofleet)-hez jelentkezők között is volt olyan személy, aki emiatt inkább visszalépett, lehet mi is jobban jártunk.

Közös érdek – miért is? Egyrészt a legtöbb nyomkövetőt lehetséges kapcsolóval kérni, így a magánhasználat esetén a rendszer nem a pontos útvonalat naplózza (#GDPR), csak a megtett távolságot, másrészt egy-egy baleset, vagy akár lopás esetén segítségünkre lehet, hogy merre jártunk, mennyivel mentünk, mikor kezdtünk el fékezni… Az okosabb készülékekből pedig még többet hozhatunk ki mind a vállalat, mind a sofőr számára. Rengeteg funkciók közül csak a legpraktikusabbak: 

  • automata paroklójegy / autópályamatrica vásárlás,
  • útvonal elszámoláshoz segédlet,
  • vezetési stílus elemzés – amely nem csak a fogyasztást tudja normalizálni, hanem a sofőreink vezetési képességeiket is tudjuk fejleszteni.

A párezres havidíj gyorsan megtérül, ha ezzel ki tudjuk küszöbölni a bírságokat, vagy vissza tudjuk keresni melyik gondatlan sofőrünk kínozta az autó kuplungját. A telemetria pozitív hatása is említést érdemel: sofőreink egyre figyelmesebben, ügyesebben vezetnek a stíluselemzés hatására.

Rend a lelke mindennek

Minden vállalatnál más és más az autók szerepe, a dolgozók hozzáállása, ehhez mérten érdemes egy rendszeres autó állapot felmérési eljárást kifejleszteni. Javasoljuk, hogy a kulcsos autók kiadásáról, visszavételéről készüljön minden alkalommal fényképes jegyzőkönyv. Tapasztalataink szerint ez nem csak a sérülések számonkérhetőségében segít, hanem abban is, hogy már induláskor eleve tisztába kerül a sofőr az autó állapotával. A jegyzőkönyv aláírásával hitelesen kifejezi szándékát a felelősségteljes autóhasználatra.

Dedikált vagy brigád autók esetén nem csak a kiadáskor és visszavételkor érdemes autóállapot felmérést végezni, hanem rendszeres időközönként javasolt ezt használat közben is megejteni.

Mindezt lehet pozitív környezetbe is ültetni, amennyiben a legrendesebb jármű ”tulajdonosokat” jelképesen vagy valódi ajándékokkal megjutalmazzuk. (A leggondosabb tulajdonos, A legtakarékosabb sofőr, stb.)

Mindent kipróbáltunk – semmi sem jött össze

Elenyésző esetszámban, de néha halljuk, hogy a cégvezető már mindent kipróbált  (gps, szemle stb.) mégis úgy bánnak az autókkal, ahogy… Ilyenkor érdemes egyet hátra lépni és megvizsgálni, hogy a jármű-feladat-ember hármas harmóniában van-e egymással. Lehetséges-e a feladat az adott kollégával, vagy az adott autóval nem hajtható végre megfelelő minőségben. Túlterhelt futárok sosem fognak tudni annyira vigyázni az autóra, mint ahogy azt elvárják. Gyenge járművel nagy súlyokat sem fognak élvezettel szállítani kollégáink, de lehet egyes esetekben az emberben van a hiba, mert munkahelyi vagy magánéleti problémával küzd.

Semmi esetre se adjuk fel, vizsgáljuk felül a rendszert és a járműparkot, beszéljünk kollégáinkkal és keressünk új megoldást a helyzetre.

Átgondoltan, célra- és személyre szabottan – sikerülni fog

A vállalkozások többségében elengedhetetlen a vállalat által biztosított gépjármű, nem csak most a pandémia időszakában – amikor ez az egyik, ha nem a legbiztonságosabb közlekedési lehetőség – hanem “békeidőben” is. Vezetőként napjainkban nehezebb döntést hoznunk, hiszen az autók egyre drágábbak, nem csak a megosztó környezetvédelmi és technikai szigorítások, hanem az uniós biztonsági normák emelkedése miatt. 

A választék hatalmas, de jó megoldásból csak néhány létezik, érdemes tehát tanácsot kérni olyanoktól, akik több ezer járművet kezelnek. Mi az MHC Mobility (Eurofleet)-nél örömmel segítünk kialakítani nem csak a vállalati autós kultúrát, de a tényleges flotta parkot is, hogy maximális biztonsággal, optimalizált költséghatékonysággal jusson célba kollégája és vállalkozása.

Egy biztonságos, komfortos autóba munkavállalónk szívesebben ül bele, megbecsültebbnek érzi magát, és mosolygósabban érkezik meg nem csak a vállalati meetingekre vagy Ügyfeleihez, hanem a családjához is.

Ha megfelelő a szabályzatunk és járművünk van, továbbá minden kollégánk megfelelő gyakorlati betanítást kapott, akkor joggal mondhatjuk, hogy a három legfontosabbat megtettük mind a munkavállaló, mind a vállalat szempontjából. 

Ha tetszett a cikkünk, és szeretné Magazinunkat nyomtatott formában is megkapni, kérjük jelezze itt

Nézze meg készletes céges flotta ajánlatainkat.

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu Behaviour HR Magazin TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.

Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. A cookie-k kezeléséről IDE kattintva tájékozódhat. Több információ. OK