Sok multinacionális vállalatnál már alap, de hazánk nagyvállalatainál is egyre inkább elkezdődött a CO2 házon belüli mérése és csökkentése. Bár ez nem csak az autót jelenti, hiszen egy gyárnak, ingatlannak, és egyéb eszközöknek is van CO2 -kibocsátása, mi most flottakezelőként az autókra koncentrálunk. Bár elsőre nyűgnek tűnhet, igazából nem nagy feladat, csak egy kis odafigyelés szükséges, és máris jelentős százalékkal tehetünk az egészségesebb és fenntarthatóbb világunkért. Lássuk a lépéseket:
Számoljuk ki jelenlegi szén-dioxid kibocsátásunkat
Ha nem tudjuk mérni, akkor kezelni sem tudjuk, tartja a mondás, így az első lépés a környezetbarátabb törekvések felé, hogy felmérjük és meghatározzuk a tevékenységünk által generált széndioxid-kibocsátást és az ebből adódó környezetterhelés mértékét egy adott évre vonatkozóan, és ezt vesszük kiindulásként. Szerencsére, ez a számítás viszonylag egyszerű a belső égésű járműveknél (ICE), hiszen alapjául az üzleti utazások alkalmával elhasznált üzemanyagot veszi.
MHC Mobility (Eurofleet)-es Flotta üzemanyagkártya adatainkat használva megszorozzuk az adott évben megvásárolt üzemanyag mennyiséget az alábbi képlet szerint, majd utána összeadjuk a teljes mennyiséget.
1 liter gázolaj 2,68 kg, 1 liter benzin 2.31kg 1 liter LPG 1,51 kg CO2-t termel.
Csökkentsük üzleti útjainkat
A legalacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású üzleti út az az út, amelyre nem kerül sor. Az elmúlt év megmutatta, hogy az online konferencia eszközök segítségével végrehajtott megbeszélések is nagyon sok esetben hatékonyak tudnak lenni.
A személyes találkozókat nem kell végleg törölni, de ha már csökkentjük őket azzal is nagy lépést tettünk a hatékonyság terén is.
Gondosan tervezzük meg az útvonalunkat
A lehető legrövidebb útvonal megtervezése már jó kiindulópont a CO2 csökkentéshez. A CO2-kibocsátás csökkentése szempontjából szintén fontos azon útvonalakat és napszakokat elkerülni, amikor azok a leginkább túlterheltek. A járművek sokkal üzemanyag-takarékosabbak, és kevesebb CO2-t termelnek a szabadon áramló forgalomban.
Használjuk ki a mikromobilitási lehetőségeket
Nem kell mindenhova flottás cégautóval menni. Az idei év nagy újdonsága az eBringaFlotta, mely elektromos rásegítésű pedelec kerékpárok tartósbérletét teszi lehetővé. Nem csak a munkábajárásra ideális, de az eBringaFlotta pedelecjei megfelelőek a napközbeni városon belüli tárgyalásokhoz való utazásra is.
Megfelelő műszaki állapot és gumiabroncs nyomás
A rendszeresen és megfelelően karbantartott autó kevesebb üzemanyagot fogyaszt, ezért időben jelezzük az észrevételeinket az MHC Mobility (Eurofleet) felé, hogy minél hamarabb helyrehozhassák a járművek esetleges meghibásodásait.
A brit gumiabroncsgyártók szövetsége (BTMA) szerint az autógumik teljes élettartamuk alatti CO2-kibocsátásának mintegy 80% -a azok használatából ered, nem pedig a gyártásból, értékesítésből és eltávolításból. Válasszunk üzemanyag takarékos abroncsokat, és ami még fontosabb: tartsuk mindig ideális nyomáson a gumiabroncsainkat, és spóroljunk meg üzemanyagot a lapos kerekek mellőzésével.
Váltsunk elektromos autóra – ahol megéri
Bár sok minden még vitatott az elektromos autók körül, egy biztos, hogy a lokális emissziója nulla. Új autó beszerzésénél, ahol elegendő heti szinten a 300-400 km-es hatótáv, vagy a felhasználó képes az otthoni gyorstöltésre, ott megfontolandó az átállás.
Ellentételezzük kibocsájtásunkat
Nem csak csökkenteni lehet a kibocsátást, hanem ellentételezni. A környezettudatosabb légitársaságoknál már van lehetőség CO2 ellentételezést vásárolni, amely bevételből a légitársaság olyan projekteket (pl: faültetés vagy erdőfenntartás – a kivágás ellen) finanszíroz, amely elnyeli szédnioxidjainkat. Egy ötven éves fa közel 70kg CO2-t dolgoz fel egy év alatt ez kb 500-600 km autózást vált ki üzemanyag fogyasztástól függően.
+1 Díjazzuk a keveset fogyasztókat flottánkon belül!
A mi titkos tippünk a pozitív motiváció. Minden autóra érdemes egy korrekt üzemanyagnormát meghatározni, és ez alapján negyedéves vagy féléves ütemezéssel valami aprósággal díjazni a tudatos autó felhasználókat.
Hiszen a pozitív motiváció célratörő törődést és autóhasználatot eredményezhet, amelyből nem csak környezetünk, hanem vállalatunk is számszerűsíthetően profitálhat.
Ez a cikkünk az MHC Mobility (Eurofleet) Magazin 2021/4 számában jelent meg. Ha tetszett a cikkünk, és szeretné Magazinunkat igényelni, kérjük jelezze itt.