MHC Magazin

Le Mans 24h - Száz év motorsport

Habár a Le Mans-i 24 órás verseny (24 Heures du Mans) idén ünnepli századik évfordulóját, az évek során különböző okokból több futam is elmaradt, így 2023-ban kilencvenegyedik alkalommal indult útjára az ikonikus futam.

Az idei rendezvényt minden eddiginél nagyobb érdeklődés övezte, hiszen már hónapokkal korábban minden jegy elkelt a nagy futamra. 300 ezer rajongó érkezett a 100 éves jubileumát ünneplő versenyre, amit legelőször 1923-ban tartottak meg a Circuit de la Sarthe aszfaltcsíkján a legújabb autóipari technológiák bemutatójaként, és azóta is úttörő szerepet tölt be az autóiparral kapcsolatos innovációk tekintetében a Le Mans 24 órás verseny. A Hypercar géposztályban tizenhat versenyautó – összesen tíz csapat és hét típus, köztük öt hibrid – szerepelt a nevezettek között, ami különösen izgalmas versenyt vetített előre. 

A 2018-tól kezdődően aratott öt egymást követő győzelem után a Toyota Gazoo Racing úgy érkezett Le Mansba, hogy megcélozza a hatodik, kettős mesterhármast jelentő diadalt is a 62 autóból álló mezőny ellen, amely 16 Hypercar versenyautót vonultatott fel olyan legendás márkák színeiben, mint például a Cadillac, a Ferrari, a Peugeot és a Porsche. Egyébként korábban csak két másik gyártónak sikerült zsinórban hat győzelmet aratnia Le Mans-ban: a Ferrarinak 1960 és 1965 között, és a Porschének 1981 és 1987 között.

A Le Mans-i versenyeknek egyébként az elmúlt száz évben mindig megvolt a maga ásza. Az 1920-as években a Bentley fiúk uralták a versenyt, aztán az Alfa Romeo és Bugatti következett. 1936-ban egy munkás sztrájk miatt, 1940-48 között pedig a második világháború miatt nem rendeztek futamot az észak-franciaországi pályán. Az újrakezdés után az 1950-es és 60-as években a Ferrari nevéhez köthető a legtöbb győzelem, majd 1966-ban érkezett a Ford és GT40-es modellel egészen 1969-ig minden évben győzedelmeskedtek. Erről a Ferrari-Ford párharcról egyébként a közelmúltban készült egy rendkívül jó film is „Az aszfalt királyai” címmel, Christian Bale és Matt Damon főszereplésével. Azonban nem ez volt az egyetlen film a 24 órás versenyről, hiszen egyszerűen Le Mans címmel 1971-ben is készült már egy mozi Steve McQueen főszereplésével. 

A Le Mans-i futamnak immár sok-sok éve magyar vonatkozása is van, hiszen a pálya egyik legveszélyesebb szakasza melletti sportbírói ponton Sípos Tamás és csapata dolgozik. „Sípiék” minden évben remekül teszik a dolgukat, és nemcsak a pályán sikeresek, hanem a verseny közbeni bográcsozást is általában a magyar csapat nyeri meg.

Technikák jöttek mentek, az autós történelemkönyvbe a Le Mans-i „tökéletes kör” Hans-Joachim Stuck nevéhez fűződik. Stuck, az egyik legikonikusabb német sport- és túraautó pilóta 1985-ben egy Porsche 962 C volánja mögött futotta meg a legendás időt. „Ezt soha nem felejti el az ember! – mondja az egykori versenyautó-pilóta, akinek évtizedekkel később az emlék még mindig frissen él az elméjében. „Nagyon jól felkészültünk. A boxban várakoztam, és a versenymérnökünk, Walter Näher figyelte az eseményeket. Aztán jött a jel, hogy ideje indulni a kvalifikációra. Csak én, a kocsi, három körre elegendő benzin és a küldetésem. A rajtrács és a célvonal felé vettem az irányt, gyorsítottam – és minden rendben volt. Gyakorlatilag nem hibáztam, a 620 lóerős 962 C rendkívüli kanyarsebességgel, tapadással és optimális kanyarerőkkel bírt. Éreztem, hogy a dolgok jól mennek, és magabiztosnak éreztem magam. De sértetlenül vissza kellett vinnem az autót a boxba, így figyelnem kellett a korlátokra is. Adrenalinnal töltött egyensúlyozó akció volt.” Amikor Stuck visszatért a boxba, csapata izgatott volt. Az akkor 34 éves férfi valami rendkívüli eredményt ért el, körideje: 3:14,8 perc, átlagsebessége: 251,815 km/h volt és 32 éven keresztül senki nem volt gyorsabb a 13 624 méteres körön. Stuck és partnere, Derek Bell a versenyen a harmadik helyet szerezték meg, és ezzel a versenyzők világbajnoki címével zárták az izgalmas szezont. 

A jubileumi alkalomhoz nagyon sok csapat készült egyedi, alkalmi dekorációval. Így tett a 12 év után visszatérő Peugeot csapat is, akik az ezredforduló után dízelmotoros versenygépeikkel uralták korábban a kategóriát. A francia gyár különleges versenyszíneket öltött magára a nagy visszatérés tiszteletére: az európai formatervező szakma egyik legnagyobb ünnepén, a milánói dizájnhéten bemutatott grafika az eklektikus stílusú spanyol művész, J. Demsky munkája. A színpompás öltözék új értelmezésben mutatja be a digitális világ és a motorsport kapcsolatát, hidat teremtve az autóversenyzés hőskora és a Hypercar-korszak között.

Az idei felvonás talán soha nem látott izgalmakat hozott. Volt minden, ami a hosszútávú versenyzést jellemzi. Műszaki hibák (a versenyt végül megnyerő Ferrari versenyautót is többször újra kellett indítani), balesetek (vétlen baleset áldozataként adta fel a versenyt az egyik Toyota), változó időjárás (a felhőszakadás miatt egy vízátfolyáson szinte mindenki kicsúszott) és az éjszakai szakasz. 

Sok-sok fordulat után végül az 51-es rajtszámú Ferrari szerezte meg az elsőséget vasárnap délután, és ezzel az 1965-ös abszolút győzelem után állhatott fel újra Le Mans trónjára az olasz istálló. Az elmúlt évek bajnokának sincs sok szégyenkezni valója, hiszen egy egész napos száguldás után mindössze 1:21,793 perc hátránnyal szorultak a második helyre a Toyotás srácok. A pódium harmadik fokára nagy meglepetésre a Cadillac csapata futott be, akik stabil versenyzéssel mindkét autójukat behozták egymás mögött. Ezzel a remek teljesítménnyel nem csak a 75 éves jubileumot ünneplő Porsche csapatát utasították maguk mögé, hanem a Glickenhaus és a Peugeot gyári csapatát is.


Nem Ferrari, de flottázásra kiváló járműveinkért kattintson ide!

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

The Zone TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Ne maradjon le a legújabb híreinkről, ajánlatainkról és iparági újdonságainkról – csak egy kattintásra van tőlük.

Bármikor leiratkozhat a hírleveleink alján található linken keresztül. Az adatkezelés részleteit az Adatvédelmi Szabályzatban találja.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.