MHC Magazin

Újraálmodott póniló - IONIQ 5 First Edition

A Hyundai a 2016-ban bemutatott Ioniq típussal lépett be az elektromos autók világába, de az a modell a tisztán elektromos változat mellett elérhető volt normál és hibrid verzióban is. A villanymotor meghajtású modellek sorát néhány év múlva a Kona folytatta, majd 6 évvel később a gyár úgy döntött, hogy az IONIQ nevet almárkaként bevezeti. Ennek első hírnöke az IONIQ 5, amely tavaly éppen, hogy lemaradt az „Év Autója” választáson a győzelemről, ugyanakkor tény az is, hogy a győzelmet a Kia EV6-os testvérmodell szerezte meg. Az újdonság bemutatásakor egy speciális kivitelbe a gyár szinte mindent bepakolt, ezt a First Edition változatot tesztelhettük.

Az IONIQ 5 progresszív formaterve szakít a múlt bevett szokásaival, és kihasználja a kifejezetten akkumulátoros elektromos járművekhez tervezett padlólemezből adódó, új formatervezési szabadságot. A vállalat első sorozatgyártású modelljének, a Hyundai Pony-nak a merészségét idéző IONIQ 5 rávilágít arra a 45 éve tartó utazásra, amely során a Hyundai az ügyfelek életének szerves részévé vált, és ezzel kapcsot teremt a múlt, a jelen és a jövő között. 

A ’80-as évek slágermodellje által ihletett sziluett és a 3000 mm-es tengelytáv társításának köszönheti egyedülálló külső stílusát. Ahhoz, hogy a nyújtott tengelytávból adódó, újszerű arányokat a modern elektromos járművek tipológiához igazítsák, a formatervezőknek különösen kifinomult megközelítést kellett alkalmazniuk.

Elöl a kerékívekre rázáródó motorházfedéllel találkozunk; ez a Hyundai történetében most először alkalmazott megoldás rendkívül szűk illesztési hézagokat, és ezáltal optimális aerodinamikai teljesítményt eredményez. Az első lökhárító hangulatát az a látványos V-alak határozza meg, amely az IONIQ 5 összetéveszthetetlen fénykarakterét megteremtő, jellegzetes nappali világítást is magában foglalja. Az apró, pixelszerű LED-csoportok a jármű faránál is visszaköszönnek.

Oldalt a karosszéria síkjába simuló, onnan automatikusan kiemelkedő kilincsek nem csak letisztult felületet, de jobb aerodinamikai hatásfokot is eredményeznek. Az orr és a far formai elemei az ajtóknál olvadnak egységbe, megvalósítva a vadonatúj Hyundai Tucsonnál bevezetett 'parametrikus dinamika' formanyelvet. A Hyundai 45 elektromos tanulmányautót idéző, robusztus C-oszlop messziről felismerhető, tiszteletet parancsoló megjelenéssel vértezi fel az IONIQ 5-öt.

Az „élettér” tematika határozza meg a belső minden elemét, mindenekelőtt azt az „univerzális sziget” névre keresztelt padlókonzolt, amely akár 140 mm-rel hátrébb tolható. Az univerzális sziget, valamint az akkumulátoroknak otthont adó, teljesen sík padló szabadabb mozgást tesz lehetővé a fedélzeten. A belső tér számos tapintási pontját – az üléseket, a tetőkárpitot, az ajtóburkolatokat, a padlót és a kartámaszokat – fenntartható forrásból származó, környezetbarát anyagok borítják, az újrahasznosított PET-palackoktól kezdve a növényi alapú (bio-PET) fonalakig és természetes gyapjúfonalakig, a környezetbarát módon feldolgozott, növényi cserzésű bőrtől kezdve a növényi alapú biofestékekig. 

Az IONIQ 5-höz elérhető, elektromos hajtású konfigurációk minden ügyfél mobilitási igényeihez igazodnak, anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötni a teljesítmény terén. Az ügyfelek kétféle akkumulátorcsomag – 58 kWh vagy 72,6 kWh – közül választhatnak, ahogy villanymotor-konfigurációból is kettő áll rendelkezésre: az egyiknél csak a hátsó tengelyen, a másiknál elöl és hátul egyaránt található villanymotor. A konfiguráció kiemelkedő hatótávolságot kínál; a végsebesség minden esetben 185 km/óra.

A hajtáslánc-kínálat csúcsán a 72,6 kWh-os akkumulátorral társított összkerékhajtású (AWD) konfiguráció áll, ilyen a kipróbált First Edition verzió is. A legnagyobb összteljesítmény 305 lóerő, a maximális forgatónyomaték pedig 605 Nm. Ez a hajtáslánc 5,2 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra. Az azonos végsebesség ellenére természetesen a 305 lóerős verzióban sokkal dinamikusabb az IONIQ 5, az összkerékhajtás pedig sokat javít a menettulajdonságokon. Ennek ellenére kérdéses, hogy megéri e a nagyobb teljesítmény mellett dönteni, hiszen téli, gyakorlati tapasztalataink alapján míg a 2WD verzió tudja a 400 km körüli hatótávolságot, ugyanolyan vezetési stílus mellett a top verziónál inkább csak 300 km-rel számolhatunk. Egy villanyautó esetében inkább a jó átlagsebességre törekszünk, mint a száguldásra. Természetesen néhány alkalommal izgalmas a lámpától-lámpáig való gyorsulás, de egy idő után már úgy kezdünk számolni, hogy ez mennyi hatótávolság vesztés és mennyi plusz idő az újra töltéskor. Talán ezt ismerték fel Németországban is, ahol újra lekerült a napirendről a sebesség limit. A német közlekedési miniszter, Volker Wissing maga is erre utalt, miért nem kell bevezetni a 130 km/h-s limitet. “A sebesség a polgárok egyéni felelőssége, mindaddig, amíg mások nincsenek veszélyeztetve. A magas energiaárak már eddig is lassításra késztették az embereket, és a villanyautók megjelenésével is csökken az eddigi tempó, hiszen mindenki tartalékolni akarja majd a hatótávot.”

De visszatérve tesztautónkhoz az biztos, hogyha kiürül az akkumulátor, akkor viszont a Hyundai mindent megtett annak érdekében, hogy gyorsan fel tudjuk azt tölteni. Az IONIQ 5 E-GMP padlólemeze 400V és 800V töltési rendszereket is képes kezelni. A platform alapértelmezésben a 800 voltos töltést is támogatja, ám további komponensek vagy adapterek nélkül is alkalmas a 400V-os töltés fogadására. A többféle feszültségű töltőrendszer világelső, szabadalmaztatott technológiája a villanymotort és az invertert felhasználva alakítja át a 400V-ot 800V-ra, így gondoskodva a kiszámítható töltési kompatibilitásról. 350 kW teljesítményű töltőt használva az IONIQ 5 mindössze 18 perc alatt 10 százalékról 80 százalékra tölthető. Az IONIQ 5 csupán 5 perc alatt 100 kilométer megtételére (WLTP) elegendő töltést képes felvenni. Emellett az innovatív V2L funkciójának köszönhetően a felhasználók bármilyen elektromos berendezést (pl. elektromos kerékpár, elektromos robogó vagy kempingfelszerelés) tölthetnek vagy működtethetnek a járműről, amely így guruló töltőként szolgál. A V2L funkció legnagyobb kimenő teljesítménye 3,6 kW. A V2L csatlakozó aljzat a második üléssor alatt található, és a jármű aktív állapotában használható. Kívül, az akkumulátor töltésére szolgáló aljzat mellett egy másik V2L csatlakozót is elhelyeztek. A felhasználók konverter segítségével tölthetik nagyteljesítményű elektromos berendezéseiket. A külső csatlakozóról a jármű lekapcsolt állapotában is vételezhető elektromos áram.

Összeségében, ha a hatótávolság és a fogyasztás terén nem is ugrott akkorát előre a gyártó, mint ahogy azt a korábbi Ioniq és Kona modellek után vártuk, az IONIQ 5 múltidéző formájával, egy igazán úttörő és modern elektromos autó. Minden műszaki paraméterrel rendelkezik, ami ma elvárható és szükséges ebben a kategóriában, sőt sok olyan plusz geggel is felruházták a Hyundai mérnökei, amely a konkurensek esetében nem magától értetődő és a vetélytársakhoz képest az ár/érték aránya is kimondottan jónak mondható.

Műszaki adatok: IONIQ 5 First Edition

Motor: elektromos motor
Legnagyobb teljesítmény: 225 kW (305 LE)
Legnagyobb nyomaték: 605 Nm
Sebességváltó: automatikus, egyfokozatú
Hajtásrendszer: négykerék-meghajtás
Hosszúság: 4635 mm
Szélesség: 1890 mm
Magasság: 1605 mm
Tengelytáv: 3000 mm
Saját tömeg: 2020 kg
Végsebesség: 185 km/h (elektronikusan leszabályozott)
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,2 s
Tesztátlag: 24,9 kW/100 km
Teszt hatótávolság: 280-300 km

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

Speedzone.hu TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre.
Értesüljön a legfrissebb információkról és a különleges ajánlatokról.

Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. A cookie-k kezeléséről IDE kattintva tájékozódhat. Több információ. OK