Megmondom őszintén kisfiammal közösen nagyon szeretjük a kínai ételeket. Előszeretettel teszteljük a kis büféktől kezdve az elit éttermekig a kínálkozó lehetőségeket. Minden kategóriában szoktunk találni jó és jobb ételeket is. Éppen ezért izgatottan vártam a találkozást autófronton is a kínai új ízekkel, és kíváncsi voltam, hogy sikerül megfűszerezni az európai autós életet a Build Your Dream gyárnak. Egy formabontó limuzinból, a Sealból kaphatunk egy kis röpke ízelítőt. Talán az autó megismerése előtt érdemes egy kicsit magát a gyárat is megismernünk, hiszen a kínai autóipar szinte a semmiből tört előre úgy, hogy már vannak olyan időszakok, hogy például a BYD elektromos modelljeiből több fogy, mint Teslából.
A kezdetek
A BYD 1995 februárjában alapított high-tech vállalat, amely arra törekszik, hogy a műszaki innovációkat egy jobb világ megteremtésének a szolgálatába állítsa. Több mint 29 évnyi rohamos növekedést követően a BYD hat kontinensen, több mint harminc ipari parkot hozott létre, és jelentős szerepet játszik az elektronika, az autóipar, a megújuló energiák és a vasúti közlekedés terén. Az energia beszerzésére, tárolására és alkalmazására összpontosítva a BYD átfogó, új zéró emissziós energetikai megoldásokat kínál. A BYD 2022-ben, a Párizsi Autószalonon mutatkozott be az európai személyautó-piacon. Miután a márka már elkezdte a forgalmazást 18 európai országban, Magyarországon tavaly októberben kezdte meg elektromos autói értékesítését.
Az Óceán ihlette
A vállalat talán legtetszetősebb modellje a tesztelt, lendületes és sportos D-szegmensű szedán, a Seal. Érdekesség, hogy tulajdonképpen ez az egyetlen modell az Európában kapható kocsik közül, amelynek klasszikus limuzin formája, az összes többi változat a SUV-ok osztályába tartozik eltérő méretarányokban. A Sealnak megvan a sajátos egyedi formavilága, de azt nem mondhatjuk, hogy nyomokban ne lehetne felfedezni benne a Tesla 3-as modelljét, és nekem egy kicsit hozott az IONIQ 6-osból is. Egy biztos, az óceánok ihlette formanyelv tényleg remekül sikerült. A kiváló formatervezést és innovációt egyébként immár az iF Design Award díja is visszaigazolja. A Seal egy sportos és stílusos kisugárzású, X alakot kirajzoló fronttal büszkélkedhet. Az első fényszórók kiegészítéseként, a szimmetrikus összképet megtartva két különleges, U alakú lámpatest is helyet kapott az autó frontján. A hátsó fényszórók pontmátrixhoz hasonlók és a lámpatest formája átível az autó teljes hátulján. A forma mellett láthatóan a kerekeknél is igyekeztek minimalizálni az örvényeket. A 19 colos kéttónusú felnik nagyon illenek az autóhoz. A jó légellenálláshoz hozzátartoznak a karosszériába simuló kilincsek, amik álló helyzetben kiemelkednek így könnyen megfoghatók, de menet közben nem állnak az autó mellett áramló levegő útjába. A kilincseket kívülről az első ajtók kilincsein lévő gomb megnyomásával lehet kicsalogatni. Olykor több, máskor kevesebb sikerrel, volt egy-két pillanat, amikor fotózás közben megviccelt minket az autó, és csak zsebemben lévő kulccsal lehetett újra bejutni az autóba.
Forog a világ
A Seal belső tere legalább annyira izgalmasra sikerült, mint a külső. Beülve az autóba két dolog vonja azonnal magára a figyelmet. Az egyik a középső műszerfal, a másik pedig a tetszetős sportülés. A nagy, 5,6 colos képernyő különlegessége, hogy forgatható. Mindez kétségtelenül látványos trükk, de ennél sokkal nagyobb haszna nincs. Ilyen trükkökből még van bőven a Seal tarsolyában, példaként említhetjük a zene ritmusára pulzáló oldalfényt, de ezek tényleg arra szolgálnak, hogy ha a szomszéd beül mellénk az autóba, akkor leessen az álla. Emellett a BYD a sofőr számára is kínál egy külön képernyőt a legfontosabb információk számára. A képernyő tartalma jól áttekinthető, rajta van lényegében minden, amire szükség lehet. A kormányon lévő fizikai gombok nagyon praktikusak, pillanatok alatt meg lehet tanulni a kezelésüket. A kormányoszlopon lévő bajuszkapcsolók kialakítása is tradicionális, balra az index és a lámpák kapcsolása, jobbra pedig az ablaktörlőt vezérlő kar került. Ezen kívül még a középkonzolon találunk fizikai gombokat, ide került az irányváltókarja is, és itt van a start-stop gomb is. Használatát meg kell szokni, de kezelése utána nagyon egyszerű, egy gombnyomással indítás, utána egy húzás a váltókaron és már mehetünk is.
Útközben
A Seal két változatban érhető el, nálunk az egymotoros Design verzió járt, amelynek teljesítménye 313 lóerő. Gyakorlati tapasztalataink alapján ez több mint bőséges a 2 tonnánál éppen csak valamivel több saját tömegű limuzin mozgatásához. Számokra váltva a teljesítményt a kocsi 5,9 másodperc alatt futja 0-100 km/h-s sprintet, a végsebességét pedig 180 km/h-ban korlátozta a gyár. Menet közben is minden a helyén van, az autó úttartása, reakciója vezetőbarátnak mondható, talán nem annyira reagál gyorsan a vezető utasítására, mint ahogy ezt egy ilyen sportos modelltől elvárnánk, tényleg inkább nagy limuzinokat idéző módon, mint egy hajó siklik, hintázik végig az úton.
Kell egy kis energia
A BYD nagyon büszke az autókban használt Blade akkumulátorokra. Ezeknek előnyei, vélhetően csak hosszabb távon fognak jelentkezni, amit a vezető most érzékel konkrétan, hogy a konkurens modellekhez képest (IONIQ, Tesla) azért érezhetően magasabb a fogyasztása az autónak. Ennek köszönhetően téli körülmények között nem is lehet 500 km-nél többet kiautózni a 82,5 kWh kapacitású akkumulátorokból. A fogyasztás több városi használat mellett pont 20 kWh/100 km alatt maradt, városon kívül pedig pont 20 kWh/100km felett.
A hátrányok között említhetjük a töltési sebességet is, bár azért ezekkel az értékekkel nincs szégyenkezni valója a BYD-nek, csak a konkurenseknél vannak ennél jobb adatok is. A 150 kW-os nagy teljesítményű egyenáramú töltővel, 30%-ról 80%-os töltésszintre 26 perc alatt tölthető fel az akkumulátor. A 11 kW-os váltóáramú töltővel az otthoni töltés is kényelmes lehet. A Seal a jobb hátsó sárvédőn lévő CCS2 csatlakozón keresztül tölthető. A csatlakozót egy manuálisan nyitható és zárható ajtó védi, és dicséret illeti tervezőket, mert sötétben tökéletes megvilágítást kap a csatlakozó környéke, így a kábellel könnyen megtalálhatjuk az aljzatot.
V2L
Egyre jobban terjedő jelenség a villanyautók között V2L (Vehicle-to-Load) szolgáltatás, amelyet természetesen a Seal is tud. Egy kiegészítő adapter használatával az akkumulátor energiája más elektromos eszközök számára is elérhetővé válhat az autón keresztül. Ezt elsősorban a kempingezők, kirándulók szeretik, de alkalmas lehet laptop, vagy mobiltelefon töltésére is, sőt áramkimaradás esetén alkalmas lehet arra is, hogy ellássuk a háztartás berendezéseit árammal.
Az utastérben egyébként a telefon és egyéb berendezések töltésére is számtalan lehetőséget találunk. A középkonzolon két telefon számára találunk tároló-és egyben töltőhelyet. A két első ülés közötti konzol alsó részébe is került egy méretes tárolórekesz, hátránya, hogy nehezen érhető el, pedig USB aljzatokat is tettek ide. A hátul ülők számára is van egy-egy USB-A és USB-C csatlakozó, illetve egy telefontartó polc, de a készülékek számára az első ülések háttámláján is kialakítottak zsebeket.
Miénk itt a tér
Mind az első, mind a hátsó üléssorban fejedelmi kényelemben utazhatunk. Elől a sportosra szabott ülések segítenek ebben, hátul teljesen sík padlónak köszönhetően még a középen utazónak is kellemes méretű lábtere marad. Bár a forma alapján adná magát, hogy a hátsó ablakkal együtt, nagy ötödik ajtóként nyíljon a csomagtér, maradt a kis limuzin ajtó. A 400 literes csomagtartó nem kicsi, de éppen emiatt a kis nyílás miatt nehezebben használható ki. A hátsó ülések támlája 40-60 arányban ledönthető, így javíthatunk a csomagtér nagyságán és segíthet hosszabb tárgyak, pl. sílécek szállítása közben.
A padlóban hátsó tengely mögötti részén egy külön rekesz is van, ami ideális a kábelek tárolására, és ebben az egyébként kétszintes rekeszben jutott hely a gumijavító szettnek és a V2L adapternek is. A csomagtérajtó motorosan, nagyon csendesen nyílik és csukódik. A kábelek és egyéb apróságok számára a Seal orrában is találunk egy 53 literes plusz, úgynevezett frunk csomagteret, amely szintén a töltőkábelek elhelyezésében lehet segítségünkre.
Szumma
Tökéletes autó nincs, és szaksajtóban egyre erősebben zúgó kínai csábítás ellenére, a Seal sem az. Egy nagyon jól megtervezett és összerakott autó, amin azért még lehetne mit csiszolni. Előnyei között említhetjük a csendes belső terét, komfortos menettulajdonságait, valamint a belső minősége és összeszerelése is jó. Van annak azonban kisebb, bosszantó hibák is. Téli használat mellett fűtése lehetne hatékonyabb és ez igaz a kormány- és ülésfűtésre is. Aztán szoftveresen lehetne csiszolni a navigációs rendszeren, amely szinte mindent tud, nagyon jól használható, és az elektromos autó töltők helyével és állapotával is sok esetben tisztában van, de töltőkkel tervezni még mindig nem tud. Ugyanígy nem mutatja azt sem, hogy a beállított célhoz hány százalékkal fogunk odaérni. És végére a feketeleves, fogyasztása magasabb, mint amit elvárnánk tőle. Mindezek ellenére nekem összességében bejöttek, a friss a kínai ízek, és tesztút sokkal inkább volt édes mintsem csípős.
Szakértői szemmel: “A BYD Seal egy modern, prémium elektromos autó, amely sportos dizájnjával és csúcstechnológiás megoldásaival kiemelkedik a mezőnyből. Az óceán ihlette formatervezés, a 15,6 hüvelykes elfordítható érintőképernyő és a prémium Dynaudio hangrendszer minden utazást különleges élménnyé varázsol. Az autó különlegessége a BYD CTB-technológia, amely az akkumulátort integrálja a karosszéria szerkezetébe, így kiemelkedő torziós merevséget és nagyobb biztonságot nyújt. Különösen ajánlott azoknak, akik szeretnék ötvözni a környezettudatos közlekedést a luxussal és az innovációval. Hosszú távra bérelve gazdaságos és fenntartható megoldást nyújt, miközben lehetőséget biztosít az elektromobilitás világának felfedezésére. Legyen szó városi használatról vagy hosszabb utakról, a BYD Seal kényelmes, biztonságos és élvezetes autózást garantál.”
Takács Péter - Értékesítési csoportvezető
Villanyflottában gondolkodik? Van egy jó megoldásunk! | MHC Mobility