Elektromobilitás

Villanyautó teszt - Toyota bZ4X AWD Prestige - Kezdésnek kiváló

A Toyota sokáig kivárt az elektromos átállással, stratégiailag inkább ragaszkodott az öntöltő hibrid rendszereihez. Hogy igazuk volt-e még nem tudni, de tény, hogy a villamosítás rohamos léptéke a közelmúltban mintha egy kicsit megtorpant volna. Ennek ellenére éppen ebben az időszakban jelent meg a japánok első teljesen elektromos modellje a bZ4X. Az első szériának ugyan még szoftveresen és töltési teljesítményben is voltak hiányosságai, de a most tesztelt frissített verzió már érdekes színfolt a villanyautók egyre szélesebb palettáján és a Toyota Sakura márkakereskedésnek köszönhetően rendhagyó módon hosszúra sikerült tesztünk alapján állíthatjuk, igazán van is keresnivalója a kategóriájában.

Ha valamire zöld utat adnak a Toyotánál, akkor azt nem veszik félvállról. Külön elektromos almárkát hoztak létre házon belül, amely a bZ elnevezést kapta az angol „beyond Zero” elnevezés után, azaz a „nullán túli” kifejezésre utalva helyezik előtérbe a vállalat környezetvédelmi törekvéseit. A név további részei közül a 4-es utal az autó méretére (4-es a középkategóriát jelenti) – és a jármű típusára is, esetünkben az X mutatja, hogy egy SUV-ról van szó.

Vagány formaterv

A robbanómotoros testvér modellek közül a RAV4 áll legközelebb méretben és formában a bZ4X-hez, a RAV4-hez viszonyítva a külső méretek az e-TNGA platform előnyeit szemléltetik. Például a bZ4X teljes magassága 85 mm-rel alacsonyabb, a tengelytáv pedig 160 mm-rel hosszabb, mint a RAV4 esetében, ami rövidebb túlnyúlásokat tesz lehetővé. A kiváló manőverezhetőségről kategóriaelső, mindössze 11,4 méteres fordulókör gondoskodik, és az sem utolsó szempont, hogy a motorháztető 50 mm-rel alacsonyabban fut, ami a gyalogosok, bringások védelmében igen pozitív lehet, ha véletlenül kontaktra kerülne sor.

„Kalapácsfej”

A Toyota dinamikus és robusztus formatervet alkotott meg a bZ4X számára, amely legalább annyira otthon van a város forgatagában, mint a vidék földútjain, miközben egy modern elektromos autó látványát klasszikus SUV jellemzőkkel egyesíti. Az orr kifinomultságot sugall, és mellőzi a túlzó dekorációt. Karakteres jellemvonása az almárkát meghatározó „kalapácsfej” alakzat, amelyet vékony lámpák kereteznek. A szélek hangsúlyos kidomborítása a járművet különösen szélesnek láttatja, az oldalnézet dinamikus, amelyből az alacsony magasság, a meredeken dőlő A-oszlopok és az alacsony tengelyvonal is kiveszi a részét, ami az új platform alacsony súlypontját hivatott szemléltetni. Az akár 20 colos átmérőjű keréktárcsákat is befogató kerékjárati ívek a karosszéria sarkaihoz kerültek, miközben a vastag panelek a jármű SUV karakterét hangsúlyozzák ki. Hátulnézetből szintén a sarkok erőteljes jelenléte figyelhető meg, amely a karakteres hátsó lámpákkal együtt fokozza az autó magabiztos kiállását. 

Praktikák

A bZ4X egy teljes mértékben emberközpontú jármű, amely úgy született, hogy segítse az ügyfeleket az akkumulátoros elektromos autóra történő váltásban, bármiféle kompromisszum vagy kényelmetlenség nélkül, miközben maximálisan kihasználja azokat a formatervezésben, a menetteljesítményekben, amelyeket csak az elektromos hajtású járművek tudnak nyújtani.

A formaterv olyan aktív aerodinamikai megoldásokat is tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a nagyvonalú hatótávhoz, mint például az első lökhárító kialakítása, amely lehetővé teszi a levegő kiegyensúlyozottabb áramlását. Emellett teljes alsó borítás, megosztott tető-légterelő és hátsó légterelő ajak, hátsó diffúzor és gondosan megválasztott szögben álló hátsó szélvédő segíti a légellenállás csökkentését, de az alacsonyan lévő alsó hűtőrács aktív lamellái tovább mérséklik mindezt, ha éppen nincsen szükség az akkumulátor hűtésére.

Dedikált BEV platform

A bZ4X az első autó, amely a vállalat új, kimondottan akkumulátoros elektromos autóihoz fejlesztett platformjára alapul, az e-TNGA elgondolása alapján. Ez a padlólemez rugalmasan használható a jövőben érkező bZ modellekhez és nagy darabszámú gyártáshoz készült. A vékony akkumulátor-egység teljes mértékben a jármű padlója alatt kapott helyet, ami alacsony súlypontot, kivételes súlyelosztást és kimagasló merevséget biztosít. Ezek együtt a bZ4X számára magabiztos menettulajdonságokat garantálnak, a hosszú tengelytávolság révén pedig a helykínálat is kivételes. Gyakorlati tapasztalataink alapján négy felnőtt vagy 2 szülő és 2-3 gyerek, valamint csomagjaik tökéletes kényelemben férnek el az autóban. A kiemelkedő hosszúságnak köszönhetően az első és a hátsó utas csípője közötti távolság több mint egy méter. Hátul tágas csomagteret találunk, állítható padlóval, az ülések ledöntése nélkül 452 literes tér áll rendelkezésre.

Pont jó

A belső tér jellemzője a „lagom” – ez egy svéd kifejezés, amely azt fejezi ki, hogy „pont jó”. Itt mindez olyan kényelmet és tágasságot sugall, amely az utasteret egy nappalihoz hasonló hangulattal ruházza fel. Ezt az érzést fokozzák a puha, textilborítású részletek, a szatén betétekkel. És valóban, a vezetőülésben helyet foglalva minden a helyén van, kényelmesek az ülések, jó az ülés pozíció és kellemes vezetni az autót. A műszeregység vékony és alacsonyan helyezkedik el, amely fokozza a nyitottság érzetét és jobb kilátást biztosít a vezető számára. A „kezek a kormányon, szemek az úton” elv jegyében az emberközpontú műszerfalra hétcolos TFT központi kijelző került, amely közvetlenül a vezető látóterében helyezkedik el, a kormánykerék vonala felett, így az információkat a sofőr minimális figyelem-elterelés mellett olvashatja le. Sajnos a navigációs rendszer is RAV4-es modellből került át a bZ4X-be, így ha beállítunk egy távolabbi úticélt, a rendszer sajnos nem veszi figyelembe az akkumulátor kapacitását, és nem ajánl fel töltési lehetőségeket sem, szimplán a megteendő útvonalra ad egy kalkulációt, a töltést saját magunknak kell megtervezni. A kijelző alá került az irányváltó kapcsolója, amely fantasztikusan könnyedén és jól működik. Alatta a középkonzol közepére került a telefontöltő, ez több szempontból sem vizsgázott jól a nagy melegben. Egyrészt gyakorlatilag a Nap folyamatosan rásüt és így melegíti a telefont, másrészt a fényes tetejéről többször is az utas szemébe tükröződött a Nap, elvakítva a kilátást. A vezető oldalán szerencsére az eltérő ülés pozíció miatt ezzel sosem volt gond. A beltér utolsó gyenge pontjaként lehet említeni, hogy az ablakkapcsolók gombjai nem, vagy csak minimális megvilágítást kapnak, így sötétben ki kell azokat tapogatni, mert nem igazán látszanak.

Meggyőző menetteljesítmény

A bZ4X első- és összkerékhajtású változatban is elérhető, alkalmunk volt mindkét modellt kipróbálni, így jók voltak a viszonyítási alapok. A FWD modell egy 150 kW-os, az első tengelyen helyet kapó eAxle egységgel rendelkezik, amely 204 lóerős teljesítményt és 265 Nm maximális forgatónyomatékot produkál. Az AWD modell, elöl és hátul egy-egy 80 kW-os eAxle egységet használ, amelyek együttes teljesítménye 218 LE és 337 Nm nyomaték. A gyakorlatban a menetteljesítmények között minimális különbséget érezni, a végsebesség mindkét változatnál 160 km/h-ban limitált, a 0-100-as sprintet pedig 8,4, illetve 7,7 másodperc alatt futják meg.

XMODE

Nagyobb különbség van azonban a hajtáslánc tekintetében. A Toyota a Subaruval közösen fejlesztette az új BEV modellek összkerékhajtási rendszerét, amely mindkét vállalat gazdag hagyományaira alapul. A rendszer fokozott tapadást biztosít rossz útviszonyok között is, emellett pedig valódi, kategóriaelső terepképességekkel ruházza fel a bZ4X-et. Az XMODE üzemmódválasztó havas/sáros beállítással is rendelkezik, mély hóban vagy sárban történő, 20 km/h-nál lassabb haladáshoz, a Grip Control üzemmód pedig 10 km/h-s sebesség alatt biztosít maximális terepképességeket. Sikerült különlegesen extrém körülmények között is menni pár kört az AWD verzióval, a tatai motokrossz pályán szinte minden akadályt gond nélkül küzdött le az autó, amely sokkal többet tud annál, mint amit egy átlagos tulajdonos ki mer próbálni vele. Egyedül a szűkebb huppanókban kell a bZ4X küszöbére odafigyelni, hogy ez még véletlenül se üljön fel, de ezen kívül remek teljesítmény egy villanyos SUV-tól.

Kimagasló hatótávolság és high-tech akkumulátor-technológia

A hatótávolság döntő tényező az akkumulátoros elektromos autók vásárlói körében, így a Toyota is nagy figyelmet fordított annak fejlesztésére. Az akkumulátor egyik fő fejlesztési célja az volt, hogy hosszú távon is csak minimálisan csökkenjen a teljesítménye, tíz év vagy 240 ezer km alatt mindössze tíz százalékkal. A nagy sűrűségű lítium-ion akkumulátor kapacitása 71,4 kWh, amely egyetlen feltöltéssel több mint 450 kilométer hatótávot biztosít (WLTP adat). Gyakorlatban nekünk egyetlen alkalommal sem sikerült túlfutni a 400 km-es hatótávolságot és ez adott okot némi fejtörésre is. Az AWD verzióval közel 2000 km-es tesztkörön 15,9 kWh/100 km-es átlagot mértünk. Ha azt visszaosztjuk az akkumulátor nagyságával akkor valóban meglenne a 450 km, de ez a bruttó érték. A bZ4X ténylegesen 64 kWh akkumulátort használhat, ezt a nettó értéket a Toyota szakemberei is megerősítették számunkra és akkor már helytálló a 380-400 km-es hatótávolság. A kezdeti gyengébb megoldás után, immár 11 kW-os, háromfázisú fedélzeti töltővel tölthetünk, ebben az esetben hat óra után lehet újra tele a tankunk. Az akkumulátor gyorstöltése természetesen lehetséges, a nyolcvan százalékos töltöttséget körülbelül harminc perc alatt éri el a rendszer a 150 kW-os gyorstöltőről (CCS2). Mi magunk is teszteltük, mennyi időbe telik 100 km-nyi energia visszanyerése, nekünk 9,5 percre volt szükségünk a 15,9 kWh visszatáplálására.

Szumma

A Toyota sokáig kivárt első elektromos autójának a bemutatásával, de a bZ4X több mint egy ígéretes nyitány. A kezdeti hibákat remekül orvosolta a japán gyártó, most már tényleg úgy működik, ahogy ezt egy modern villanyautótól elvárjuk. A fogyasztása és hatótávolsága mellett az ára is kedvezőnek mondható, így aki a „beyond Zero” koncepció mentén kapcsolódik be az elektromos autók világába, szerintem nem fog csalódni.  

Szakértői szemmel: “A Toyota bZ4X az elektromos járművek piacán kiemelkedő szereplő, amely a márka hagyományosan magas minőségét és megbízhatóságát kínálja. Sportos formatervezése, tágas és kényelmes belső tere, valamint 400 kilométeres hatótávja ideális választássá teszi hosszabb üzleti utakra is. A fejlett technológiai megoldások és a könnyen használható infotainment rendszer fokozzák a vezetési élményt, amelyet a dinamikus gyorsulás és a precíz kormányozhatóság tesz teljessé. Összességében a Toyota bZ4X kiváló ár-érték arányt képvisel, megbízhatóságával és modern felszereltségével.”
Rozman Árpád - Key Account Manager

Villanyflottában gondolkodik? Van egy jó megoldásunk! | MHC Mobility

Szeretne autót bérelni?

Hívjon minket
+3696519995

Lépjen kapcsolatba velünk

Partnerek

The Zone TrendFM Gazdasági Rádió Portfolio.hu

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

Ne maradjon le a legújabb híreinkről, ajánlatainkról és iparági újdonságainkról – csak egy kattintásra van tőlük.

Bármikor leiratkozhat a hírleveleink alján található linken keresztül. Az adatkezelés részleteit az Adatvédelmi Szabályzatban találja.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.