A Toyota sokáig kivárt az elektromos átállással, stratégiailag inkább ragaszkodott az öntöltő hibrid rendszereihez. Hogy igazuk volt-e még nem tudni, de tény, hogy a villamosítás rohamos léptéke a közelmúltban mintha egy kicsit megtorpant volna. Ennek ellenére éppen ebben az időszakban jelent meg a japánok első teljesen elektromos modellje a bZ4X. Az első szériának ugyan még szoftveresen és töltési teljesítményben is voltak hiányosságai, de a most tesztelt frissített verzió már érdekes színfolt a villanyautók egyre szélesebb palettáján és a Toyota Sakura márkakereskedésnek köszönhetően rendhagyó módon hosszúra sikerült tesztünk alapján állíthatjuk, igazán van is keresnivalója a kategóriájában.
Ha valamire zöld utat adnak a Toyotánál, akkor azt nem veszik félvállról. Külön elektromos almárkát hoztak létre házon belül, amely a bZ elnevezést kapta az angol „beyond Zero” elnevezés után, azaz a „nullán túli” kifejezésre utalva helyezik előtérbe a vállalat környezetvédelmi törekvéseit. A név további részei közül a 4-es utal az autó méretére (4-es a középkategóriát jelenti) – és a jármű típusára is, esetünkben az X mutatja, hogy egy SUV-ról van szó.
Vagány formaterv
A robbanómotoros testvér modellek közül a RAV4 áll legközelebb méretben és formában a bZ4X-hez, a RAV4-hez viszonyítva a külső méretek az e-TNGA platform előnyeit szemléltetik. Például a bZ4X teljes magassága 85 mm-rel alacsonyabb, a tengelytáv pedig 160 mm-rel hosszabb, mint a RAV4 esetében, ami rövidebb túlnyúlásokat tesz lehetővé. A kiváló manőverezhetőségről kategóriaelső, mindössze 11,4 méteres fordulókör gondoskodik, és az sem utolsó szempont, hogy a motorháztető 50 mm-rel alacsonyabban fut, ami a gyalogosok, bringások védelmében igen pozitív lehet, ha véletlenül kontaktra kerülne sor.
„Kalapácsfej”
A Toyota dinamikus és robusztus formatervet alkotott meg a bZ4X számára, amely legalább annyira otthon van a város forgatagában, mint a vidék földútjain, miközben egy modern elektromos autó látványát klasszikus SUV jellemzőkkel egyesíti. Az orr kifinomultságot sugall, és mellőzi a túlzó dekorációt. Karakteres jellemvonása az almárkát meghatározó „kalapácsfej” alakzat, amelyet vékony lámpák kereteznek. A szélek hangsúlyos kidomborítása a járművet különösen szélesnek láttatja, az oldalnézet dinamikus, amelyből az alacsony magasság, a meredeken dőlő A-oszlopok és az alacsony tengelyvonal is kiveszi a részét, ami az új platform alacsony súlypontját hivatott szemléltetni. Az akár 20 colos átmérőjű keréktárcsákat is befogató kerékjárati ívek a karosszéria sarkaihoz kerültek, miközben a vastag panelek a jármű SUV karakterét hangsúlyozzák ki. Hátulnézetből szintén a sarkok erőteljes jelenléte figyelhető meg, amely a karakteres hátsó lámpákkal együtt fokozza az autó magabiztos kiállását.
Praktikák
A bZ4X egy teljes mértékben emberközpontú jármű, amely úgy született, hogy segítse az ügyfeleket az akkumulátoros elektromos autóra történő váltásban, bármiféle kompromisszum vagy kényelmetlenség nélkül, miközben maximálisan kihasználja azokat a formatervezésben, a menetteljesítményekben, amelyeket csak az elektromos hajtású járművek tudnak nyújtani.
A formaterv olyan aktív aerodinamikai megoldásokat is tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a nagyvonalú hatótávhoz, mint például az első lökhárító kialakítása, amely lehetővé teszi a levegő kiegyensúlyozottabb áramlását. Emellett teljes alsó borítás, megosztott tető-légterelő és hátsó légterelő ajak, hátsó diffúzor és gondosan megválasztott szögben álló hátsó szélvédő segíti a légellenállás csökkentését, de az alacsonyan lévő alsó hűtőrács aktív lamellái tovább mérséklik mindezt, ha éppen nincsen szükség az akkumulátor hűtésére.
Dedikált BEV platform
A bZ4X az első autó, amely a vállalat új, kimondottan akkumulátoros elektromos autóihoz fejlesztett platformjára alapul, az e-TNGA elgondolása alapján. Ez a padlólemez rugalmasan használható a jövőben érkező bZ modellekhez és nagy darabszámú gyártáshoz készült. A vékony akkumulátor-egység teljes mértékben a jármű padlója alatt kapott helyet, ami alacsony súlypontot, kivételes súlyelosztást és kimagasló merevséget biztosít. Ezek együtt a bZ4X számára magabiztos menettulajdonságokat garantálnak, a hosszú tengelytávolság révén pedig a helykínálat is kivételes. Gyakorlati tapasztalataink alapján négy felnőtt vagy 2 szülő és 2-3 gyerek, valamint csomagjaik tökéletes kényelemben férnek el az autóban. A kiemelkedő hosszúságnak köszönhetően az első és a hátsó utas csípője közötti távolság több mint egy méter. Hátul tágas csomagteret találunk, állítható padlóval, az ülések ledöntése nélkül 452 literes tér áll rendelkezésre.
Pont jó
A belső tér jellemzője a „lagom” – ez egy svéd kifejezés, amely azt fejezi ki, hogy „pont jó”. Itt mindez olyan kényelmet és tágasságot sugall, amely az utasteret egy nappalihoz hasonló hangulattal ruházza fel. Ezt az érzést fokozzák a puha, textilborítású részletek, a szatén betétekkel. És valóban, a vezetőülésben helyet foglalva minden a helyén van, kényelmesek az ülések, jó az ülés pozíció és kellemes vezetni az autót. A műszeregység vékony és alacsonyan helyezkedik el, amely fokozza a nyitottság érzetét és jobb kilátást biztosít a vezető számára. A „kezek a kormányon, szemek az úton” elv jegyében az emberközpontú műszerfalra hétcolos TFT központi kijelző került, amely közvetlenül a vezető látóterében helyezkedik el, a kormánykerék vonala felett, így az információkat a sofőr minimális figyelem-elterelés mellett olvashatja le. Sajnos a navigációs rendszer is RAV4-es modellből került át a bZ4X-be, így ha beállítunk egy távolabbi úticélt, a rendszer sajnos nem veszi figyelembe az akkumulátor kapacitását, és nem ajánl fel töltési lehetőségeket sem, szimplán a megteendő útvonalra ad egy kalkulációt, a töltést saját magunknak kell megtervezni. A kijelző alá került az irányváltó kapcsolója, amely fantasztikusan könnyedén és jól működik. Alatta a középkonzol közepére került a telefontöltő, ez több szempontból sem vizsgázott jól a nagy melegben. Egyrészt gyakorlatilag a Nap folyamatosan rásüt és így melegíti a telefont, másrészt a fényes tetejéről többször is az utas szemébe tükröződött a Nap, elvakítva a kilátást. A vezető oldalán szerencsére az eltérő ülés pozíció miatt ezzel sosem volt gond. A beltér utolsó gyenge pontjaként lehet említeni, hogy az ablakkapcsolók gombjai nem, vagy csak minimális megvilágítást kapnak, így sötétben ki kell azokat tapogatni, mert nem igazán látszanak.
Meggyőző menetteljesítmény
A bZ4X első- és összkerékhajtású változatban is elérhető, alkalmunk volt mindkét modellt kipróbálni, így jók voltak a viszonyítási alapok. A FWD modell egy 150 kW-os, az első tengelyen helyet kapó eAxle egységgel rendelkezik, amely 204 lóerős teljesítményt és 265 Nm maximális forgatónyomatékot produkál. Az AWD modell, elöl és hátul egy-egy 80 kW-os eAxle egységet használ, amelyek együttes teljesítménye 218 LE és 337 Nm nyomaték. A gyakorlatban a menetteljesítmények között minimális különbséget érezni, a végsebesség mindkét változatnál 160 km/h-ban limitált, a 0-100-as sprintet pedig 8,4, illetve 7,7 másodperc alatt futják meg.
XMODE
Nagyobb különbség van azonban a hajtáslánc tekintetében. A Toyota a Subaruval közösen fejlesztette az új BEV modellek összkerékhajtási rendszerét, amely mindkét vállalat gazdag hagyományaira alapul. A rendszer fokozott tapadást biztosít rossz útviszonyok között is, emellett pedig valódi, kategóriaelső terepképességekkel ruházza fel a bZ4X-et. Az XMODE üzemmódválasztó havas/sáros beállítással is rendelkezik, mély hóban vagy sárban történő, 20 km/h-nál lassabb haladáshoz, a Grip Control üzemmód pedig 10 km/h-s sebesség alatt biztosít maximális terepképességeket. Sikerült különlegesen extrém körülmények között is menni pár kört az AWD verzióval, a tatai motokrossz pályán szinte minden akadályt gond nélkül küzdött le az autó, amely sokkal többet tud annál, mint amit egy átlagos tulajdonos ki mer próbálni vele. Egyedül a szűkebb huppanókban kell a bZ4X küszöbére odafigyelni, hogy ez még véletlenül se üljön fel, de ezen kívül remek teljesítmény egy villanyos SUV-tól.
Kimagasló hatótávolság és high-tech akkumulátor-technológia
A hatótávolság döntő tényező az akkumulátoros elektromos autók vásárlói körében, így a Toyota is nagy figyelmet fordított annak fejlesztésére. Az akkumulátor egyik fő fejlesztési célja az volt, hogy hosszú távon is csak minimálisan csökkenjen a teljesítménye, tíz év vagy 240 ezer km alatt mindössze tíz százalékkal. A nagy sűrűségű lítium-ion akkumulátor kapacitása 71,4 kWh, amely egyetlen feltöltéssel több mint 450 kilométer hatótávot biztosít (WLTP adat). Gyakorlatban nekünk egyetlen alkalommal sem sikerült túlfutni a 400 km-es hatótávolságot és ez adott okot némi fejtörésre is. Az AWD verzióval közel 2000 km-es tesztkörön 15,9 kWh/100 km-es átlagot mértünk. Ha azt visszaosztjuk az akkumulátor nagyságával akkor valóban meglenne a 450 km, de ez a bruttó érték. A bZ4X ténylegesen 64 kWh akkumulátort használhat, ezt a nettó értéket a Toyota szakemberei is megerősítették számunkra és akkor már helytálló a 380-400 km-es hatótávolság. A kezdeti gyengébb megoldás után, immár 11 kW-os, háromfázisú fedélzeti töltővel tölthetünk, ebben az esetben hat óra után lehet újra tele a tankunk. Az akkumulátor gyorstöltése természetesen lehetséges, a nyolcvan százalékos töltöttséget körülbelül harminc perc alatt éri el a rendszer a 150 kW-os gyorstöltőről (CCS2). Mi magunk is teszteltük, mennyi időbe telik 100 km-nyi energia visszanyerése, nekünk 9,5 percre volt szükségünk a 15,9 kWh visszatáplálására.
Szumma
A Toyota sokáig kivárt első elektromos autójának a bemutatásával, de a bZ4X több mint egy ígéretes nyitány. A kezdeti hibákat remekül orvosolta a japán gyártó, most már tényleg úgy működik, ahogy ezt egy modern villanyautótól elvárjuk. A fogyasztása és hatótávolsága mellett az ára is kedvezőnek mondható, így aki a „beyond Zero” koncepció mentén kapcsolódik be az elektromos autók világába, szerintem nem fog csalódni.
Szakértői szemmel: “A Toyota bZ4X az elektromos járművek piacán kiemelkedő szereplő, amely a márka hagyományosan magas minőségét és megbízhatóságát kínálja. Sportos formatervezése, tágas és kényelmes belső tere, valamint 400 kilométeres hatótávja ideális választássá teszi hosszabb üzleti utakra is. A fejlett technológiai megoldások és a könnyen használható infotainment rendszer fokozzák a vezetési élményt, amelyet a dinamikus gyorsulás és a precíz kormányozhatóság tesz teljessé. Összességében a Toyota bZ4X kiváló ár-érték arányt képvisel, megbízhatóságával és modern felszereltségével.”
Rozman Árpád - Key Account Manager
Villanyflottában gondolkodik? Van egy jó megoldásunk! | MHC Mobility